دانشیار گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: احتمال ابتلا به مننژیت در افرادی که دچار ضربه‌های مغزی و یا جراحی‌های مغز بوده‌اند و یا افرادی که طحال خود را برداشته‌اند بیشتر می‌باشد.

دکتر عبدالرضا سود بخش در گفت وگو با ایسنا با بیان این كه مننژیت به التهاب پرده‌های مغز و تغییرمایع نخاع اطلاق می‌شود كه ممکن است علامت آن میکروب‌ها و ویروس و یا ندرتا سل و قارچ‌ها باشد، افزود: میکروب به خصوص پنوموسوک شایع‌ترین عامل آن است. مننژیت اغلب با علامت تب، سردرد و استفراغ همراه بوده و در معاینه بیمار، سفتی گردن و علامت کرنیک دیده می‌شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در مواردی که مننژیت چرکی باشد باید در کمتر از یک ساعت آنتی بیوتیک مناسب را تجویز کرد و در مواردی که عامل مننژیت مننگوکوک و هموفیلس باشد به علت مسری بودن بیماری افراد خانواده، بیمار باید برای پیشگیری مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اساسا برای بیمار باید 1 تا 3 هفته آنتی بیوتیک با دوز بالا داده شود و این آنتی بیوتیک‌ها باید از نوعی تجویز شود که قادر به عبور از CNS (سیستم اعصاب مرکزی) باشد.

وی ترکیب داروهای سفتری اکسون و وانکومایسین برای درمان این بیماری مناسب دانست و افزود: این ترکیب درمانی در شروع درمان تجربی باید داده شود که بعد از انجام آزمایشات تقسیم گیری دقیق برای آنتی بیوتیک صورت گیرد.

دکتر سودبخش افزود : در مننژیت علاوه بر آنتی بیوتیک به ترکیبات آب و الکترولیت و تغذیه بیمار نیز باید رسیدگی کرد و پزشکان باید در نظر داشته باشند که استفاده از ترکیبات کورتیکواستروئید مثل دگزامتازون در اطفال و بالغان در روند بهبود بیماری موثر است؛ به طوری که کری در اطفال بدون کورتیکواستروئید 15 درصد و با کورتون 3 درصد می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha