چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 117664

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان گفت: در شب ادراری که بیمار در طول روز علامتی ندارد، قدم اول درمان، استفاده از دارو نیست بلکه اصلاح شیوه زندگی اهمیت دارد.

چند توصیه پزشکی درباره شب ادراری کودکان

سلامت نیوز: یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان گفت: در شب ادراری که بیمار در طول روز علامتی ندارد، قدم اول درمان، استفاده از دارو نیست بلکه اصلاح شیوه زندگی اهمیت دارد.

دکتر فرشید علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اگر شب ادراری با علائمی در طول روز همراه نباشد و کودک در بیداری بی‌اختیاری ادرار نداشته باشد، این موضوع تا شش سالگی نیازی به درمان ندارد. اما اگر در روز هم در کنترل ادرار مشکل دارد از سه سالگی باید برای درمان اقدام کرد.

وی افزود: معمولا در شب ادراری که کودک تنها هنگام خواب شب، بی‌اختیاری دارد تا سن 6 تا 7 سالگی دارویی تجویز نمی‌شود. دارو درمانی در این نوع شب ادراری در صورت عدم درمان تا زمان مدرسه تجویز می‌شود؛ البته این نوع شب ادراری اغلب مواقع تا سن 15 سالگی درمان می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در نوع دیگری از شب ادراری که کودک در طول روز هم مشکل دارد و زمانی که باید به دستشویی برود دستپاچه شده و خود را خیس می‌کند، همراه شب ادراری بیماری دیگری مانند یبوست نیز مشاهده می‌شود و کودک دیر به دیر دستشویی می‌رود و ادرارش را نگه می‌دارد، باید بررسی بیشتری انجام شود.

دکتر علیزاده با بیان اینکه تئوری‌های مختلفی در مورد شب ادراری مطرح شده است، تصریح کرد: شب ادراری ممکن است بدلیل عدم تکامل کافی سیستم عصبی کودک، سنگین بودن خواب کودک بیش از حد معمول یا بدلیل استرس‌های زندگی‌اش مانند تولد نوزاد جدید، جداشدن والدین از یکدیگر یا وارد شدن هر استرسی به کودک ایجاد شود.

وی با اشاره به بیماری‌هایی مانند دیابت قندی یا دیابت بی‌مزه که باعث می‌شود میزان تولید ادرار بیش از حد معمول باشد، گفت: شب ادراری ممکن است بدلیل پرنوشی در کودکان نیز ایجاد شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه شب ادراری ممکن است به دلیل تاخیر در تکامل سیستم عصبی مثانه ایجاد شود و گاهی نیز ممکن است علت خاصی برای این بیماری دیده نشود، خاطر نشان کرد: البته موارد مقاوم به دارو درمانی هم وجود دارد و نیاز به بررسی عملکرد مثانه است و شاید بتوان برای آن علت زمینه‌ای یافت. در شب ادراری که بیمار در طول روز علامتی ندارد قدم اول درمان، استفاده از دارو نیست بلکه اصلاح شیوه زندگی اهمیت دارد.

وی با اشاره به عدم استفاده از مواد غذایی تحریک کننده مثانه مانند کاکائو، نوشابه‌های گازدار و غذاهایی که مواد رنگی و مصنوعی دارند، تصریح کرد: کودکان با مشکل شب ادراری باید مصرف مایعات را در شب محدود کرده و قبل از خواب میوه و آب کمتری مصرف کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: اشکال درمان دارویی این است که به محض قطع دارو، شب ادراری عود می‌کند. به همین دلیل درمان باید حتی در صورت بهبودی کودک حداقل شش ماه ادامه یابد.

وی ضمن اشاره به علائمی که والدین باید به محض مشاهده در کودک جدی بگیرند و زودتر برای درمان مراجعه کنند، تصریح کرد: این علائم شامل بی‌اختیاری در روز، یبوست همراه با بی‌اختیاری، نگه داشتن ادرار و دیر دستشویی رفتن تا موقع خیس کردن، درد هنگام دفع ادرار، به سختی ادرار کردن و ... است. البته کودکان تا سه سالگی یکباره ادرار را تخلیه نمی‌کنند و این مشکل محسوب نمی‌شود. اما ادرار قطره‌ای و باریک با پرتاب زیاد می‌تواند نشان دهنده تنگی مجرای ادرار باشد و نیاز به بررسی دارد.

دکتر علیزاده با بیان اینکه بسیاری از کودکان بدلیل عدم تکامل کافی سیستم عصبی، پربودن مثانه را درست درک نمی‌کنند، پیغام مثانه را متوجه نمی‌شوند و دچار بی‌اختیاری می‌شوند، خاطر نشان کرد: بعد از اینکه کودک از پوشک گرفته شد، والدین هر دو تا سه ساعت یکبار حتی اگر کودک احساس ادرار ندارد باید او را به دستشویی ببرند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha