وزیر بهداشت در جلسه ای که با حضور نمایندگان شرکتهای لبنی برگزار شد، تاکید کرد: اگر تخلفی تکرار شد باید نام متخلفان اعلام شود چرا که بی اعتنایی به این موضوع باعث گسترش تخلف خواهد شد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت در جلسه ای که با حضور نمایندگان شرکتهای لبنی برگزار شد، تاکید کرد: اگر تخلفی تکرار شد باید نام متخلفان اعلام شود چرا که بی اعتنایی به این موضوع باعث گسترش تخلف خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، وزیر بهداشت در جلسه ای که ظهر امروز با حضور رئیس موسسه استاندارد، رئیس سازمان غذا و دارو، معاون جهاد کشاورزی، رئیس اتحادیه شیر و لبنیات، دبیر انجمن صنایع لبنی و تعدادی از تولید کنندگان محصولات لبنی در محل سازمان غذا و دارو برگزار شد، شرکت کرد.

در این جلسه کاری که به دنبال رسانه ای شدن استفاده از روغن پالم در برخی از محصولات لبنی، تشکیل شد، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت مراقبت از سلامت مردم است و در این مورد با کسی شوخی نداریم، تصریح کرد: از اینکه به مردم راست بگوییم نباید پشیمان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی ملاحظات باعث خودسانسوری و ریزش اعتماد عمومی می شود و اینجاست که فاصله دولت و مردم زیاد می شود. البته هر حرف حقی را نمی توان هر جایی بیان کرد ولی حقوق مردم این است که واقعیات را از آنها مخفی نکنیم.

وزیر بهداشت با اظهار امیدواری از اینکه بتوانیم در دوره چهارساله اول دولت یازدهم به وظیفه ملی و دینی خود عمل کنیم، گفت: وظیفه وزارت بهداشت مراقبت از سلامت مردم است و ما در این مورد با کسی شوخی نداریم.

هاشمی با اشاره به اینکه فساد تقلب در مواد غذایی و دارو خیلی سنگین است و در دین اسلام جرم سنگینی دارد، افزود: سلامت مواد غذایی و دارو بخشی از سلامت مردم، است و در این زمینه تولیدکنندگان باید در کنار سایر سازمان های مرتبط با سلامت مردم تلاش کنند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: مردم به ما اعتماد کرده اند و یکی از موارد حق الناس همین مسئولیتی است که به گردن ما گذاشته شده است. نباید با توجیهات امروزی حق مردم را نادیده بگیریم. رسانه ها در زمینه اطلاع رسانی در مورد وجود روغن پالم در محصولات لبنی خوب عمل کردند ولی در مواردی نیز قلم ها آلوده به سیاست و موارد اقتصادی شد.

وی در پاسخ به اظهار نگرانی ها از کاهش مصرف لبنیات در جامعه گفت: سیاست زدگی در عالم رسانه خوب نیست و رسانه ها در اصلاح کج روی ها قدرت زیادی دارند و اگر مردم  باور کنند که ما با آنها صادق هستیم، مصرف موارد لبنی افزایش خواهد یافت. برای همین است که ما به عنوان مسئول سلامت مردم باید درازمدت را ببینیم و مردم باید به این باور برسند که چیزی که استفاده می کنند، برای سلامت مفید است.

هاشمی حمایتهای دولت در این خصوص را مورد تاکید قرار داد و گفت: انتظار داریم هیئت وزیران از محل هدفمندی یارانه ها بودجه ای را برای صنایع لبنی کم چرب اختصاص دهد و این صنایع شامل یارانه شود.

وی تاکید کرد: باید فرهنگ استفاده از مواد لبنی کم چرب را در میان مردم نهادینه کنیم تا مصرف محصولات پرچرب محدود شود و در مواردی نیز که به محصولات پرچرب مجوز داده شده، باید بازنگری صورت گیرد. این مسئولیت به عهده وزارت بهداشت است و البته سازمان ملی استاندارد نیز وظایفی دارد.

وزیر بهداشت افزود: سازمان غذا و دارو باید هر مجوزی را که قبلا در مورد تولید محصولات پرچرب داده، مورد بازنگری قرار دهد تا اگر لازم است، خط تولید و پروانه های صادر شده را باطل کند. بازار را باید عاری از موادی کرد که برای سلامت ضرر دارد.

هاشمی خاطر نشان کرد: حرکت هایمان در این مسیر البته نباید موجی باشد و بعد فروکش کند. مردم از آن موارد زیاد دیده اند و ممکن است تصور کنند تمام اقدامات در این مسیر موقتی است. تخلف مسلما وجود دارد و نظارت ما است که از آن پیشگیری می کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمانهای مرتبط به سلامت مردم باید نظارت مستمر داشته باشند، افزود: اگر تخلفی تکرار شد باید نام متخلفان اعلام شود چرا که بی اعتنایی به این موضوع باعث گسترش تخلف خواهد شد.

وزیر بهداشت افزود: تلاشهایی که در عرصه صنایع لبنی در سالهای اخیر شده، باعث افتخار است ولی به هرحال اگر در این حوزه تخلفات را اعلام نکنیم، به مردم ظلم کرده ایم. انجمن صنایع لبنی در این راستا می تواند با وزارت بهداشت و موسسه استاندارد همکاری کند.

وی با اشاره به اینکه ما در این دولت به درستی نظارت می کنیم و از انجمن ها و خود مردم نیز درخواست کمک داریم، خاطرنشان کرد: به غیر از محصولات لبنی وارد نظارت بر سایر محصولات غذایی نیز خواهیم شد و طبق قانون متخلفان را معرفی می کنیم. باید مردم را به استفاده از مواد لبنی تشویق کنیم و اگر آسیب هایی به حوزه این محصولات وارد شده، انجمنهای صنایع لبنی و تولید کننده ها می توانند آن را جبران کنند.

به گفته هاشمی، بحث روغن را نباید به شیر و محصولات لبنی گره بزنیم. مصرف روغن پالم در بسیار از کشورهای دنیا گزارش شده است ولی باید میزان مصرف این روغن در ایران کاهش یابد. دولت، مردم و رسانه ها باید در این زمینه نظارت داشته باشند و امسال نباید واردات این روغن به بیش از 30 درصد افزایش یابد واگرنه سازمانهای ذی ربط همگی مقصر خواهندبود.

وی افزود: در این دولت حرفهای متناقضی از سازمانهای متولی سلامت مردم شنیده نمی شود و هماهنگی های لازم در این زمینه وجود دارد. چون مردم دولت را یکپارچه می بینند. البته اگر مجوز پالم داده می شود، باید به نوع مرغوب و با کیفیت اختصاص یابد. به هر حال موجی که در روزهای اخیر در مورد استفاده از روغن پالم ایجاد شده را به فال نیک می گیریم و امیدواریم در همه صحنه ها بتوانیم سلامت مردم و منافع آنها را در نظر بگیریم.

جلسه وزیر بهداشت با نمایندگان صنایع لبنی، تنها توسط خبرنگاران رسانه ملی پوشش داده شد و این در حالی است که وزیر بهداشت در مراسم روز خبرنگار، بر تعامل با همه رسانه ها تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابوالقاسم رخشانی ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    5 0
    دست های پشت پرده در صنایع لبنی هم قوی هست
  • حقیقت را بگوئید! ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    4 0
    "برخی ملاحظات باعث خودسانسوری و ریزش اعتماد عمومی می شود " شما که الان با عدم اعلام نام آنها همین کار راکردید! "البته هر حرف حقی را نمی توان هر جایی بیان کرد" این جمله واین اعتقاد محافظه کارانه در ما ایرانی ها ژنتیکی شده است.حقا ایرانی هستید ومحافظه کار.امام علی(ع) میفرمایند:قل الحق وان کان مرا (حق را بگو اگرچه تلخ باشد)علی کجا وما کجا؟ ا"گر تخلفی تکرار شد باید نام متخلفان اعلام شود " این حکم جدیدی در اسلام است نه ؟ "به غیر از محصولات لبنی وارد نظارت بر سایر محصولات غذایی نیز خواهیم شد " وظیفه وزارت بهداشت مگر قبلا این نبود؟سازمان غذا و دارو و بهداشت محیط سالهاست این کار را میکنند!ببخشید پس نمیکردند! این حرفها درمورد پالم چه سودی برای مردم داشت !آنهائیکه این فراورده های آلوده رامصرف کردند نوش جانشان! نتیجه اینهمه شعار چی شد؟ این شد اگر تکرار شد لوشان میدهند وازاین به بعد مردم ازنوع مرغوب پالم استفاده کنند!!!!خدایا به این مردم رحم کن!
  • تعجب شگرف ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    4 0
    به گزارش عیارآنلاین(15 مرداد93) ، حسین چمنی مشاور صنایع شیر کشور: "موسسه استاندارد معتقد است که ما فعلا امکانات اندازه گیری چربی و تشخیص آن را (با دقت کافی) در کشور نداریم .مامی خواهیم بدانیم این موضوع روغن پالم چگونه تشخیص داده شده است؟ " تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.......