رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور از طرح بازنگری سیستماتیک و جامع خطاهای پزشکی در سازمان نظام پزشکی خبر داد.

سلامت نیوز: رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور از طرح بازنگری سیستماتیک و جامع خطاهای پزشکی در سازمان نظام پزشکی خبر داد.

دکتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح خطاهای پزشکی، گفت: برخی از خطاهای پزشکی مربوط به فرد ارایه کننده خدمات و برخی نیز به نظامات ارایه خدمات بازمی‌گردد. این موضوع نیز تنها مربوط به کشور ما نیست، بلکه در همه جای دنیا بحثی مهم است.

وی افزود: به همین دلیل بازشناسی سیستماتیک و جامع خطاهای پزشکی در دستور کار سازمان نظام پزشکی قرار گرفته است. به این منظور خطاهای پزشکی در پنج سال گذشته را در قالب کاری تحلیلی - پژوهشی بررسی می‌کنیم. این موضوع حتما کارکرد آموزشی دارد و می‌توان به انجمن‌های علمی تخصصی پیشنهاد داد که این موارد را بر اساس تواتر خطاها، مبنای بازآموزی‌های حرفه‌ای بعدی‌شان قرار دهند.

زالی در واکنش به اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر افزایش درصد خطاهای پزشکی در کشور، گفت: طرح بسیاری از این موارد چندان متقن نبوده و بسیاری از آنها بر مبنای مستندات پژوهشی نیست. معمولا مقایسه آمار مراجعات به سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی با سال قبل از آن، مبنای طرح چنین مباحثی است. این درحالیست که این اقدام به تنهایی مبنای یک کار پژوهشی عمیق نیست؛ چراکه هر سال خدمات ارایه شده به مردم افزایش می‌یابد. البته ممکن است دلایل دیگری هم برای این موضوع وجود اشته باشد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در این باره افزود: باید یک کار تحلیلی پژوهشی عمیق در این زمینه صورت گیرد نه اینکه مقایسه آمار ارجاعی مبنا باشد. البته لازم است با کمک جامعه پزشکی نوعی از فرهنگسازی را در کشور نهادینه کنیم؛ کاری که در کشورهای توسعه یافته صورت گرفته و البته کاری عمیق است.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم سیستمی در کشور راه‌اندازی کنیم تا گزارش داوطلبانه خطای پزشکی یک فرهنگ شود و افراد جهت کمک به گسترش دانش و مهارت‌های پزشکی، خود پیشقدم شوند. در این زمینه کارهایی در حال انجام است؛ مانند تعبیه صندوق‌هایی جهت گزارش داوطلبانه خطاهای پزشکی. هرچند این امر هنوز در کشور ما به فرهنگ حرفه‌ای تبدیل نشده اما در کشورهای توسعه یافته هیچ ارایه دهنده خدمتی در گزارش داوطلبانه خطای خود ابایی ندارد و این امر حتی گاهی برای آن پزشک اعتبار تلقی می‌شود.

رییس کل سازمان نظام‌پزشکی افزود: ما باید زمینه این فرهنگ‌سازی را در جامعه پزشکی کشورمان فراهم کرده و تضمین دهیم که ضرورتا هر گزارش داوطلبانه خطای پزشکی منجر به اقدامات تنبیهی نخواهد شد.

وی تاکید کرد: لازم است خطاهای پزشکی کشور با نگاه عمیق فرآیند محوری مورد توجه قرار گیرند. اگر در بیمارستانی خطایی پزشکی اتفاق افتاد، فرآیندهای منجر به آن هم باید مورد توجه قرار گیرند و تنها پزشک نباید مورد شماتت واقع شود؛ چرا که ممکن است عوامل متعددی منجر به بروز خطا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha