چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
کد خبر: 117694

به دلیل آلودگی‌های محیطی و غذایی سن سرطان پستان در خانمهای کشورمان 5 تا 10 سال از میانگین جهانی پایین تر است و از عوامل مهم این بیماری نیز می‌توان به سابقه فامیلی وجود برخی ژن‌ها عدم ورزش کم تحرکی و اضافه وزن اشاره کرد. همچنین سن بالا نیز می‌تواند در ریسک ابتلا به این بیماری تأثیرگذار باشد.

70 هزار زن ایرانی سرطان پستان دارند

سلامت نیوز: به دلیل آلودگی‌های محیطی و غذایی سن سرطان پستان در خانمهای کشورمان 5 تا 10 سال از میانگین جهانی پایین تر است و از عوامل مهم این بیماری نیز می‌توان به سابقه فامیلی وجود برخی ژن‌ها عدم ورزش کم تحرکی و اضافه وزن اشاره کرد. همچنین سن بالا نیز می‌تواند در ریسک ابتلا به این بیماری تأثیرگذار باشد.
بررسی ها نشان می دهد که زنان صد برابر مردان بیشتر به مبتلا به سرطان پستان می‌شوند و این در حالی است که این نوع سرطان در مردان، صد برابر کشنده تر است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علی منصوری پزشک عمومی و آموزش دهنده روشهای معاینه فردی برای تشخیص سرطان پستان به زنان، در نشست خبری طرح کمپین بین المللی روبان صورتی در ایران که مختص اطلاع رسانی درباره سرطان پستان است، افزود: از هر هفت تا هشت خانم یک نفر دچار ریسک بالای ابتلا به سرطان پستان است، که بسیار خطرناک و کشنده‌ است اگر به موقع و سریع تشخیص داده نشود.

وی ادامه داد: سرطان پستان صرف نظر از مشکلات اقتصادی و عاطفی می‌تواند یک خانواده را درگیر خود کند.بر این اساس سرطان پستان در خانمها صد برابر آقایان شایعتر است ولی سرطان سینه در آقایان صدبرابر کشنده‌تر است و خبر خوب آن است که اگر خانمی بتواند ابتلا به این سرطان در وی زود تشخیص داده شود درمان کامل آن انجام شدنی است.

عضو کمپین بین المللی روبان صورتی در ایران به علائم بیماری سرطان پستان در خانم‌ها اشاره کرد و گفت: مشاهده علائم در بهترین حالت برعهده فرد است. که ساده‌ترین روش آن است که افراد در مقابل آیینه ظاهر خود را مشاهده کنند تا متوجه اختلاف سینه و یا پستان شوند. البته این مسئله را باید در نظر بگیرند که سینه چپ به دلیل خونرسانی بیشتر همیشه از سینه راست بزرگتر است ولی علائم مهمی در این رابطه در باره سرطان پستان مربوط به تغییر رنگ، کشیدگی، تورم، و فرورفتگی در ضایعه پستان، شکل پرتغالی گرفتن، برجستگی، پوسته پوسته شدن، خارش، و موارد دیگر را در برمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: البته خانمها باید این مسئله را نیز به یاد داشته باشند که برخی مواقع توده‌هایی در پستان آنان دیده می‌شود که مربوط به این بیماری نیست و جدیدا نیز عنوان شده است که این توده را نباید بیماری عنوان کرد. در این رابطه باید با ترشح‌های بی‌رنگ نیز توجه داشت و در مجموع هر خانم 40 سال حداقل یک یا دوبار برای معاینه اقدام کند و خانم‌های 50 ساله نیز هر سال یک بار جهت معاینه برای جلوگیری از سرطان پستان اقدام کنند.

منصوری به ضرورت پیگیری و فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از سرطان پستان تأکید کرد و گفت: متأسفانه به دلیل آلودگی‌های محیطی و غذایی سن سرطان پستان در خانمهای کشورمان 5 تا 10 سال از میانگین جهانی پایین تر است و از عوامل مهم این بیماری نیز می‌توان به سابقه فامیلی وجود برخی ژن‌ها عدم ورزش کم تحرکی و اضافه وزن اشاره کرد. همچنین سن بالا نیز می‌تواند در ریسک ابتلا به این بیماری تأثیرگذار باشد.

وی با توصیه به مصرف میوه جات و سبزیجات برای جلوگیری از این بیماری عنوان کرد: متأسفانه در کشور هم اکنون 70 هزار نفر مبتلا به بیماری سرطان پستان هستند و هر سال نیز هفت هزار مبتلای جدید یعنی خانم‌ها به بیماری سرطان پستان مبتلا می‌شوند.

عضو کمپین بین المللی روبان صورتی در ایران با اشاره به روش‌های متعدد برای بررسی سرطان پستان از جمله رادیولوژی، ماموگرافی، سونوگرافی، نمونه برداری و در نهایت MRI گفت: دو روش جراحی نیز برای درمان سرطان پستان وجود دارد که در نهایت با شیمی درمانی و رادیو تراپی ادامه پیدا می‌کند که این روشها به دلیل آنکه ارزان نیستند می‌توانند مشکلات اقتصادی برای خانواده‌ها ایجاد کنند بنابراین بهترین راه تشخیص زودرس این بیماری است.

وی گفت: در آمریکا غربالگری این بیماری جواب نداده است، بلکه آموزش، اطلاع رسانی، ایجاد آگاهی و نگرش صحیح برای بیماری سرطان پستان بسیار تأثیرگذار بوده است تا خانم‌ها بتوانند در مرحله نخست خودشان به تست و معاینه خود اقدام کنند و در صورت هر نوع تغییر و وجود توده مشکوک به متخصص زنان یا جراحان عمومی و سرطان مراجعه کنند.

منصوری خاطرنشان کرد: مصرف سبزیجات و شیر زایمان ورزش کردن عدم اضافه وزن و اصلاح سبک زندگی بسیار می‌تواند در کاهش سرطان پستان تأثیرگذار باشد و در صورت تشخیص زودرس در مراحل اول درمان این بیماری به طور کامل انجام می‌شود ولی در مراحل بعدی هزینه‌های سنگین درمانی برای بیمار ایجاد می‌شود و در نهایت اگر زود تشخیص داده نشود این بیماری باعث مرگ افراد می‌شود ولی در نهایت خانم‌ها باید از این بیماری واهمه نداشته باشند و برای تشخیص زودرس اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha