مردم حق دارند تا از نتایج قضاوت تیم بررسی کننده آگاه شوند. باید به مردم این اطمینان خاطر داده شود که آیا باید در آینده هم شاهد چنین حوادثی باشند یا خیر؟ خصوصا آنکه این هواپیما در منطقه شهری سقوط کرد و اگر شاید چند ده متر این طرف تر و یا آنطرف تر سقوط می کرد، تلفات حادثه چند برابر می شد.

رسم غلط عدم انتشار اطلاعات جعبه سیاه تغییر کند

سلامت نیوز: مردم حق دارند تا از نتایج قضاوت تیم بررسی کننده آگاه شوند. باید به مردم این اطمینان خاطر داده شود که آیا باید در آینده هم شاهد چنین حوادثی باشند یا خیر؟ خصوصا آنکه این هواپیما در منطقه شهری سقوط کرد و اگر شاید چند ده متر این طرف تر و یا آنطرف تر سقوط می کرد، تلفات حادثه چند برابر می شد.

پیام نو: جعبه سیاه هواپیما پیدا شد؛ معمولا در دنیا این خبر یعنی اولین قدم برای انتشار عمومی اخبار مربوط به سقوط یک هواپیما. در ایران اما این چنین خبری تقریبا نقطه پایان اطلاع رسانی است. جایی که نهایتا بعد از بررسی چند ماهه اطلاعات «جعبه سیاه» در گزارشی که گاه به سختی یک صفحه می شود، مقصر حادثه که معولا خلبان و کادر پروازی هستند به مردم معرفی می شوند. بی آنکه معلوم شود چرا کارشناسان به چنین نتیجه ای رسیده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری پیام نو سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ بازار حدس و گمان را داغ کرده است. دلیل اش هم مشخص است؛ علاوه بر اهمیتی که حوادثی از این دست دارند این بار هواپیمایی ساخت ایران دچار سانحه شده است. حالا دلیل سقوط ایران ۱۴۰ که دولت قبل سعی داشت آن را به عنوان یک افتخار ملی معرفی کند، به دلیل همین «بومی» بودن اهمیت بیشتری پیدا کرده است. مخصوصا بعد از دستور رئیس جمهوری برای ممانعت از پرواز این هواپیما. اتفاقی که هیچگاه به این شکل «ضربتی» برای هواپیماهای ساخت خارج و بعد از سوانح هوایی در کشورمان رخ نداده است، حتی زمین گیر شدن توپولوف های روسی هم با این سرعت انجام نشد. چرا رئیس جمهور به این سرعت دستور زمین گیر شدن ایران ۱۴۰ را صادر کرد؟

شاید بهترین جواب اکنون در چارچوب کوچک جعبه سیاه هواپیمای ایران ۱۴۰ سقوط کرده نهفته باشد، پاسخی که اگر طبق استانداردهای بین المللی رفتار می شد همه مردم در جریان آن قرار می گرفتند.

در دنیا رسم و قانون بر این است که بعد از استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیماهای سانحه دیده، این اطلاعات و حتی در مواردی فایل صوتی خلبان به صورت عمومی منتشر می شود. به هر حال بعد از هر سانحه ای عامل یا عواملی به عنوان مقصر و دخیل در بروز سانحه معرفی می شوند. این داوری به طور مرسوم در دنیا به اطلاعات استخراج شده از جعبه سیاه که به صورت عمومی منتشر می شوند، مستند می گردد تا افکار عمومی در عدالت قضاوت فنی صورت گرفته تردید نکنند.

نمونه آخر آن انتشار کامل اطلاعات استخراج شده از جعبه سیاه سیاه پرواز GE 222 ترانس آسیا بود که چندی پیش در جزیره پنگوی تایوان سقوط کرد. شورای هوانوردی تایوان نه تنها این اطلاعات بلکه فابل صوتی خلبان را هم برای دسترسی عمومی منتشر کرد. این حادثه ۴۸ کشته و ۱۰ مجروح بر جای گذاشته بود.

در نمونه دیگر باید به هواپیمای مالزیایی اشاره کرد که ماه گذشته در اکراین ساقط شد. هر چند هنوز مدت کوتاهی از ساقط شدن این این هواپیما گذشته است اما اطلاعات مربوط به دو جعبه سیاه هواپیما به طور مداوم در هر مرحله از عملیات استخراج  بررسی در اختیار رسانه ها قرار می گیرد و آنها نیز این اطلاعات به صورت عمومی منتشر می کنند.

حتی در جریان بررسی سقوط هواپیمای لخ کاچینسکی، رئیس جمهوری لهستان در سال ۸۸ اطلاعات جعبه سیاه و حتی فایل صوتی خلبان هواپیما هم منتشر شد.

حتی در مواقعی که البته موارد آن هم کم نیست، رسم بر این است که اطلاعات استخراج شده از جعبه سیاه هواپیماهای سانحه دیده به صورت کتابی در مورد آن سانحه و دلایل و عوامل بروز آن منتشر می شوند. این کار ضمن احترام به افکار عمومی که نسبت به جان خود در سفرهای هوایی نگران هستند باعث می شود تا زمینه رفع نواقص فنی و عوامل موثر در ایجاد سوانح هوایی بر طرف شود و ضمنا داوری و قضاوت عادلانه ای درباره عوامل موثر در سقوط و سانحه یک هواپیما انجام بپذیرد. گاه کتاب مربوط به اطلاعات جعبه سیاه هواپیماها تا ۵۰۰ صفحه اطلاعات را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار پیام نو در مواردی نیز که امکان انتشار فایل صوتی خلبان وجود ندارد، سعی می شود تا حتی الامکان متن پیاده مکالمات کادر پرواز منتشر شوند.

در ایران اما هیچگاه این رسم اجرا نشده است. در پایان بررسی سوانح متعدد هوایی در کشورمان عموما گزارشی کوتاه منتشر می شود که هیچ مستندی از سانحه را در بر نمی گیرد و هیچ امکانی برای قضاوت افکار عمومی فراهم نمی کند.

با توجه به این موضوع سوال این است که آیا شبهات بی پاسخ به دلایل و عوامل موثر در سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ قرار است به موارد مربوط به سوانح قبلی اضافه شود و تنها از این سانحه خبری در یادها باقی بماند؟ به هر حال در جریان این سقوط یا اشتباه فردی در کار بوده و یا مشکل فنی هواپیما و یا مخلوطی از این دو عامل. با توجه به ایرانی بودن هواپیمای ساقط شده هر دو عامل ناشی از مدیریت داخلی است؛ یعنی اینکه یا سیستم آموزشی داخلی نتوانسته عوامل فنی و کادر پروازی مجرب پرورش دهد و یا شرکت سازنده هواپیمای ایران ۱۴۰ در تولید خود نا موفق عمل کرده است. مشخصا رمزگشایی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما باید برای این عوامل و میزان تاثیر آنها جواب مشخص به عموم مردم ارائه دهد.

این بار اصلا بی پایه نیست که از مسئولان خواسته شود تا بعد از استخراج اطلاعات مربوط به هواپیمای ایران ۱۴۰ سقوط کرده، آن را به اطلاع عموم برسانند تا مردم بدانند در مسافرت های هوایی خود باید چه تصمیمی بگیرند. به نظر می رسد. مردم حق دارند تا از نتایج قضاوت تیم بررسی کننده آگاه شوند. باید به مردم این اطمینان خاطر داده شود که آیا باید در آینده هم شاهد چنین حوادثی باشند یا خیر؟ خصوصا آنکه این هواپیما در منطقه شهری سقوط کرد و اگر شاید  چند ده متر این طرف تر و یا آنطرف تر سقوط می کرد، تلفات حادثه چند برابر می شد.

رمزگشایی ازاطلاعات  جعبه سیاه ایران ۱۴۰ می تواند به شایعات وشبهات درباره دلایل سقوط ایران ۱۴۰ خاتمه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha