چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 117646

ماجرای پرسروصدای "روغن پالم" که هفته گذشته و به دنبال واکنش وزیر بهداشت به استفاده از این روغن در برخی محصولات لبنی، رسانه ای شده بود، با اظهارات اخیر رئیس سازمان غذا و دارو که عنوان داشته مردم با خیال راحت محصولات لبنی را مصرف کنند، چون عرضه لبنیات حاوی روغن پالم متوقف شده است، به پایان رسید.

ماجرای روغن پالم مثل "آب خوردن" حل شد!

سلامت نیوز: ماجرای پرسروصدای "روغن پالم" که هفته گذشته و به دنبال واکنش وزیر بهداشت به استفاده از این روغن در برخی محصولات لبنی، رسانه ای شده بود، با اظهارات اخیر رئیس سازمان غذا و دارو که عنوان داشته مردم با خیال راحت محصولات لبنی را مصرف کنند، چون عرضه لبنیات حاوی روغن پالم متوقف شده است، به پایان رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، شاید بعد از بحران دارو که از دولت قبل به وزارت بهداشت دولت یازدهم به ارث رسیده بود، حالا می بایست از "روغن پالم" به عنوان اولین سوژه جنجال آفرین در حوزه سلامت غذا یاد کرد.

شروع ماجرای روغن پالم

ماجرای روغن پالم از گفتگوی وزیر بهداشت با خبرنگاران در حاشیه همایش تدوین سند راهکارهای اجرایی سیاستهای کلی نظام سلامت در هفته گذشته آغاز شد. جایی که دکتر سید حسن هاشمی به یکباره موضوع سلامت محصولات و فرآورده های غذایی را پیش کشید و به خبرنگاران گفت که برخی شرکتهای لبنی در تهیه محصولات خود از روغن پالم استفاده می کنند. البته وزیر بهداشت تنها به طرح این موضوع بسنده نکرد و به شرکتهای متخلف هشدار داد که اسامی آنها را به مردم اعلام خواهد کرد.

وزیر بهداشت در آن گفتگوی حاشیه ساز با خبرنگاران، عنوان داشت که "روغن پالم به دلیل کیفیتی که دارد برای سلامتی مضر است و تخلفات موجود در لبنیات به بازار آمده نشان می‌دهد که به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند."

هاشمی عنوان داشت که "از لبنیات موجود در بازار نمونه‌گیری می‌شود تا شرکتهای متخلف شناسایی شوند.  چرا که حق سایر شرکتهاست که اسامی متخلفان را اعلام کنیم تا هم آنها متهم نشوند و هم مردم بتوانند از محصول سالم خریداری کنند."

به دنبال رسانه ای شدن ماجرای روغن پالم، شرکتهای لبنی در مقابل اظهارات و ادعاهای وزیر بهداشت موضع گرفتند و حتی برخی از آنها به نشانه اعتراض به صحبتهای وزیر، مصاحبه هایی نیز انجام دادند. البته ماجرا به همین جا ختم نشد و مثل سایر موضوعات که پای نمایندگان مردم هم به چنین پرونده ها و ماجراهایی باز می شود، روغن پالم هم به مجلس رفت و به دنبال آن شاهد واکنش نمایندگان مجلس، به خصوص اعضای کمیسیون بهداشت و درمان به این ماجرا بودیم، به طوریکه قرار شد وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی و مسئولان موسسه استاندارد برای توضیح این مسئله به مجلس بروند.

در همین ارتباط محمد حسین قربانی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به جلسه ای که با حضور مسئولان سازمان غذا و دارو و استاندارد به منظور بررسی استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی برگزار شد، اشاره کرد و گفت: مسئولان مربوطه گزارشی در رابطه با مصرف روغن در شیر ارائه نکردند اما در ماست های پرچرب مواردی مشاهده شده است. لذا دستگاههای مربوطه موظف شدند گزارشی از کارخانه‌هایی که از این روغن استفاده کردند تهیه کرده و محصولات نیز از بازار جمع آوری شود و نهایتا گزارش آن را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه کنند.

تغییر وضعیت

به دنبال آن، و پس از حاشیه های زیادی که روغن پالم در سطح افکار عمومی و جامعه به وجود آورده بود، به یکباره معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه جلوی عرضه محصولات لبنی دارای روغن پالم گرفته شده است، به مردم اطمینان داد که با خیال راحت نسبت به خرید و استفاده از محصولات لبنی موجود در بازار اقدام کنند و نگرانی از این بابت نداشته باشند.

دکتر رسول دیناروند با اشاره به اینکه از تعداد 41 متخلف شناسایی شده، 23 مورد آن محرز و 18 مورد نیز مشکوک اعلام شده است، افزود: طی چند روز آینده، مواردی که تخلفشان محرز شود، پروانه آنها تعلیق و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

وی عنوان داشت: "از آنجا که مصرف لبنیات در کشور موضوع جدی و مهمی است، تلاش کردیم بدون از دست دادن زمان، متخلفین را شناسایی کنیم و به مردم این اطمینان را بدهیم که محصولات لبنی که از امروز عرضه خواهند شد همگی دارای مجوز مصرف بوده و جای هیچ گونه نگرانی برای استفاده از آنها وجود ندارد."

اطلاعیه ای که پایان ماجرا شد

البته وزارت بهداشت برای اینکه ماجرای روغن پالم را به سرانجام برساند، به انتشار اطلاعیه ای مشترک با موسسه استاندارد پرداخت.

در این اطلاعیه به نگرانی های مردم از عرضه محصولات لبنی غیر مجاز اشاره و آورده شده است: نتایج بررسی ها در این خصوص نشان دهنده، بروز تخلف در تعدادی از واحدهای تولیدی فرآورده های لبنی پرچرب بوده است که با مدیریت و نظارت سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، تولید و عرضه آنها به بازار ممنوع شده است. کما اینکه در ایام  قبل نیز هر دو سازمان با تخلفات انجام شده برخورد قانونی به عمل آورده اند و در تمامی مواردی که بروز تخلف در آزمایشهای تکمیلی احراز شود، متخلفین به دستگاههای قضایی معرفی شده و پروانه های کاربرد علامت استاندارد و پروانه های بهداشتی تولید و ساخت فرآورده های مذکور باطل می شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: با توجه به اینکه در سالهای گذشته برای فرآوده های لبنی و فرآورده بستنی، استاندارد ملی ایران تدوین شده است که اجازه مصرف چربی گیاهی را می دهد، مقرر گردیده به منظور جلوگیری از هرگونه امکان سوء استفاده، استانداردهای مربوطه بازنگری شود به نحوی که نسبت به حذف چربی گیاهی و یا بهبود ترکیبات اسید چرب گیاهی اقدام گردد. در این خصوص سازمان غذا و دارو نسبت به بازنگری پروانه ساخت فرآرده های مذکور اقدام نموده و نتایج فعالیت هر دو سازمان در این باره هدف کاهش مصرف روغن پالم در محصولات غذایی حداکثر تا پایان شهریور ماه 93 به اطلاع عموم می رسد.

ماجرایی که مثل "آب خوردن" حل شد!

ماجرای روغن پالم شبیه ماجرای آب شرب شهر تهران است که در دوران وزارت بهداشت خانم دستجردی، رسانه ای شد. موضوعی که با واکنش های زیادی در سطح دولت و وزرای وقت همراه شد. در آن ماجرا هم، خانم وزیر نسبت به خطرات مصرف آب شرب تهران برای خانم های باردار و کودکان هشدار داده و گفته بود که بهتر است این افراد از آب بسته بندی استفاده کنند.

وزیر بهداشت وقت در 27 تیر ماه 89 ، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میزان نیترات آب تهران در برخی نقاط بالاتر از حد استاندارد است گفت: به زنان باردار و کودکان شیرخوار توصیه می‌کنیم از آب بطری استفاده کنند و آب لوله کشی نخورند.

اما به دنبال این اظهارنظر و حاشیه هایی که این خبر به دنبال داشت، خانم دستجردی چند روز بعد در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، با عقبگرد از مواضع قبلی خود، عنوان داشت که آب شرب تهران هیچ مشکلی ندارد.

دستجردی با تاكید بر سالم بودن آب شرب تهران گفت: "خوشبختانه آب شرب تهران هیچ مشكل میكروبی ندارد و فقط در برخی از مناطق جنوب شهر میزان نیترات آن بالاتر از حد مجاز است كه با تمهیدات اندیشیده شده این مشكل هم برطرف خواهد شد."

اعلام اسامی شرکتهای متخلف لبنی

حالا پس از گذشت 4 سال از ماجرای آب نیترات دار تهران که آن زمان با اظهار نظر وزیر بهداشت وقت، رسانه ای و حاشیه ساز شد، این بار نیز موضوع "روغن پالم" از قول وزیر بهداشت رسانه ای و جریان ساز شد. به طوریکه در یک هفته گذشته، بیشترین اخبار حوزه سلامت معطوف روغن پالم و لبنیات بوده است. در این بین، واکنش وزیر بهداشت و تاکید او بر معرفی اسامی شرکتهای متخلف لبنی، از نکات ویژه این اخبار بوده است. اما آنچه مسلم است، اینکه ماجرای "روغن پالم" مثل ماجرای "آب نیترات دار تهران"، خیلی ساده و زودتر از آنچه که انتظار می رفت، به پایان رسید!!

حوزه غذا گرانیگاه وزارت بهداشت

شاید اغراق نباشد که از حوزه غذا به عنوان گرانیگاه وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور نام برد. زیرا، برخورد با مشکلات و معضلات در حوزه آب و غذا، به دلیل نیاز روزانه و اصلی مردم، در مقایسه با دارو که البته آن هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است، جای تامل دارد و بعضا نقل قول هایی می شود که آثار و تبعات آن، شرایط را تغییر می دهد و فضای التهاب و دلهره فراهم می آورد. لذا، اقدامات زیرپوستی در حوزه غذا، می تواند مثمرثمر تر از جریان سازی خبری باشد. ماجرای روغن پالم مثل برنجهای هندی و آب نیترات دار، به نوعی ختم به خیر شد اما افکار عمومی همچنان منتظر اعلام اسامی شرکتهای متخلف هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین کلوشانی ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    2 0
    درود بر این وزیر بهداشت/مطلب خیلی خوبی بود