سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶

ابولا با آلوده کردن بیش از 1000 نفر در غرب آفریقا در حال تبدیل شدن به یکی از مرگبارترین بیماری واگیردار است اما آیا راهی برای در امان ماندن از این بیماری مهلک وجود دارد؟

چگونه از «ابولا» در امان بمانیم؟

سلامت نیوز: ابولا با آلوده کردن بیش از 1000 نفر در غرب آفریقا در حال تبدیل شدن به یکی از مرگبارترین بیماری واگیردار است اما آیا راهی برای در امان ماندن از این بیماری مهلک وجود دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، از وقتی که سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به گسترش دامنه شیوع ابولا به سایر کشورها هشدار داد، جهان با وضعیت اضطرار جدی روبرو شده است. با این حال وزارت بهداشت آفریقای جنوبی تاکید می‌کند که نیاز به نگرانی جدی نیست چرا که فعالیت‌های مراقبتی ما کاملا موثر بوده است.

اما در هر حال در صورتی که مجبور هستید به هر دلیلی به مناطق آلوده به ابولا سفر کنید در این گزارش به نقل از «رادیو کپیتال اف‌ام» حتما به پنج توصیه موثر و ضروری برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس مهلک عمل کنید:

علایم ابتلا را بشناسید

«استفان مونور»، مدیر اجرایی مرکز ملی ظهور و ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا (CDC) می‌گوید: ابولا تا زمانی که علائم آن بروز نکند مسری نیست.

علایم اصلی ابتلا به این بیماری شامل ضعف شدید،‌ درد عضلانی، تب ناگهانی، سردرد، استفراغ، اسهال، دل‌درد، کم‌اشتهایی، نارسایی کبدی و کلیوی و خونریزی داخلی می‌شود. ویروس ابولا از راه تماس با ترشحات بدن فرد مبتلا قابل سرایت است. این ترشحات شامل بزاق، اسپرم، ترشحات مخاطی، عرق، استفراغ، مدفوع و خون می‌شوند.

افراد بهبودیافته هنوز خطرناکند

از آنجا که این ویروس در 90 درصد موارد کشنده است، لذا افراد بهبودیافته باید دست‌کم به مدت دو ماه احتیاط کنند زیرا ممکن است همچنان به این ویروس آلوده باشند و اطرافیان خود را مبتلا کنند. در مردان این ویروس حتی هفت هفته پس از بهبود از راه اسپرم قابل انتقال است.

از تماس فیزیکی با افراد مبتلا جدا اجتناب کنید

ویروس مهلک ابولا همچنین از راه تماس فیزیکی با اجساد مبتلایان قابل انتقال است. سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که اجساد افراد مبتلا به ابولا باید فورا و تحت شرایط کاملاً بهداشتی و مطمئن دفن شوند.

هرچه سریعتر به دنبال درمان باشید

افراد مبتلا به ابولا باید سریعا برای درمان خود اقدام کرده و قرنطینه شوند. بسیاری از موارد جدید ابتلا به ابولا در واقع افرادی هستند که با مبتلایان به این بیماری زندگی کرده یا از آنها مراقبت کرده‌اند. تمام مراقبان بهداشتی باید تمام اقدامات احتیاطی جلوگیری از ابتلا را با پوشاندن صورت با ماسک، استفاده از دستکش و روپوش‌های آستین بلند رعایت کنند. آنها همچنین باید در هنگام دفع زباله‌های بیمارستانی نظیر سوزن و سرنگ اقدامات احتیاطی جدی را رعایت کنند.

از تماس و خوردن گوشت میمون امتناع کنید

به نظر می رسد بیماری ابولا پس از تماس نزدیک با ترشحات بدن حیوانات مبتلا به این ویروس، انسان را آلوده کرده است. بنابر اعلام WHO، شیوع ابولا در آفریقای جنوبی به دلیل تماس فیزیکی با شامپانزه، گوریل، خفاش میوه‌خوار، میمون‌ها، بُزگوزن جنگلی و جوجه تیغی‌های مبتلا به ابولا یا لاشه ‌ای آنها رخ داده است. بنابراین در شرایط اضطرار افراد باید از دست زدن به لاشه‌های این جانوران یا خوردن گوشت آنها امتناع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha