با گذشت ٤ روز از وقوع حادثه پرواز ایران ١٤٠ همچنان تحقیقات برای واکاوی زوایای مختلف این فاجعه ادامه دارد.

سلامت نیوز: با گذشت ٤ روز از وقوع حادثه پرواز ایران ١٤٠ همچنان تحقیقات برای واکاوی زوایای مختلف این فاجعه ادامه دارد.

تشخیص هویت قربانیان سقوط هواپیمای ایران ١٤٠ به علت شدت سوختگی اجساد روند کندی را پشت سر گذاشت. ١٦ مسافر پرواز ابدی در اتاق تشریح پزشکی قانونی درحالی شناسایی شدند که خانواده‌های آنها در پشت در‌های بسته در انتظار تحویل اجساد سوخته بودند.
دکتر بشیر نازپرور مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در رابطه با این خبر گفت: ١٦ نفر از جان‌باختگان سقوط هواپیمای ایران ١٤٠ شناسایی شدند. شناسایی اجساد دیگر نیز همچنان ادامه دارد و بقیه جان‌باختگان نیز تا ساعت‌های پایانی روز سه‌شنبه شناسایی می‌شوند.
وی با بیان این‌که اقوام درجه یک برخی جان‌باختگان مانند پدر، مادر، خواهر، برادر یا فرزند برای انجام آزمایش دی‌ان‌ای اکنون حضور ندارند، گفت: از این‌رو مجبور شدیم تا از خانواده درجه ٢ و ٣ برای شناسایی هویت سایر کشته‌ها کمک بگیریم که این کار تشخیص را تا حدی مشکل کرده بود.

ادای احترام در آزادی
پایتخت‌نشینان صبح روز سه‌شنبه در حرکتی زیبا و نمادین برای ادای احترام به قربانیان حادثه سقوط هواپیمای ایران ١٤٠، به پشت دیوارهای بتونی محل سقوط رفتند و با دسته‌های گل یاد مسافران پرواز ناتمام ٥٩١٥ را گرامی داشتند. زن و مرد و کودک درحالی با بغض فروخورده به محل سقوط آمده بودند که دیوار شکسته بتونی صحنه‌های مرگبار حبس شدن ٤٨ مسافر در هواپیمای آتشین را در ذهنشان تداعی می‌کرد. گل‌های زرد و قرمز برای شادی روح قربانیان این حادثه پشت دیوار بلوار شیشه مینا به زمین نشست. جایی که تک‌تک مسافران بی‌گناه با مرگ دست‌وپنجه نرم کرده بودند. خطر ریزش دیوار بتنی نیز نتوانسته بود مانع از حرکت انسان‌دوستانه زنان و مردان این تجمع شود.

واکنش‌های خوب و بد جهان
حادثه سقوط هواپیمای ایران ١٤٠ جدا از تمام بحث‌های فنی، تولید و ساخت و اشتباهات و سطحی‌نگری‌های ریز و درشت مسئولان یک فاجعه انسانی است. فاجعه‌ای که حالا اتفاق افتاده است و عده‌ای بی‌گناه را قربانی کرده و رخت سیاه را بر تن نزدیکانشان پوشانده است. بررسی‌های امروز کارشناسان و مسئولان و این‌که چه بود و چه شد و چه باید می‌شد تنها می‌تواند یک پیشگیری از وقایع اینچنینی باشد، یک زنگ خطر برای همه اما نمی‌تواند گذشته را تغییر دهد و این خاطره تلخ را از ذهن و جان چه بازماندگان و چه شاهدان و چه مردم ایران پاک کند. عمق این فاجعه انسانی آن‌قدر زیاد بود که جهانیان نیز به این حادثه واکنش‌های متفاوتی را نشان دادند. شبکه اجتماعی یاهو در خبرهای صفحه نخستش با انتشار تصویر لاشه هواپیما آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اخبار روز منتشر کرد. اما به‌هرحال واکنش جهانیان به این حادثه متفاوت بود تا جایی که تعدادی از کاربران شبکه فیس‌بوک بدون رعایت اصول اخلاقی و انسانی با بی‌شرمی تمام از وقوع این فاجعه در ایران خوشحال شدند. در این صفحه که متعلق به سایت خبری صهیونیستی به نام ynetnews است تعدادی از کاربران از سقوط هواپیما و کشته شدن ٣٩ انسان در ایران خوشحال شده و از آن به‌عنوان خبری خوش یاد کردند و از این‌که اتفاقی بدتر رخ نداد ابراز ناراحتی کردند.
ادعای سرویس ‌خبری بلومبرگ در رابطه با هواپیمای مونتاژشده وطنی نیز یکی از واکنش‌های جالبی بود که در رابطه با این حادثه نشان داده شد. این سرویس‌خبری غربی طی گزارشی به عملکرد ناموفق هواپیماهای آنتونوف ۱۴۰ اشاره کرد و مدعی شد طرح بومی‌سازی صنعت ساخت هواپیماهای مسافربری در ایران با شکست مواجه شده است.
بلومبرگ در این گزارش نوشت: تلاش‌های ایران برای خنثی کردن تأثیرات تحریم‌های غرب از طریق ایجاد صنعت هوانوردی بومی، پس از سقوط ۴ هواپیما طی ۱۲‌سال گذشته با شکست مواجه شده است.

برخورد با خاطیان پرواز ٥٩١٥
الهه راستگو عضو شورای شهر تهران و رئیس ستاد سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران در رابطه با مشخص شدن مقصران حادثه گفت: روز یکشنبه شاهد سانحه‌ای دلخراش بودیم و بار دیگر آسمان سفیر مرگ شد و هموطنانمان بدون هیچ گناهی جان باختند و این اولین‌بار نیست که شاهد چنین حوادث دلخراشی هستیم و خانواده‌هایی از میان هموطنانمان در لحظه‌ای داغدار می‌شوند. وی ادامه داد: تمامی مسئولان و مدیران دستگاه‌های مرتبط مسئولیتی سنگین دارند تا با بررسی دقیق و کارشناسی از بروز چنین سوانحی و تکرار آن جلوگیری کنند اما آنچه اهمیت دارد این است که در هنگام بروز حوادث مدیریت بحران صورت پذیرد و تمامی دستگاه‌های مرتبط به ارایه خدماتی به حادثه‌دیدگان بپردازند.

بررسی اوضاع سازمان هواپیمایی کشور
اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه از سازمان هواپیمایی کشوری بازدید کردند. سیدمهدی ‌هاشمی رئیس کمیسیون عمران در رابطه با این خبر گفت: هدف اعضای کمیسیون عمران مجلس از این بازدید بررسی مسائل و مشکلات سازمان هواپیمایی کشور بود.
 

آنتونوف مونتاژی ٧٢٠‌میلیون دلار آب خورد
شنیده‌ها حاکی از آن است که تاکنون ٧٢٠‌میلیون دلار برای انتقال خط تولید این هواپیما پرداخت شده و ارزش کل پروژه هم یک‌میلیارد و ٤٠‌میلیون دلار بوده است.  تحقیقات نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت خرید یک هواپیمای قابل‌قبول تقریبا ٢٠‌میلیون دلار است.  به‌طور مثال هواپیمای ٧٣٧‌ سال ٢٠١٠ را می‌شود ١٨‌میلیون دلار خرید این در حالی است که تاکنون ٧٢٠‌میلیون دلار پول پرداخت شده است. فعلا هم جلوی پرداخت ٣٠٠‌میلیون دلار آن گرفته شده است. با این مبلغ می‌توان کل صنعت هوایی ایران را اصلاح  یا در هر نقطه کشور ریل‌کشی و صنعت حمل‌ونقل کشور را متحول کرد.
  این هواپیما به این امید به ایران آمد که کم‌کم مراحل طراحی و ساخت آن در ایران انجام شود.  این در حالی است که تا امروز تنها ٧درصد آن در ایران تولید می‌شود. تاکنون ٥ فروند از این هواپیما به دلایل مختلف سقوط کرده  و سرنشینان آن جان باخته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسنی ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    وقتی تخصص وزیر مسکن باشد و معاونانش هم افرادی ناتوان نتیجه سقوط هواپیما , خروج هفتگی قطارها از ریل و تصادفات فجیع و در یک کلام از دست رفتن جان عزیز هموطنان و نابودی بخش حمل و نقل است بالاخره چه زمانی نمایندگان می خواهند این وزیر را را استیضاح و وزارتخانه را تفکیک کنند؟