یک کار‌شناس ارشد مدیریت محیط زیست و عضو کمیته نظارت بر محیط زیست درمورد آتش سوزی مهیب پارک ملی گلستان معتقد است؛ عملکرد سازمانهای مربوطه برای اطفا حریق راضی کننده نبوده است، زیرا نتوانسته‌اند، تجهیزات لازم مانند هلیکوپتر های آب پاش را برای توقف آتش سوزی فراهم کنند.

جای خالی هلیکو‌پترهای آب پاش برای نجات پارک ملی گلستان

سلامت نیوز: یک کار‌شناس ارشد مدیریت محیط زیست و عضو کمیته نظارت بر محیط زیست درمورد آتش سوزی مهیب پارک ملی گلستان معتقد است؛ عملکرد سازمانهای مربوطه برای اطفا حریق راضی کننده نبوده است، زیرا نتوانسته‌اند، تجهیزات لازم مانند هلیکوپتر های آب پاش را برای توقف آتش سوزی فراهم کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا؛ پارک ملی گلستان واقع در ۳۰ کیلومتری شرق شهر گالیکش از توابع شهرستان مینودشت و در ۱۱۵ کیلومتری غرب بجنورد، یکی از ارزشمند‌ترین منابع طبیعی کشور با وسعت ۹۲ هزار هکتار است، که در چند ماه اخیر با ۶ آتش سوزی روبرو بوده، آخرین آتش سوزی این پارک روز ۱۹ مرداد ماه آغاز و تا غروب روز بعد نیز ادامه داشته است. هرچند که خسارت این آتش سوزی هنوز مشخص نشده، اما فرماندار گالیکش عنوان کرده است که حدود ۲۰۰ هکتار از این پارک ملی در آتش سوخته، همچنین گفته می‌شود؛ علت این آتش سوزی به دلیل عوامل انسانی بوده است.

ندا روحانی کار‌شناس ارشد مدیریت محیط زیست با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: به دلیل آنکه این آتش سوزی در ارتفاعات رخ داد و دسترسی به آن مناطق بسیار دشوار بوده است؛ برای اطفاء حریق نیاز به چرخ بال‌های آب پاش وجود داشته که متاسفانه این سازمان نتوانسته آن را مهیا کند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رفت؛ خانم ابتکار با توجه به اینکه یک سیاستمدار هستند، با استفاده از روابط بین المللی خود بتوانند از کشورهای همسایه و یا از سازمانهای داخلی که  چرخ بال‌های آب پاش در اختیار دارند برای خاموش کردن آتش کمک بگیرند.

به گفته روحانی پارک ملی گلستان ارزش اکولوژیکی زیادی دارد و گونه‌های جانوری بسیاری در آن زندگی می‌کنند، بنابراین این پارک باید مستقل اداره شود و تجهیزات مستقلی نیز داشته باشد. این گونه خسارات وارد شده به محیط زیست ممکن است تا صد سال نیز جبران نشود.

همچنان از کنده‌ها دود بلند می‌شود

این درحالی است که جواد سلیاری، مدیر پارک ملی گلستان، با بیان اینکه برای اطفاء حریق از هلکوپتر استفاده شده، عنوان کرد: هر چند که این هلیکوپتر‌ها آب پاش نبوده‌اند اما برای حمل آب از آنها استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه همچنان از کنده‌ها دود بلند می‌شود اما آتش رونده‌ای دیگر وجود ندارد؛ در پاسخ به انتقادات وارد شده در مورد عملکرد کند مسئولان برای اطفاء حریق اظهار کرد: گسترش آتش سوزی تنها لحظه‌ای به طول می‌انجامد و ما با کمک منابع طبیعی استان خراسان و گلستان، ‌هلال احمر، سازمان جنگل‌ها‌، سازمان حفاظت از محیط زیست، ارتش و نیروهای مردمی توانستیم در حدود ۶ بعداظهر بیستم مرداد ماه آتش سوزی را متوقف کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha