دنیا را ٦ چالش محیط‌زیستی تهدید می‌کند و تقریبا در تمام کشورهای دنیا نیز مشترک است.

٦ چالش مهم محیط‌زیستی که تمام دنیا را تهدید می کند

سلامت نیوز:دنیا را ٦ چالش محیط‌زیستی تهدید می‌کند و تقریبا در تمام کشورهای دنیا نیز مشترک  است.

آب
امروزه ما با مشکل بسیار بزرگ کمبود آب مواجه هستیم.  درحالی‌که آب آشامیدنی به لحاظ تکنیکی برای ٧‌میلیارد جمعیت دنیا وجود دارد، اما از نظر فیزیکی یک پنجم جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند. کاهش کیفیت آب نه‌تنها مشکلات تأمین آب را برای ما ایجاد می‌کند، بلکه اثر بزرگ و ناگزیری روی زندگی آبزیان دارد. ما روزانه حجم بسیار زیادی از آلاینده‌های سمی را در رودخانه‌ها، دریاها و اقیانوس‌ها می‌ریزیم. برای همین زندگی موجودات دریایی از دولفین گرفته تا مرجان‌ها در معرض خطر قرار گرفته است. اقیانوس آرام محل زندگی زباله‌های بسیاری است. همچنین در خلیج مکزیک منطقه‌ای وجود دارد که به نقطه مرگ معروف است جایی‌است که منزلگاه کودهای کشاورزی است که توسط رودخانه می‌سی‌سی‌پی به این خلیج هدایت میشود. با این آلاینده‌هایی که وارد اکوسیستم اقیانوس‌ها می‌شوند باید این انتظار را داشت که غذای موردنیاز ما هم آلوده شود.

جنگل زدایی
جنگل‌ها حدود ٣٠‌درصد اراضی سیاره را تشکیل می‌دهد و به‌عنوان سدی در برابر سیلاب و طوفانهای شن عمل می‌کند و همچنین محل سکونت حیات‌وحش را تأمین می‌کند. آنها یکی از بزرگترین منابع برای جبران خروج کربن هستند و بدون پوشش جنگلی ما مناطق آسیب‌پذیری خواهیم داشت که به دنبال آن تغییر اقلیم ناگزیر و اجتناب‌ناپذیر است. ما به‌جای جنگل تراشی نیاز داریم که مجدد به کشت گیاه و درخت بپردازیم. هم‌اکنون نمونه‌های بسیار غیرقابل باور و جاه‌طلبان‌های از تلاش انسان‌ها برای احیای جنگل در سراسر دنیا درحال اجراست مانند «جاداو پاینگ» اهل هند که به تنهایی حدود ١٣٦٠اکر جنگل کاشت یا یک بنیانگذار شرکت جنگل آینده در کره‌جنوبی که پروژه جنگل‌زایی بیابان را در سراسر مغولستان و چین هدایت کرده است. جنگل‌ها به منظور کشاورزی نابود می‌شوند تا تأمین غذای میلیاردها انسان فراهم شود ولی آن باید تا‌ سال ٢٠٥٠ به سرعت افزایش یابد.

غذا
محصولات غذایی با ردپای سنگینی از کربن، آسیب اراضی ناشی از جنگل تراشی، استفاده بی‌رویه از کودها که آب را آلوده می‌کنند و استفاده از علفکش‌ها که بذرها را نابود می‌کند، همراه است. سازمان کشاورزی و خواروبار تخمین می‌زند که تا‌سال ٢٠٥٠ جمعیت ٩/٨ میلیاردی زمین به‌طور میانگین رژیم غذایی با ٣٤٠ کالری بیشتر از ٢٧٩٠ کالری که در ‌سال ٢٠٠٠ اندازه‌گیری شده بود را خواهد داشت. اما این افزایش تقاضا که تخمین زده می‌شود تا ‌سال ٢٠٥٠ دو برابر شود، در همه جای دنیا برای همه انسان‌ها تأمین نخواهد شد.


انرژی
در سراسر دنیا نمونه‌های بسیار وجود دارد که برای بهره‌برداری از ذخایر طبیعی انرژی آسیب‌های جدی بر محیط‌زیست تحمیل شده است به‌عنوان مثال، آلودگی خلیج مکزیک به دلیل نشت نفت، لغزش زمین در غرب میانه آمریکا برای استخراج گاز طبیعی و همچنین نابودی کوه‌ها برای جست‌وجوی زغال‌سنگ. در مسیر تبدیل منابع غیرقابل تجدید به انرژی، ما مواد و گازهای سمی زیادی به اتمسفر آزاد میکنیم که منجر به تغییر اقلیم و زنگ خطری برای همه موجودات زنده در محیط‌زیست اطرافمان خواهد شد. درحقیقت ما داریم سیاره‌مان را تخریب می‌کنیم برای منابع انرژی کوتاه مدت و سریع. اما اکنون زمانی است که حتما باید به سمت منابع قابل‌تجدید از قبیل انرژی خورشیدی و نیروی باد رفت تا بتوانیم از محیط‌زیست خود حفاظت کنیم.


حمل و نقل
در حالی که مطالعات نشان می‌دهد که افراد جوان کمتر رانندگی می‌کنند، اما بسیاری از ما هنوز این آمادگی را نداریم که کارها را بدون خودرو انجام بدهیم. درواقع بنا برای مفاهیم توسعه، توسعه شهری ساخته می‌شود تا تبدیل شود به یک مکانی که ماشین حرف اول را می‌زند. در نتیجه دانشمندان در جست‌وجوی راهی هستند که هر فرد بتواند از نقطه الف به نقطه ب رفت وآمد کند بدون تخریب زمین. هم‌اکنون یک مرکز مدافع محیط‌زیست در آمریکا تخمین زده است که ٢٠‌درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌طور مستقیم از لوله‌های اگزوز خودروها می‌آید. برای جبران این خسارت ما می‌توانیم از تکنولوژی‌های روز بهره بگیریم به‌عنوان مثال بهتر است خودروهایی تولید کنیم که از تکنولوژی هیبریدی(الکتریک همراه با بنزین) بهره دارند.


مواد زائد
با افزایش جمعیت، حجم بسیار عظیمی از محصولات صنعتی تولید می‌شود. تولید این کالاها هم نیاز به برداشت منابع محدود موجود در دنیا دارد که این قضیه عمدتا با تخریب محیط‌زیست همراه است. درواقع قسمت عظیمی از این مواد تنها برای مدت بسیار کمی استفاده می‌شوند و سپس در طبیعت رها می‌شوند.  استفاده از کیسه‌های خرید قابل بازیافت و مجددا قابل کاربرد با گسترش آگاهی از کاهش ضایعات و صنایع بازیافت درحال افزایش است. به‌عنوان مثال معدن کاوی به دلیل نشت مواد سنگین و سمی به داخل آب‌های زیرزمینی هم باعث آلودگی آب می‌شود و هم سبب آلودگی خاک. 
منبع:  www. inhabitat. com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha