پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 117730

اكثر ما ایرانی‌ها عادت كرده‌ایم به خوردن سالاد شیرازی، سبزی خوردن، سبزیجات معمولی و غیره. برای برخی طول می‌كشد كه ذائقه‌شان را به سبزیجات دیگری مانند مارچوبه عادت دهند؛ اما این ماده غذایی خیلی ساده با انواع سالادها تركیب می‌شود و در كنار انواع غذاها جا می‌گیرد و خواص زیادی هم دارد. در این مطلب شما را با گوشه‌ای از خواص مارچوبه آشنا می‌كنیم.

دلایل خوب برای خوردن مارچوبه

سلامت نیوز: اكثر ما ایرانی‌ها عادت كرده‌ایم به خوردن سالاد شیرازی، سبزی خوردن، سبزیجات معمولی و غیره. برای برخی طول می‌كشد كه ذائقه‌شان را به سبزیجات دیگری مانند مارچوبه عادت دهند؛ اما این ماده غذایی خیلی ساده با انواع سالادها تركیب می‌شود و در كنار انواع غذاها جا می‌گیرد و خواص زیادی هم دارد. در این مطلب شما را با گوشه‌ای از خواص مارچوبه آشنا می‌كنیم.
 
توجه توجه
مصرف مارچوبه به دلیل خواص دیورتیك آن برای افرادی كه دچار نارسایی كلیوی هستند توصیه نمی‌شود. توجه داشته باشید كه مصرف بیش از حد مارچوبه به دلیل دارا بودن اسید اگزالیك می‌تواند باعث بروز سنگ كلیه شود. اگر از بیماری كرون رنج می‌برید نیز باید بدانید كه فیبرهای موجود در این سبزی می‌تواند مشكل‌ساز شود.
 
كاهش خطر ابتلا به سرطان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،مصرف مارچوبه از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌كند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینكه حاوی ویتامین‌های A، C، E، K، كروم و مشتقات سیستئین هست كه میزان تولید مولكول‌های گلوتاتیون را افزایش می‌دهد. تمام ویتامین‌ها و تركیباتی كه ذكر شد قدرت آنتی‌اكسیدانی بالایی دارند. به همین دلیل هم با مولكول‌های سرطان‌زایی مانند رادیكال‌های آزاد یا سموم بدن مقابله می‌كنند. مارچوبه همچنین حاوی فلاوونوئیدها به خصوص «روتین» می‌باشد كه خواص ضدسرطانی بالایی دارند. این سبزی به دلیل خواص آنتی‌اكسیدانی بالای تركیباتش یكی از بهترین انتخاب‌ها برای پیشگیری از ابتلا به سرطان استخوان، سرطان سینه، سرطان كولون، سرطان گلو و سرطان ریه می‌شود.
 
 
 
مقابله با رسوب كلسترول
محققان مارچوبه را بین پانزده سبزی حاوی «گلوتاتیون» دسته‌بندی كرده‌اند. گلوتاتیون مولكولی است كه به دفع كلسترول مضر كمك می‌كند. مارچوبه همچنین حاوی فیبر است كه باعث كاهش و جلوگیری از رسوب كلسترول می‌شود. به همین دلیل به افرادی كه مراقب كلسترول خونشان هستند توصیه می‌شود مارچوبه را در برنامه غذایی خود داشته باشند و از خواص آن بهره‌مند شوند.
 
 
مقابله با یبوست
اگر مدتی است كه دستگاه گوارشتان تنبل شده است و یبوست گرفته‌اید می‌توانید به مارچوبه اعتماد كنید. این سبزی یكی از منابع خوب فیبرهای غذایی است. مارچوبه حاوی فیبرهای محلول و غیر محلول در آب به نام «پكتین» و «موسیلاژ» و غیره می‌باشد كه برای مقابله با یبوست بسیار مفیدند. به خاطر اینكه این فیبرها آب را به خود گرفته و دفع مواد زائد را از طریق روده‌ها آسان‌تر می‌كنند. در واقع این فیبرها و تركیبات موجود در ساقه مارچوبه تنبلی روده‌ها را از بین می‌برند. اگر دچار یبوست هستید می‌توانید با مصرف مارچوبه بدون ترس از آسیب رساندن به مخاط روده‌ها با یبوست مقابله كنید.
 
 
خواص دیورتیك
نسبت پتاسیم به سدیم موجود در مارچوبه 270 به 3 است. این میزان بالای پتاسیم به افزایش میزان ادرار كمك می‌كند. علاوه بر این مارچوبه حاوی تركیبی به نام «آسپاراژین» است كه خواص دیورتیك دارد یعنی حجم ادرار را بیشتر كرده و نیز به دفع سموم از كلیه‌ها كمك می‌كند.
 
 
محافظ قلب
 
 
«هوموسیستئین» یك اسیدآمینه معروف است كه باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی می‌شود. تجمع این اسیدآمینه در خون به رگ‌ها آسیب می‌زند به خاطر اینكه باعث تشكیل پلاك آترواسكلروزی می‌شود. به همین دلیل لازم است كه به هر ترتیبی از تشكیل این تركیبات مضر جلوگیری كرد. مارچوبه به دلیل دارا بودن تركیباتی مانند فولات و ویتامین‌های گروه B می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری كند چون می‌تواند میزان هموسیستئین خون را كنترل كند. افزودن این سبزی به غذاهایتان یعنی جذب بیشتر ویتامین E. باید بدانید كه این ویتامین نیز حاوی قدرت آنتی‌اكسیدانی بالایی بوده و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی لازم و ضروری است. برای مراقبت از قلبتان در كنار غذا مارچوبه نیز میل كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha