انتقال آب كارون از سرشاخه ها تاكنون اعتراض بسیاری از فعالان زیست محیطی داخل و خارج از خوزستان را به دنبال داشته است. این طرح كه سال هاست موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده با هدف آبرسانی به استان های مركزی با عنوان بهشت آباد اجرا می شود. عده یی از مسوولان اصفهانی با ارسال نامه یی به معاون رییس جمهور و رییس شورای آب تلاش می كنند تا سیستم اجرایی و تصمیم گیری كشور را وادار به پذیرش انتقال آب كارون كنند. این در حالی است كه بسیاری از آگاهان می دانند كه انتقال آب كارون خسارت های فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

اعتراض فعالان محیط زیست به انتقال آب كارون

سلامت نیوز: انتقال آب كارون از سرشاخه ها تاكنون اعتراض بسیاری از فعالان زیست محیطی داخل و خارج از خوزستان را به دنبال داشته است. این طرح كه سال هاست موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده با هدف آبرسانی به استان های مركزی با عنوان بهشت آباد اجرا می شود. عده یی از مسوولان اصفهانی با ارسال نامه یی به معاون رییس جمهور و رییس شورای آب تلاش می كنند تا سیستم اجرایی و تصمیم گیری كشور را وادار به پذیرش انتقال آب كارون كنند. این در حالی است كه بسیاری از آگاهان می دانند كه انتقال آب كارون خسارت های فراوانی را به دنبال خواهد داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، در همه دنیا اولین توجه ها در اجرای پروژه ها و بحث حجم آب در نظر گرفتن حقابه محیط زیست است كه متاسفانه در كشور ما چنین چیزی در نظر گرفته نمی شود. اولین موضوعی كه با انتقال آب كارون اتفاق می افتد، این است كه حقابه محیط زیستی اش تامین نمی شود. هر چند در حال حاضر نیز كارون به انتها نمی رسد به طوری كه آب خلیج فارس از طریق رودخانه اروند و بهمنشیر را به طول 140 كیلومتر داریم كه در كاهش آورد رودخانه به صورت مصنوعی در بحث انتقال آب به خوبی دیده می شود. به لحاظ كیفی هم رودخانه به صورت تصاعدی تحت تاثیر قرار می گیرد و كیفیتش بسیار بد می شود هم برای شرب، صنعت و كشاورزی و هزینه های بسیاری را برای كشور به همراه دارد

    انتقال آب كارون از سرشاخه ها تاكنون اعتراض بسیاری از فعالان زیست محیطی داخل و خارج از خوزستان را به دنبال داشته است. این طرح كه سال هاست موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده با هدف آبرسانی به استان های مركزی با عنوان بهشت آباد اجرا می شود. عده یی از مسوولان اصفهانی با ارسال نامه یی به معاون رییس جمهور و رییس شورای آب تلاش می كنند تا سیستم اجرایی و تصمیم گیری كشور را وادار به پذیرش انتقال آب كارون كنند. این در حالی است كه بسیاری از آگاهان می دانند كه انتقال آب كارون خسارت های فراوانی را به دنبال خواهد داشت. حمیدرضا خدابخشی، رییس انجمن مهندسان صنعت آب خوزستان كه سال هاست در حوزه محیط زیست و منابع آب به فعالیت پرداخته یكی از مخالفان جدی این طرح است. او معتقد است كه «انتقال آب كارون منجر به نابودی حیات كارون می شود و این طرح تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیاری برای خوزستان و مناطق دیگر دارد.»
   
    سازمان محیط زیست با انتقال آب كارون مخالف است اما چند سال است كه می بینیم این پروژه پیگیری می شود و هزینه های بسیاری برای آن صورت گرفته است. چگونه یك سازمان دولتی یك پروژه یی را دنبال می كند كه یك سازمان دیگر دولتی كه مسوولیت حفظ منابع طبیعی و محیط زیستی را برعهده دارد با آن مخالف است؟
    یك دوگانگی یا چندگانگی تصمیم گیری در بخش مدیریت كشور وجود دارد كه در بخش منابع آب نیز وضعیت حادتر است. این مساله شاید به خاطر تصویب قانون در بخش آب باشد كه براساس آن شركت های آب منطقه یی تاسیس شدند و مدیریت یكپارچه حوزه ها در شرایط بدتری قرار گرفت. از آنجایی كه هر حوزه آب ریزی باید مدیریت یكسان روی كل حوزه داشته باشد چون سرشاخه ها در استان های دیگر است و تمام اینها زیرمجموعه یك چیز باید باشد روی خود حوزه ها مدیریت چندگانه صورت می گیرد. از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط زیست سازمان نظارتی است و اجرایی نیست و ابزارهای اجرایی برای جلوگیری از فعالیت های بزرگ را در دسترس ندارد. از آنجایی كه در بدنه دولت قرار دارد وقتی تخلفی در دولت صورت می گیرد عملااقدام بازدارنده یی صورت نمی گیرد و در حد تذكر باقی می ماند. مكاتباتی كه ما با این سازمان داریم، متوجه شدیم كه این سازمان خواستار مطالعات بیشتر شده و عملامعیارها و شرایطی درخواست كردند كه از طریق سیستم مدیریت منابع آب امكان تامین شان وجود ندارد و تلویحا از نامه سازمان حفاظت محیط زیست برداشت كنید كه با انتقال آب مخالف است.
   
    مساله یی كه اینجا پیش می آید، این است كه وزارت نیرو همواره تاكید داشته كه انتقال آب كارون براساس مطالعات صورت می گیرد. آیا مطالعه مدونی برای این انتقال صورت گرفته است؟
    در همه دنیا اولین توجه ها در اجرای پروژه ها و بحث حجم آب در نظر گرفتن حقابه محیط زیست است كه متاسفانه در كشور ما چنین چیزی در نظر گرفته نمی شود. اولین موضوعی كه با انتقال آب كارون اتفاق می افتد، این است كه حقابه محیط زیستی اش تامین نمی شود. هر چند در حال حاضر نیز كارون به انتها نمی رسد به طوری كه آب خلیج فارس از طریق رودخانه اروند و بهمنشیر را به طول 140 كیلومتر داریم كه در كاهش آورد رودخانه به صورت مصنوعی در بحث انتقال آب به خوبی دیده می شود. به لحاظ كیفی هم رودخانه به صورت تصاعدی تحت تاثیر قرار می گیرد و كیفیتش بسیار بد می شود هم برای شرب، صنعت و كشاورزی و هزینه های بسیاری را برای كشور به همراه دارد. چون این وضعیت در حال حاضر نیز اتفاق می افتد و تغییرات اكوسیستمی نیز صورت می گیرد كه ممكن است هماهنگی با شرایط اكولوژی خوزستان نداشته باشد. چون از حقابه برای كشاورزی استفاده می شود باعث شور شدن اراضی كشاورزی می شود و سیستم مجموعه خاك های كشاورزی در دسترس هم تحت تاثیر قرار می گیرند. این مساله روی پوشش گیاهی و گونه های جانوری اثرات نامطلوب دارد و همان طور كه مشاهده شده است وقتی كیفیت آب در یك منطقه یی تحت تاثیر قرار می گیرد، باعث می شود گونه های جانوری مهاجر از جمله پرندگان از منطقه كوچ كنند و این باعث تغییرات محیط زیستی در منطقه می شود.
   
    یكی از مواردی كه در اجرای پروژه های حوزه آب باید در نظر گرفته شود، بررسی تبعات اجتماعی و سیاسی است. در این پروژه مطالعات اجتماعی صورت گرفته است و مشخص شده كه چه تبعاتی گریبانگیر مردم خوزستان، چهارمحال و بختیاری و... می شود؟
    هنگامی كه انتقال آب صورت می گیرد، بافت اجتماعی منطقه یی كه آب از آن منتقل شده (خوزستان و دیگر استان های درگیر) و منطقه یی كه آب به آن منتقل می شود (اصفهان)، تغییر می كند. یكسری سرمایه گذاری ها هم در بخش كشاورزی صورت گرفته و در حوزه مبدا عدم اشتغال، عدم كشت و توانایی پایین آب برای صنایع مشاهده خواهد شد كه باعث بیكاری طبق مطالعات انجام شده می شود و جزو عوامل جرم خیز است. مطالعات نشان می دهد با این اتفاق مهاجرت گسترده روستایی ها به حاشیه شهرها افزایش پیدا می كند و خارج از توان یك شهر جمعیت افزوده می شود و خدمات شهری ارائه نمی شود. امكان تامین بهداشت نیست و بیماری افزایش پیدا می كند. اینها همه هزینه است كه به شهرها و از سوی دیگر به دولت تحمیل می شود. این اتفاق را در حوزه كرخه نیز دیدیم كه با احداث سد كارون 3 بیكاری افزایش پیدا كرد و مردم به شهرهای اطراف مهاجرت كردند و در مناطق حاشیه ساكن شدند.
   
    نگرانی مردم شركت كننده در زنجیره انسانی تا چه اندازه به دلیل تبعات اجتماعی انتقال آب كارون بوده است؟
    بخش عمده یی از شركت كنندگان در این اجتماع كشاورزان بودند، كسانی كه اولین ضررهای انتقال آب كارون به آنها منتقل شد و حضور آنها در این زنجیره در واقع بیان مشكلاتی است كه برای آنها تاكنون صورت گرفته و در آینده ممكن است بیشتر هم شود. تعداد دیگری از حاضران در زنجیره انسانی شاغلان، فارغ التحصیلان رشته های كشاورزی و منابع طبیعی بودند كه آینده شغلی خود را در این حوزه می دیدند و چنانچه آب نباشد، اشتغال آنها به خطر می افتد.
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha