رییس كل سازمان نظام پزشكی با ابراز مخالفت خود نسبت به هرگونه اقدام جرم انگارانه و سلبی در مقابل جامعه پزشكی، به نمایندگان مجلس كه دراثنای تصویب طرح افزایش نرخ باروری، صرفا به تهدید و ممنوعیت و محدود سازی و روش های بازدارنده و تنبیهی متوسل شده اند توصیه كرد كه فرهنگ سازی را با شیوه های تشویقی پیش ببرند زیرا در غیر این صورت، فرهنگ سازی با شكست مواجه خواهد شد.

زالی: با هر اقدامی كه منجر به جرم انگاری برای جامعه پزشكی شود مخالفم

سلامت نیوز: رییس كل سازمان نظام پزشكی با ابراز مخالفت خود نسبت به هرگونه اقدام جرم انگارانه و سلبی در مقابل جامعه پزشكی، به نمایندگان مجلس كه دراثنای تصویب طرح افزایش نرخ باروری، صرفا به تهدید و ممنوعیت و محدود سازی و روش های بازدارنده و تنبیهی متوسل شده اند توصیه كرد كه فرهنگ سازی را با شیوه های تشویقی پیش ببرند زیرا در غیر این صورت، فرهنگ سازی با شكست مواجه خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد علیرضا زالی، روز گذشته در نشست خبری درباره جرم انگاری مجلس برای جامعه پزشكی در مصوبه ممنوعیت انجام جراحی های پیشگیری از بارداری چنین نظر داد: «بارها در مواضع مختلف گفتیم كه سیاست های جمعیتی كشور باید با اقدامات ترویجی و ایجابی پیگیری شود. امروز تمام كشورهای اروپای غربی با كاهش جمعیت مواجه بوده اما مدل اجرا شده برای مقابله با این معضل، فرهنگ سازی از نوع ایجابی است زیرا بحث های تنبیهی و بازدارنده، معمولابه اصل فرهنگ سازی آسیب می زند به خصوص در مواردی كه با خلوت زوجین مرتبط است.

سوال این است كه اگر یك زوج به پزشك مراجعه كنند و مایل به استفاده از روش های پیشگیری از بارداری باشند آیا پزشك می تواند این خدمت را ارائه ندهد؟ چنین ممانعتی از نظر اخلاق پزشكی مورد تایید نیست در عین حال كه عمده روش های پیشگیری از بارداری، غیر جراحی است و كمتر از 3 درصد مداخلات پیشگیری از بارداری، جراحی است كه طبق آمار، اغلب هم با اندیكاسیون های پزشكی انجام شده است.

به هر حال تغییرات منحنی جمعیتی یك بحث جدی و در هم تنیده با منافع ملی كشور است اما امروز حدود یك میلیون و 800 هزار زوج، نابارور هستند كه با كمك دولت، بارور شدن این افراد می تواند افزایش منطقی در نرخ باروری ایجاد كند. در عین حال باید تلاش كنیم كه فرزندآوری در نخبگان جامعه فرهنگ سازی شود زیرا نیاز داریم كه برای شكل گیری ذكاوت عمومی اجتماع در سال های آتی، فرزندآوری اقشار فرهیخته هم افزایش پیدا كند.

من به عنوان نماینده صنف پزشكان، با هر اقدامی كه منجر به جرم انگاری برای جامعه پزشكی شود مخالفم و چنین اقداماتی باید تقلیل پیدا كند. ما نیازمند این هستیم كه فارغ از نگاه هیجانی اجازه دهیم كه بحث های تحلیلی و پژوهشی از درون خود جامعه پزشكی هم به این سیاست گذاری ها ورود پیدا كند در حالی كه امروز تعدادی از اعضای جامعه پزشكی این گلایه را دارند كه نتوانستند نظرات فنی خود را در این زمینه ابراز كنند.»
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha