تحقیقات درباره علت سقوط مرگبار «ایران140» همچنان ادامه دارد و تاکنون نتیجه مشخصی به دست نیامده است.

سلامت نیوز: تحقیقات درباره علت سقوط مرگبار «ایران140» همچنان ادامه دارد و تاکنون نتیجه مشخصی به دست نیامده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،این هواپیما که صبح یکشنبه در شهرک آزادی سقوط کرد جان 39نفر را گرفت و 9نفر دیگر نیز همچنان در بیمارستان بستری هستند. عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی از بررسی سانحه هوایی در نخستین جلسه این ستاد خبر داد و گفت: «به‌زودی نتایج بررسی‌ها و علت حادثه به مردم اعلام می‌شود.»

وی گفت: «مدیر شرکت سپاهان نیز احضار شده است.»در همین حال احمد مجیدی -معاون مدیریت بحران وزیر راه -اعلام کرد: «با پیداشدن جعبه‌های سیاه هواپیمای سقوط‌کرده هسا، پروسه‌ بررسی و شناسایی اطلاعات آن آغاز شده که طبق قوانین می‌تواند حتی چند ماهی نیز ادامه پیدا کند.»وی با بیان اینکه طبق قانون، تمام کشور‌هایی که در سقوط هواپیما دخیل هستند اجازه حضور در کارگروه بررسی جعبه‌سیاه را دارند، اظهار کرد: کشور سازنده، تحویل‌گیرنده، پرواز‌‌کننده و کشوری که اتباع آن در هواپیما بودند، می‌توانند رسما درخواست حضور در کارگروه بررسی جعبه‌سیاه را ارایه کنند.

طبق قوانین، این کشور‌ها تا 10روز مهلت دارند برای حضور در این کارگروه اعلام آمادگی کنند و خود را برسانند.»معاون مدیریت بحران وزیر راه با بیان اینکه هواپیمای سقوط‌کرده طراحی و ساخته‌شده از سوی اوکراینی‌هاست، گفت: «از روز یکشنبه مکاتبات با اوکراینی‌ها برای نحوه‌ بررسی جعبه‌سیاه آغاز شده و به‌زودی مشخص خواهد شد که آیا طرف خارجی در این بررسی حضور خواهد داشت یا خیر؟ البته امکان بازخوانی اطلاعات مغناطیسی جعبه‌سیاه در ایران وجود دارد و ما در این زمینه محدودیتی نداریم اما اگر طرف خارجی سازنده هواپیما درخواستی برای حضور در کارگروه بررسی جعبه‌سیاه داشته باشد به‌لحاظ قانونی باید تا زمان ورود آنها صبر کنیم.»وی اظهار کرد: طبق قانون، کمیسیون حق دارد تا 400روز اطلاعات و حواشی موجود در رابطه با سقوط را بررسی کند البته ما هرگز اجازه طولانی‌شدن پروسه بررسی را نخواهیم داد و سعی می‌کنیم در اولین فرصت نتایج کار ارایه شود.  معاون مدیریت بحران وزیر راه با بیان اینکه می‌توان در شناسایی دلایل سقوط از کمک شاهدان عینی نیز کمک گرفت، گفت: از لحظه سقوط کارگروه شاهدان عینی تشکیل شده است و تمامی افرادی که صحنه سقوط را دیده یا درباره آن اطلاعات موثقی دارند، گزارش‌های خود را به کارگروه تحویل داده‌اند تا درباره‌ آن بررسی‌های لازم صورت گیرد.

مجیدی افزود: کنده‌‌شدن بال هواپیما، آتش‌گرفتن موتورها و عدم کنترل خلبان از جمله مواردی بوده که شاهدان عینی در رابطه با آن سخن گفته‌اند اما باز هم به صراحت تاکید می‌کنم تا زمانی که بررسی‌های کارشناسی تکمیل نشود هیچ‌یک از این مسایل قابل تایید نبوده و نیست. وی خاطرنشان کرد: کارگروه‌های دیگری در صحنه سقوط فعال شده و در حال حاضر کار می‌کنند؛ برای مثال یکی از کارگروه‌ها مسوولیت بازسازی هواپیما را دارد که با قرار‌دادن قطعات موجود در کنار هم مشخص کند کدام قطعات در لحظه سقوط با مشکل مواجه شده‌اند. به گفته مجیدی کارگروه‌های بررسی علت سانحه هوایی روز گذشته با تمام توان خود در حال کار و بررسی هستند و تلاش خواهیم کرد در اولین فرصت نتایج این بررسی‌ها را ارایه کنیم. 

در همین حال علیرضا جهانگیریان، رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: طبق اطلاعاتی که به دست آوردیم یکی از موتورهای هواپیما در ارتفاع کم دچار مشکل شده، در حالی که اگر هواپیما یک موتور خود را نیز از دست داده باشد باز می‌تواند به زمین نشسته یا به پرواز خود ادامه دهد. وی گفت: ازدست‌رفتن یک موتور عامل سقوط هواپیما نیست، ضمن آنکه این هواپیما روزهای گذشته نیز نقص فنی نداشت بنابراین شاید جعبه سیاه این هواپیما برای بررسی دقیق‌تر دلایل بروز سانحه به کشور سازنده آن یعنی اوکراین ارسال شود. جهانگیریان افزود: باید این مساله مورد بررسی قرار گیرد که چرا هواپیما نتوانسته به زمین بنشیند، البته ارتفاع کم یکی از دلایل این موضوع است که نیاز به بررسی بیشتر دارد. پیش‌بینی ما این است که جدا از علت اصلی، علل فرعی دیگری نیز وجود دارد که در کارگروه‌های 11گانه طبق قانون از بعد نیروی انسانی و فنی باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه کاپیتان پرواز این هواپیما استاد خلبان و نزدیک به دوهزارساعت با این هواپیما پرواز کرده بود، گفت: این هواپیما ساخت 2008 بود و فقط پنج‌سال از ساخت آن می‌گذرد، ضمن اینکه این هواپیما صبح روز حادثه از اصفهان حرکت کرده و در تهران نیز فرود آمده بود. همزمان با گروه‌های کارشناسی، پرونده‌ای قضایی نیز در این خصوص تشکیل شده است و دادستان تهران و رییس سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه تحقیق خواهند کرد.  سرپرست دادسرای جنایی تهران با اشاره به اینکه تحقیقات قضایی درباره سانحه هوایی فرودگاه مهرآباد ادامه دارد، گفت: تاکنون هیچ فردی در این پرونده بازداشت نشده است. محمد شهریاری اظهار کرد: بلافاصله پس از سقوط هواپیما در حوالی فرودگاه مهرآباد تحقیقات قضایی در این زمینه آغاز شد و دادستان تهران دستورات لازم برای پیگیری پرونده را صادر کرد. معاون دادستان تهران خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده قصور در این حادثه با آن برخورد می‌شود.

  این اظهارنظرها در حالی مطرح می‌شود که هویت قربانیان هنوز شناسایی نشده است. اجساد به حدی سوخته‌اند که نمی‌توان آنها را شناخت.  بشیر نازپرور مدیرکل پزشکی‌قانونی استان تهران در این‌باره گفت: اجساد قربانیان دچار سوختگی شدید شده و از روی مشخصات ظاهری قابل شناسایی نیستند به همین خاطر برای شناسایی آنها باید آزمایش دی‌ان‌ای گرفته شود. دیروز نمونه‌های دی‌ان‌ای از اجساد گرفته شد و منتظریم تا خانواده‌های آنها به پزشکی‌قانونی مراجعه و نمونه دی‌ان‌ای آنها نیز گرفته شود تا پس از تطبیق نمونه‌ها، هویت قربانیان را مشخص کنیم.  نازپرور تاکید کرد: انجام آزمایش دی‌ان‌ای برای شناسایی هویت قربانیان نیاز به زمانی حدود 48ساعت دارد و امیدواریم به زودی اجساد مسافران و خدمه پرواز شناسایی و تحویل خانواده‌هایشان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • میثم ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    واقعا دردناکه ،حالا هر علتی داشته دیگه کشف علت ، مسافرا و خدمه پرواز رو زنده نمی کنه هیچی تو این مملکت استاندارد نیست ، نظارت نیست ، وجدان کاری نیست ، فقط معیار همه چیز شده پول ، تا وقتی اینا درست نشه باز هم از این حادثه ها داریم. علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد این کشف علت یعنی نوش دارو پس از مرگ سهراب یعنی توجیه ، کار درست اینه که وزیر راه و رییس سازمان هواپیمایی استعفا بدهند و درب شرکت هواپیمایی سپاهان هم تخته بشه و کسی هم که مجوز پرواز رو صادر کرده محاکمه بشه ، عزای عمومی هم اعلام نشد تو کشور یادتون رفت. کی می خوایم واسه مردم کشورمون ارزش قائل بشیم؟