قلب گلستان در آتش سوخت. آتش برای ششمین بار در دو ماه گذشته، به جان جنگل گلستان افتاد و درختان این پارک ملی را به خاکستر تبدیل کرد. پهن برگ‌های خزری و اُرس، یکی پس از دیگری ذغال می‌شوند و آتش پیش می‌رود. آتش مهار نشده، صحبت از خاکستر شدن بیش از ٢٠٠ هکتار از درختان پارک ملی گلستان است.

٣٠٠ هکتار از جنگل های گلستان خاکستر شد

سلامت نیوز: قلب گلستان در آتش سوخت.  آتش برای ششمین بار در دو ماه گذشته، به جان جنگل گلستان افتاد و درختان این پارک ملی را به خاکستر تبدیل کرد.  پهن برگ‌های خزری و اُرس، یکی پس از دیگری ذغال می‌شوند و آتش پیش می‌رود.  آتش مهار نشده، صحبت از خاکستر شدن بیش از ٢٠٠ هکتار از درختان پارک ملی گلستان است. 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، می گویند، آتش زبانه می‌کشد و خبری از مهار نیست.  ساعت سه بعد از ظهر دوشنبه است و از زمان آغاز آتش‌سوزی پارک، ٢١ ساعت می‌گذرد. از عصر یکشنبه تلاش‌ها برای مهار آتش و درخواست‌ها برای امدادرسانی از پایتخت آغاز شده، اما هنوز از بالگردی که بتواند به خاموش شدن آتش کمک کند خبری نیست. تنها یک بالگرد از هلال‌احمر به منطقه رسیده که کار امدادرسانی انجام می‌دهد و می‌تواند زمان رسیدن نیروها به آتش را کاهش دهد. زمان پیاده‌روی تا رسیدن به منطقه دیوارکجی که حریق از آن‌جا آغاز شده، بیش از سه ساعت است و بالگردی که هلال‌احمر به منطقه ارسال کرده توانسته این زمان را کاهش دهد و نیروهایی که قرار است با دبه، بیل و شاخه درخت آتش را خاموش کنند، زودتر به دل آتش برساند. 
آتش در منطقه‌ای آغاز شده که ١٥ کیلومتر با ورودی پارک فاصله دارد و دیگر کنار جاده نیست که گناه آن بر گردن مسافران و سهل‌انگاری آنها بیفتد. ١٥ کیلومتر پوشش جنگلی که رسیدن به منطقه آتش را با پای پیاده بسیار سخت می‌کند و زمان رسیدن را طولانی. اما از عصر یکشنبه محیط‌بانان، نیروهای منابع طبیعی و نیروهای امداد مردمی استان‌های گلستان و خراسان شمالی دست به‌کار شده‌اند و با پای پیاده خود را به آتش رسانده‌اند، اما گرمای هوا، باد و ارتفاع منطقه، کار مهار را سخت کرده و به گسترده شدن آتش منجر شده است. با این حال به گفته محمد مجابی معاون توسعه مدیریت و حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست، «بیش از ١٠٠ نفر در مناطق صعب‌العبور جنگل گلستان درحال اطفای حریق هستند و از آنجایی که منطقه صعب‌العبور است، محیط‌بانان برای اطفای حریق از اسب و موتورسیکلت  استفاده  می‌کنند.»
آتش گسترده شده و امید به مهار آن بدون رسیدن کمک از تهران، بسیار کمرنگ. به گفته جواد سلیاری رئیس پارک ملی گلستان، «اگر کمک به‌زودی به منطقه نرسد، آتش همچنان پیش می‌رود و درختان همین‌طور می‌سوزند. آتش در مرکز پارک آغاز شده و هم پوشش جنگلی درحال سوختن است و هم مرتع.  درخواست‌هایی برای کمک و ارسال بالگرد به منطقه داده‌ایم اما با گذشت ساعت‌ها از شروع حریق هنوز بالگردی برای مهار آتش به منطقه اعزام نشده و یک فروند بالگرد از سوی هلال‌احمر به منطقه آمده که آن هم امدادی است.» همه ناراضی‌اند و گله‌مند. می‌گویند توجهی به سوختن و خاکستر شدن درختان پارک نمی‌شود و از روز یکشنبه تلاش برای آمدن بالگرد به منطقه نتیجه‌ای نداشته است. اسماعیل مهاجر مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان،می‌گوید: «با ستاد دفاع غیرعامل تماس گرفته شده، چنانچه آنها وارد عمل شوند، احتمال موفقیت و مهار آتش وجود دارد اما هنوز آنها نیز اقدامی نکرده‌اند. ستاد مدیریت بحران کمکی نکرده و تنها نامه‌نگاری کرده‌اند. تنها بالگردی که به منطقه آمده، بالگرد هلال‌احمر است که امکان حمل آب ندارد و تنها امدادرسانی انجام می‌دهد.»
او با تأکید بر این‌که فاجعه‌ای در راه است، ادامه می‌دهد: «پیش‌بینی درخصوص این‌که چه میزان از درختان پارک در آتش سوخته، امکان‌پذیر نیست چرا که هنوز آتش مهار نشده اما به نظر می‌رسد ٢٠٠ هکتار از جنگل‌های گلستان از بین رفته است. این پارک ذخیره زیست کره است اما برای نگهداری آن اقدامی نمی‌شود. پارک ملی گلستان با خون دل محیط‌بانان حفظ شده اگر مسئولان همت نکنند، این سرمایه ملی از دست خواهد رفت، زیرا گرما در منطقه زیاد است، باد می‌وزد و ارتفاعی که حریق در آن محدوده آغاز شده زیاد است و به گسترده شدن آتش کمک می‌کند. باید گفت فاجعه‌ای در راه است و درختان پهن‌برگ و اُرس درحال سوختن هستند.» حالا حدود ٢٢ ساعت از شروع آتش می‌گذرد و تمامی خبرها از ادامه داشتن، آتش حکایت دارند. بار دیگر گفته می‌شود آتش‌سوزی عمدی بوده و مقصر قطعی بروز آن شکارچیان غیرمجاز هستند. مهاجر در این خصوص می‌گوید: «این ششمین آتش‌سوزی ظرف دو ماه گذشته در جنگل گلستان است. حتم داریم این آتشسوزی به صورت عمدی اتفاق افتاده و به‌طور قطع توسط شکارچیان بوده، زیرا منطقه آتشسوزی شرایطی ندارد که مسافران یا افراد عادی قادر به عبور از آن‌جا باشند.» دو ساعت مانده تا آتش سوزی یک روزه شود، حالا خبر می رسد که بالگرد اطفای حریق به منطقه رسیده و جواد سلیاری رئیس پارک ملی گلستان از سرعت گرفتن روند اطفای حریق با آمدن بالگرد
 حکایت می کند.
هر چند ساعت‌ها از شروع آتش سوزی می‌گذرد و هنوز حریق جنگل گلستان مهار نشده اما پیش‌بینی‌ها از مساحتی که درختان به خاکستر تبدیل شده‌اند، آن‌هم پیش از مهار آتش حدود ٢٠٠ هکتار است. مساحتی که مسئولان حفاظت محیط‌زیست استان گلستان به آن اشاره می‌کنند و در همین خصوص، الهه موسوی مشاور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان به مهر می‌گوید: «٢٠٠ هکتار از اراضی منطقه دیوارکجی تاکنون طعمه حریق شده است و آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد.» او هم از نرسیدن بالگرد برای مهار آتش گله‌مند است و با اشاره به این‌که از عصر یکشنبه سازمان محیط‌زیست استان درخواست بالگرد برای اطفای حریق را به تهران داده و آنها موافقت کردند، ادامه می‌دهد:  «چیزی که مشاهده می‌شود این‌است که تاکنون به جز بالگرد هلال‌احمر که آن هم امدادی است،  بالگرد دیگری در منطقه نیست. این حریق در منطقه دیوارکجی واقع در ارتفاعات آبشار آق‌سو تنگه گل اتفاق افتاده و اکنون برخی از اراضی جنگل آق‌سو را نیز درگیر کرده  است.»
درختان پارک ملی گلستان درحالی به خاکستر تبدیل شده‌اند که در روزهای گذشته صحبت از اجرای طرح تنفس جنگل‌ها و عدم بهره‌برداری از درختان جنگلی برای استراحت و احیای آنهاست، اما اکنون ده‌ها هکتار از درختان این پارک زیر سایه کم‌توجهی و امدادرسانی دیرهنگام به خاکستر تبدیل شده‌اند که جدا از منافع اقتصادی را که می‌توانست با خود داشته باشد، هزاران ‌میلیارد ضرر را متوجه محیط‌زیست کشور خواهد کرد. این پارک ارزش اکولوژیکی دارد و قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش  است. 
ارزش اکولوژیکی این میزان درختی که خاکستر شد قابل محاسبه نیست، اما اگر تنها ارزش ریالی چوب درختان سوخته‌شده را برآورد کنیم، به‌رقم حداقل دو‌میلیارد و ٥٠٠‌میلیون تومان می‌رسیم. موجودی چوب هر هکتار جنگل ٢٥٠ مترمکعب است و ارزش هر مترمکعب چوب هم ٥٠ تا ١٠٠‌هزار تومان. وقتی ٢٠٠ هکتار جنگل در آتش بسوزد، یعنی ٥٠‌هزار مترمکعب چوب ذغال شده است که حداقل ارزش آن دو‌میلیارد و ٥٠٠‌میلیون تومان و حداکثر ارزش آن پنج میلیارد تومان است که این ارقام در مقابل سایر کارکردهای جنگل، رقمی محسوب نمی‌شود. چنانچه سایر کارکردهای جنگل‌ها در کشور ما نیز ارزش‌گذاری شوند، برداشت چوب اهمیت چندانی ندارد.» با وجود اهمیتی که جنگل‌ها در دنیای کنونی دارند، هر‌سال به‌خصوص در‌سال جاری روند آتش‌سوزی درختان شدت گرفته و پارک ملی گلستان، یعنی قدیمی‌ترین پارک ملی کشور، برای ششمین‌بار در دو ماه گذشته در آتش سوخته است. عقربه ساعت به ١٨ نزدیک می‌شود، ٢٤ ساعت از شروع آتش گذشته و حالا صحبت از سوختن
 ٣٠٠ هکتار از اراضی جنگلی پارک ملی گلستان است، آن هم در تولد ٥٧ سالگی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha