یک جامعه شناس معتقد است نابرابری و تبعیض و سرخوردگی برخی افراد از رسیدن به حق خودشان، از عوامل موثر بر افزایش خشونت و نزاع در جامعه است.

سلامت نیوز: یک جامعه شناس معتقد است نابرابری و تبعیض و سرخوردگی برخی افراد از رسیدن به حق خودشان، از عوامل موثر بر افزایش خشونت و نزاع در جامعه است.
دکتر قاسم افشاری در گفتگو با مهر در خصوص عوامل موثر بر افزایش نزاع در جامعه گفت: وقتی ما شاهد فقر، بیکاری و تبعیض و شکاف طبقاتی باشیم با انفجاری رفتاری در خانواده ها روبرو خواهیم شد. پس از مدتی این انفجار رفتاری از خانواده ها به جامعه کشیده می شود.

وی ادامه داد: در خیابان تا به حال صحنه های بسیاری درخصوص درگیری ها و نزاع دیده ایم که دو طرف درگیری از موضوعات دیگری که در زندگی دارند شاکی بوده و کوچکترین اختلافی آنها را به نزاع خیابانی رسانده است.

این جامعه شناس ادامه داد: متاسفانه ما با دو مشکل در جامعه روبرو هستیم نخست افزایش خشونت و پس از آن نوعی بی تفاوتی به مشاهده خشونت و درگیری در خیابان. خانواده یکی از ارکان اصلی در شکل گرفتن خشم است و پس از آن خشم به جامعه سرایت می کند. مشاهده صحنه های خشن و دردناک نیز به ترویج خشونت در جامعه کمک می کند.

افشاری از نابرابری و تبعیض به عنوان یکی از عوامل بروز خشونت در جامعه نام برد و گفت: وقتی شرایط رشد و ترقی برای همه اقشار جامعه مهیا نباشد نوعی شکاف طبقاتی رخ می دهد و برخی افراد جامعه تصور می کنند که حق آنها پایمال شده است. این موضوع از دلایل و شرایط بروز خشونت در جامعه است.

این جامعه شناس اعتمادسازی، بهبود شرایط اقتصادی، توجه به سلامت روان جامعه و وضع مقررات مساوی از سوی نهادهای مسئول را از جمله عوامل موثر در کاهش خشونت اعلام کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha