سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 117609

با افشای زیان های ناشی از استفاده روغن پالم در صنایع لبنی و دیگر صنایع غذایی کشور که از آسیای جنوب شرقی وارد می‌شود، این روزها علاوه بر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دیگر بخش‌ها و نهادهای کشور نیز با توجه به مسئولیت‌های خود به مسأله ورود پیدا کرده و با طرح اهمیت سلامت غذا و محیط زیست انسانی از دیدگاهی کلان‌تر نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند.

سلامت نیوز: با افشای زیان های ناشی از استفاده روغن پالم در صنایع لبنی و دیگر صنایع غذایی کشور که از آسیای جنوب شرقی وارد می‌شود، این روزها علاوه بر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دیگر بخش‌ها و نهادهای کشور نیز با توجه به مسئولیت‌های خود به مسأله ورود پیدا کرده و با طرح اهمیت سلامت غذا و محیط زیست انسانی از دیدگاهی کلان‌تر نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز روز گذشته در نشستی خبری با حضور خبرنگاران به مسأله امنیت غذایی و رعایت استانداردهای زیست محیطی و محیط زیست انسانی از جمله سلامت آب و هوا ورود پیدا کرد و گفت: اجازه نمی‌دهیم مسائل پشت پرده به سلامت مردم لطمه بزند.
رحمت‌الله حافظی با اشاره به اثرات روانی افشای استفاده از روغن پالم در صنایع غذایی یادآور شد: طرح این موضوع موجب شده تا این روزها خرید شیر در سبد خانوارهای ایرانی بشدت کاهش یابد. این در حالی است که سرانه استاندارد مصرف شیر برای هر فرد در طول روز باید یک لیتر باشد. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به سرانه مصرف شیر در کشورهایی مانند سوئد یادآور شد: سرانه این کشورها چیزی در حدود 345 لیتر در سال است. این در حالی است که این میزان در کشور ما به کمتر از60 لیتر می‌رسد. وی همچنین پیشنهاد داد: یارانه آب و برخی مواد غذایی مانند روغن باید به شیر اختصاص داده شود. چرا که این موضوع به نفع سلامت مردم است و سبب کاهش هزینه‌های درمان می‌شود.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر توضیح داد: اگر دولت قیمت هر لیتر شیر را از هر لیتر آب مصرفی پایین‌تر بیاورد، مطمئناً سرمایه‌گذاری مهمی در راستای ارتقای سلامت شهروندان انجام خواهد شد.
حافظی همچنین از تشکیل شورای راهبردی پایش مواد غذایی ذیل کمیته سلامت شورای شهر خبر داد و گفت: با توجه به گزارش‌هایی از آلودگی مواد غذایی در تهران، این شورای راهبردی با حضور نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان استاندارد، اداره‌کل دامپزشکی و وزارت بهداشت تشکیل شده و نظرات کارشناسی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم در کمیسیون سلامت تصویب می‌شود. وی با بیان اینکه درباره فعالیت کارخانه‌ای مانند کارخانه روغن 30 سال است چشم‌پوشی شده و دیگر زمانی برای اغماض وجود ندارد، عنوان کرد: خسارتی که این نوع کارخانه‌ها به سلامت مردم می‌زنند، باید صرف سلامت شهروندان شود. حافظی همچنین درباره آخرین وضعیت زمین‌های زیر کشت با پساب های فاضلاب در پایتخت اظهار کرد: بیش از 80 درصد این زمین‌ها از آبیاری با آب فاضلاب خارج شده است و تعدادی که مانده نیز تا چند ماه آینده دیگر با آب فاضلاب آبیاری نخواهد شد. رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به رایزنی‌هایی که پشت پرده برای تداوم فعالیت یک شرکت تولیدکننده روغن نباتی انجام می‌شود عنوان کرد: ۲۰ سال از زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی این شرکت روغن نباتی می‌گذرد و همین حالا هم برخی برای تعطیل نشدن این کارخانه در حال رایزنی هستند اما ما به عنوان اعضای شورای شهر اجازه این کار را نمی‌دهیم.
حافظی در ادامه با اشاره به طرح موضوعی مانند اشتغال کارکنان این شرکت که در کارخانه اش در بافت شهری تهران است به عنوان مانعی برای تعطیلی آن توضیح داد: با توجه به اینکه 120 نفر از کارکنان این کارخانه بالای 20 سال سنوات دارند، سازمان تأمین اجتماعی موافقت خود را برای بازنشستگی پیش از موعد این افراد اعلام کرده است اما در مورد 200 نفر کارگر باقی‌مانده نیز که کمتر از موعد قانونی سنوات دارند، شهرداری تهران برای اشتغال آنها در شرکت‌های وابسته به شهرداری به صورت پیمانی اعلام آمادگی کرده است.



عرضه محصولات لبنی غیرمجاز در کشور متوقف شد
براساس اطلاعیه مشترک سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، عرضه محصولات لبنی غیر مجاز متوقف شد.
با توجه به اهمیت موضوع کیفیت و ایمنی فرآورده‌های غذایی بویژه لبنیات و نگرانی‌های مردم و پیگیری رسانه‌های جمعی در روزهای اخیر درباره مصرف روغن پالم در فرآورده‌های شیر و لبنیات،  نتایج اقدامات دستگاه‌های مسئول طی اطلاعیه‌ای برای آگاهی عمومی اعلام شد. در این اطلاعیه با بیان اینکه، در روزهای اخیر بازرسان و مأموران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو از صدها واحد تولیدی شیر و لبنیات و همچنین از سطح بازار بازرسی و نمونه برداری‌های گسترده به‌عمل آورده‌اند، تأکید شده است: نتایج بررسی‌ها در این خصوص نشان دهنده، بروز تخلف در تعدادی از واحدهای تولیدی فرآورده‌های لبنی پرچرب بوده است که با مدیریت و نظارت سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، تولید و عرضه آنها به بازارممنوع شده است. کما اینکه در ایام قبل نیز هر دو سازمان با تخلفات انجام شده برخورد قانونی به عمل آورده‌اند و در کلیه مواردی که بروز تخلف در آزمایش‌های تکمیلی احراز شود، متخلفان به دستگاه‌های قضایی معرفی شده و پروانه‌های کاربرد علامت استاندارد و پروانه‌های بهداشتی تولید و ساخت فرآورده‌های مذکور باطل می‌شود. بر اساس این اطلاعیه، با توجه به ضرورت ترویج و تلاش برای افزایش سرانه مصرف فرآورده‌های لبنی در کشور، خاطرنشان شده است که نظارت‌های وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد برای جلوگیری از بروز هرگونه تخلف با شدت و جدیت ادامه خواهد داشت و از این تاریخ فرآورده‌هایی که با مجوز رسمی به بازار عرضه می‌شوند، مصرف آنها بلامانع است و بدیهی است توصیه از جنبه تغذیه‌ای به مردم کماکان کاهش مصرف فرآورده‌های لبنی پرچرب است.


شناسایی 41 فرآورده لبنی مشکوک
رئیس سازمان غذا و دارو استفاده از محصولات لبنی موجود در بازار را از امروز مجاز اعلام کرد و گفت متخلفان در این زمینه شناسایی شده‌اند و پروانه آنها تعلیق و به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.
 رسول دیناروند گفت: با پیگیری ضربتی وزارت بهداشت و شناسایی متخلفان در خصوص مصرف روغن پالم در فرآورده‌های لبنی، از امروز برای استفاده از لبنیات موجود در بازار منعی وجود ندارد. وی افزود: ارزیابی جامع و دقیقی از هفته گذشته در سراسر کشور شروع کردیم که بر اساس این ارزیابی تمام شرکت‌هایی که فرآورده‌های مختلف لبنی تولید می‌کنند رصد شدند.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره نتایج اقدامات صورت گرفته برای مقابله با مصرف روغن پالم در کارخانه‌های لبنیات اظهار داشت: تمام بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی از خطوط تولید و انبارهای شرکت‌های تولید‌کننده صنایع لبنی، بازرسی‌های لازم را انجام داده و تمامی مستندات تولید بررسی و نمونه برداری‌های لازم صورت گرفته است. دیناروند گفت: با تجزیه و تحلیل و جمع ‌بندی نتایج به‌دست آمده از بازرسی‌های انجام شده تا یکشنبه شب، تخلف تعداد 41 فرآورده لبنی مشکوک اعلام شد که بر اساس بخشنامه صادر شده از امروز تولید آنها متوقف خواهد شد. رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این‌که این تعداد فرآورده لبنی مشکوک متعلق به 8 تولیدکننده متخلف است گفت 23 مورد آن محرز و 18 مورد نیز مشکوک اعلام شده است. وی افزود: به محض انجام آزمایشات تکمیلی طی چند روز آینده، مواردی که تخلفشان محرز شود، پروانه آنها تعلیق و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد. وی تأکید کرد: مطمئناً پس از قطعی شدن محکومیت، متخلفان به مردم معرفی و اعلام خواهند شد و اطلاع‌رسانی در این مرحله بیشتر متوجه این موضوع است که فرآورده‌هایی که از امروز عرضه می‌شوند همگی دارای مجوز وزارت بهداشت بوده و منعی برای مصرف ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha