نمایندگان جامعه پرستاری کشور در جلسه ای که با وزیر بهداشت داشتند، مهمترین دغدغه و انتظارشان از متولی حوزه سلامت را، اجرای قانونی عنوان کردند که هفت سال قبل تصویب شده است اما بنا به دلایلی، همچنان در بایگانی وزارت بهداشت خاک می خورد. این در حالی است که وزرای بهداشت قبلی نیز همواره بر اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اصرار می ورزدیدند، اما هنوز از اجرایی شدن آن خبری نیست.

قانونی که هفت سال است خاک می خورد

سلامت نیوز: نمایندگان جامعه پرستاری کشور در جلسه ای که با وزیر بهداشت داشتند، مهمترین دغدغه و انتظارشان از متولی حوزه سلامت را، اجرای قانونی عنوان کردند که هفت سال قبل تصویب شده است اما بنا به دلایلی، همچنان در بایگانی وزارت بهداشت خاک می خورد. این در حالی است که وزرای بهداشت قبلی نیز همواره بر اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اصرار می ورزدیدند، اما هنوز از اجرایی شدن آن خبری نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را می توان به عنوان پاشنه آشیل خدمات پرستاری در نظام سلامت نام برد. زیرا، بررسی های کارشناسان و دست اندرکاران نظام سلامت نشان می دهد که با اجرایی شدن این قانون، علاوه بر اینکه ارائه خدمات پرستاری به مردم و بیماران از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد شد، باعث می شود تا تبعیض ها و بی عدالتی هایی که در پرداخت مجریان این خدمات وجود دارد، از بین برود.

جامعه پرستاری کشور بر این عقیده است که در شرایط کنونی و به رغم اینکه پرستاران در خط اول خدمت به بیماران قرار دارند، اما به دلیل آنچه که از آن به عنوان تبعیض و بی عدالتی نام برده می شود، جامعه پرستاری نتوانسته از تمام ظرفیت خود برای خدمت به مردم استفاده کند. در حالی که با اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی در نظام سلامت و همچنین اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، این انگیزه دوچندان افزایش خواهد یافت و مردم و بیماران از خدمات با کیفیت تری در بخش پرستاری برخوردار می شوند.

از همین رو، نمایندگان جامعه پرستاری کشور در جلسه ای که روز گذشته با وزیر بهداشت داشتند، بر اجرای قانون تعرفه گذاری که هفت سال قبل به تصویب مجلس رسیده و تمام کارهای کارشناسی و آیین نامه اجرایی آن نیز تهیه و انجام شده است، تاکید کردند.

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در نشست اعضای شورای عالی نظام پرستاری و شنیدن مشکلات پرستاران، گفت: قبول داریم که این حوزه با مشکلات زیادی روبروست و در بسیاری از بیمارستانها پرستارانی هستند که چندین ماه کارانه های خود را دریافت نکرده اند اما همچنان پر تلاش به کار خود ادامه می دهند.

وی به کمبود نیروی پرستاری در کشور اشاره کرد و گفت: از نظر نسبت پرستار به تخت از بسیاری از کشورها، فاصله داریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: برای رفع این مشکل در جلسات متعدد با معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری و هیئت دولت همواره پیگیر رفع این مشکل بوده و هستم ولی در حال حاضر دولت نیز با کمبود اعتبارات در خزانه، مشکل شرایط بین المللی خاص از جمله کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت، مشکل کمبود اعتبارت برای پرداخت یارانه ها و دیگر مشکلات روبروست که امیدواریم این مشکلات بزودی مرتفع شود.

هاشمی در مورد اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات که مورد درخواست اعضای شورای عالی نظام پرستاری بود گفت: در حال حاضر اطلاع دقیقی از اینکه چه میزان اعتبار برای اجرای این قانون نیاز است، نداریم و بهتر است این قانون ابتدا در چند بیمارستان و چند استان به صورت پایلوت اجرا و سپس در صورت محرز شدن موفقیت اجرای آن، در سایر استانها اجرا شود.

وزیر بهداشت همچنین موافقت خود را در مورد صدور پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران اعلام کرد و گفت: همانگونه که  مجوز صدور پروانه صلاحیت حرفه ای به سازمان نظام پزشکی واگذار شده است با واگذاری این مسئولیت به سازمان نظام  پرستاری نیز موافق هستیم.

وزیر بهداشت در خصوص سازماندهی آموزشهای ضمن خدمت پرستاران نیز آمادگی دانشگاههای علوم پزشکی برای ارایه آموزشهای لازم به پرستاران را اعلام کرد.

هاشمی به نقش موثر پرستاران در کمک به حوزه نظارتی ستاد وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در این خصوص پرستاران می توانند در نظارت بر طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانها ما را یاری دهند.

وی یادآور شد: نظارت در خصوص مقیمی پزشکان در طرح تحول نظام سلامت از هفته گذشته در اراک و سپس تبریز  آغاز شده  و تیم های درمانی قرار است به طور نامحسوس از بیمارستانهای کشور بازدید کنند و قطعا پرستاران در این زمینه می توانند به تیم های نظارت کمک مضاعفی کنند.

در ادامه محمد میرزا بیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت، از تشکیل تیم اجرای قانون تعرفه گذاری در سازمان نظام پرستاری خبر داد و افزود: یکی از بهترین و مهمترین دستاوردهای این نشست ایجاد انسجام و هماهنگی میان وزارت بهداشت و جامعه پرستاری است.

وی بررسی مشکلات موجود در نظام پرداخت پرستاران را از دیگر موارد بررسی شده در این نشست عنوان کرد و گفت: مقرر شد تا تیمی برای فراهم کردن مقدمات اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تعدادی از بیمارستان ها بمنظور کارشناسی میزان اعتبارات لازم در این خصوص و نظارت بر آن ایجاد شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه تبیین راهکارهایی برای رفع کمبود نیروی پرستاری را از دیگر موارد بررسی شده در این نشست بیان کرد و افزود: صدور پروانه صلاحیت حرفه ای برای پرستاران از دیگر نتایج خوب این نشست است.

میرزابیگی بر جایگاه پرستاری در نظام سلامت و ایجاد اطمینان در حمایت از پرستاران تاکید کرد و گفت: باید آموزش های ضمن خدمت پرستاران افزایش یابد.

وی بر ضرورت تعامل هر چه بیشتر میان سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت تاکید کرد و افزود: وجود یک برنامه عملیاتی منسجم و مشخص برای پیشبرد اهداف این نشست، لازم و ضروری است.

میرزابیگی همچنین، نشست وزیر بهداشت با برخی از نمایندگان نظام پرستاری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: این نشست در اوج صمیمیت، همدلی و صراحت برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha