کلسترول ماده ای است از جنس چربی که در تمام سلولهای بدن وجود دارد و در ساخت دیواره سلولی و برخی هورمونها نقش مهمی را ایفا می کند. مولکولهای چربی پس از جذب از روده در سیستم گردش خون توسط کلسترول حمل می شوند. قسمت اعظم کلسترول در داخل بدن و توسط کبد ساخته می‌شود و بقیه آن با مصرف غذاهای حاوی کلسترول و پرچرب وارد بدن می‌شود.

دكتر انصاری، متخصص تغذیه در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: كلسترول بالاى خون یكى از مهمترین عوامل خطر در ایجاد بیمارى‌هاى قلبى است. به هر میزان كه كلسترول خون بالاتر باشد احتمال ابتلا به بیمارى‌هاى قلبى عروقى نیز بیشتر است.

وی افزود: بیمارى‌هاى قلبى به عنوان اولین عامل مرگ ومیر شناخته شده‌اند. میزان كلسترول خون تحت تاثیر مواد غذایی مصرفی است. خوردن غذاهایی كه چربی‌های اشباع زیادی دارند، بیش از هر چیز خطر بالا بردن كلسترول خون را در پی دارند. كاهش كلسترول خون با كاهش دریافت كلسترول و چربی رژیم (مخصوصا چربی اشباع)، افزایش مصرف فیبرهای غذایی محلول و ثابت نگه‌داشتن وزن در حد ایده‌آل امكان‌پذیر است.

این متخصص تغذیه در ادامه خاطرنشان كرد: به منظور پیشگیری از بالا رفتن كلسترول خون ابتدا باید تناسب اندام را حفظ كرد و یا این كه نسبت دور شكم به قد حداكثر پنجاه و پنج صدم باشد كه در صورتی كه بیشتراز این میزان باشد نمایانگر آن است كه تناسب برقرار نیست.

دكتر انصاری اظهار داشت: به منظور دستیابی به تناسب وزن، رژیم غذایی فرد باید از لحاظ انرژی متعادل باشد. متناسب بودن رژیم غذایی از نقطه نظر انرژی را می‌توان از طریق خود وزن فرد مشخص كرد. به طوری كه در مواقعی كه با یك رژیم غذایی وزن در مدت زمان خاص (نظیر2 تا 3 ماه ) نوسان نداشت نشانه این است كه غذا و صرف انرژی با هم برابرند.

وی گفت: بالا بودن وزن نقش مهمى در ابتلا به بیمارى‌هاى قلبى دارد. علاوه بر این، افزایش وزن مى‌تواند میزان كلسترول خون را بالا ببرد. كاهش وزن نیز مى‌تواند در كاهش LDL و كلسترول خون موثر واقع شود.

انصاری خاطرنشان كرد: رژیم‌های غذایی برای هر فردی در جهت كاهش وزن با فرد دیگر متفاوت است و باید این امر حتما تحت نظر كارشناس تغذیه انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha