در حالی که استفاده از روغن پالم در همه فرآورده‌های لبنی ممنوع و مقرر شده صنعت لبنیات تا پایان شهریور ماه روغن را از فرآیند تولید خود حذف کند، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند که "از این پس مصرف فرآورده‌های لبنی بلامانع است".

سلامت نیوز: در حالی که استفاده از روغن پالم در همه فرآورده‌های لبنی ممنوع و مقرر شده صنعت لبنیات تا پایان شهریور ماه روغن را از فرآیند تولید خود حذف کند، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند که "از این پس مصرف فرآورده‌های لبنی بلامانع است".

البته مشخص نیست مسئولان چه برنامه‌ای دارند برای محصولات تولید شده‌ای که تا چند روز و چند ماه دیگر تاریخ مصرف دارند و اکنون در مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شود و آیا این محصولات قابل جمع‌آوری است؟ همچنین با توجه به اینکه قرار است تا پایان شهریور روغن از فرآیند تولید لبنیات حذف شود می‌توان گفت همچنان روال قبلی تولید و استفاده از پالم وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پس از بررسی مشترک سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو در خصوص استفاده از روغن پالم در فرآورد‌ه‌های لبنی، این دو سازمان در بیانیه مشترکی ضمن تایید بروز تخلف در آزمایش‌های تکمیلی و استفاده از این محصول در تولید فرآورده‌های لبنی، حدود هشت کارخانه معتبر اعلام کردند نظارت‌های وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد برای جلوگیری از بروز هر گونه تخلف با شدت و با جدیت ادامه خواهد داشت و از این تاریخ، مصرف فرآورده‌هایی که با مجوز رسمی به بازار عرضه می‌شوند بلامانع است.

اما جالب اینجاست که مغازه‌های سطح شهر و سوپرمارکت‌هایی که انواع لبنیات از کارخانه‌های مختلف در ویترین خود جمع‌آوری می‌کنند همگی مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و محصولات برندهای متخلف از آنجا جمع‌آوری شده است؟

چراکه تاریخ مصرف انواع لبنیات از چند روز تا حدود شش ماه است؛ به گونه‌ای که انواع شیر نهایتا حدود یک هفته تاریخ مصرف می‌خورد، ماست حدود یک ماه بعد، تاریخ انقضای انواع خامه یک هفته تا 10 روز بوده و تاریخ انقضای انواع پنیر نیز از یک ماه تا شش ماه است.

بنابراین به نظر می‌رسد چنین ادعایی که تنها با هدف آرام کردن جو روانی جامعه نسبت به مصرف لبنیات مطرح شده چندان درست نیست و مسئولان باید بیش از پیش نظارت‌های خود را بر صنایع و بازار محصولات لبنی اعمال کنند چراکه شاید بروز یک تصادف یا سانحه هوایی به صورت ناگهانی سبب کشته شدن ده‌ها نفر شود اما چنین تخلفاتی می‌تواند سلامتی 75 میلیون ایرانی را به عنوان مصرف‌کننده لبنیات تحت تاثیر قرار دهد یا حتی مرگ خاموش آن ها را در دراز مدت رقم بزند.

البته با توجه به اینکه در تفاهم‌نامه مشترک سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو و صنایع لبنی مقرر شده تا پایان شهریور ماه مصرف انواع روغن در تولید فرآورده‌های لبنی به صورت کامل حذف شود امید است نظارت‌های مستمر، اطمینان خاطر را برای مصرف لبنیات به مردم بازگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha