چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱

بررسی های آموزش و پرورش در استان خراسان شمالی نشان می دهد، هزار کودک در این استان که باید مهرماه 93 تحصیل خود را در کلاس اول آغاز کنند، ثبت نام نشده اند و هیچ نشانی از آنان نیز وجود ندارد.

سلامت نیوز: بررسی های آموزش و پرورش در استان خراسان شمالی نشان می دهد، هزار کودک در این استان که باید مهرماه 93 تحصیل خود را در کلاس اول آغاز کنند، ثبت نام نشده اند و هیچ نشانی از آنان نیز وجود ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی می گوید: از شمار کودکان این استان که به سن آغاز تحصیل رسیده اند، هزار نفر ثبت نام نشده اند و نشانی هم از آنها در درست نیست.

سیدمحمد لنگری در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بر اساس آمار دریافتی از اداره کل ثبت احول استان 16 هزار و 500 کودک هفت ساله امسال باید برای آغاز تحصیل نامنویسی می شدند اما از این تعداد تاکنون هزار کودک ثبت نام نشده اند.

وی با اشاره به تلاش اداره کل آموزش و پرورش برای جذب این کودکان به تحصیل، گفت: حتی کد ملی این کودکان را از ثبت احوال گرفته‌ایم اما متاسفانه نتوانستیم نشانی از محل سکونت آنان به دست آوریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی از ادارات ثبت احوال، بهزیستی و حتی نیروی انتظامی برای شناسایی و جذب این کودکان لازم التعلیم به مدارس استمداد کرد.

لنگری در عین حال گلایه مندانه گفت: این دستگاه ها نیز برای پیدا کردن نشانی این کودکان از ما درخواست پول دارند و مهمترین اداره برای در اختیار گذاشتن کد ملی کودکان بی نشانی، از ما مبلغی را دریافت کرده است.

وی گفت: سال تحصیلی گذشته نیز در استان کد ملی هزار و 400 دانش آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شد که از این تعداد تنها 500 نفر جذب شدند.

به گفته وی خانواده 300 نفر از این کودکان از ثبت نام فرزندان خود در مدارس خودداری کردند و نشانی مابقی کودکان نیز اصلا یافت نشد.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی از نظر بیسوادی در زمره 6 استان نخست کشور است، ریشه کنی بی سوادی را در گرو همکاری همه دستگاه ها با آموزش و پرورش دانست.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی افزود: علاوه بر آن باید اهرم های موثری باشد تا خانواده ها مجبور به ثبت نام فرزندان خود در مدارس شوند و آنان را از تحصیل و فراگیری دانش محروم نکنند.

وی افزود: گاه مدیران مدارس روستایی ما پس از شناسایی کودکان لازم التعلیم با اولیای آنان که قصد ثبت نام فرزند خود در مدارس را ندارند، درگیر نیز می شوند زیرا آنها عمدتا به فرزند خود به عنوان نیروی کار نگاه کرده و حاضر به فرستادن آنها به مدرسه نیستند.

لنگری گفت: بیشترین مشکل دانش آموزان ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل مربوط به حاشیه نشینان شهرهای این استان هستند.

استان خراسان شمالی با جمعیت 867 هزار نفری 168 هزار دانش آموز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha