پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵

هر بار که مایعات سرد یا غذاهای گرم می‌خورد، از درد به خود می‌پیچد و تا مغز استخوانش تیر می‌کشد. این جملات شاید برایتان آشنا باشد. دندان‌درد را تقریبا همه افراد تجربه کرده‌اند و کمتر کسی را می‌توان یافت که خاطره‌ای از این درد طاقت‌فرسا نداشته باشد.

وقتی دندان‌ها حساس می شوند

سلامت نیوز: هر بار که مایعات سرد یا غذاهای گرم می‌خورد، از درد به خود می‌پیچد و تا مغز استخوانش تیر می‌کشد. این جملات شاید برایتان آشنا باشد. دندان‌درد را تقریبا همه افراد تجربه کرده‌اند و کمتر کسی را می‌توان یافت که خاطره‌ای از این درد طاقت‌فرسا نداشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،در کنار دردهای دندانی، حساسیت‌های این بلورهای سفیدرنگ را نمی‌توان نادیده گرفت. به‌طور کلی مصرف برخی مواد غذایی بسیار سرد یا بسیار گرم در تشدید این وضعیت بی‌تاثیر نیست و گاه می‌تواند باعث تشدید این حساسیت‌ها شود. آشنایی با موادی که حساسیت دندان‌ها را افزایش می‌دهند و خودداری از مصرف آنها به کاهش دردها و حساسیت‌های دندانی کمک می‌کند.

   دهان‌شویه ممنوع!
اگر به‌طور مداوم از دهان‌شویه برای شست‌وشوی دهان استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که بسیاری از محققان معتقدند استفاده از این ماده در طول روز و تکرار چندباره آن به دلیل دارا بودن مواد اسیدی قوی، حساسیت‌های دندانی را افزایش داده و باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود. بهتر است با مشورت با دندان‌پزشک متخصص، از مواد شست‌وشو‌دهنده طبیعی به جای دهان‌شویه‌ها استفاده کرد.

   مصرف غذاهای اسیدی
معمولا افرادی که از حساسیت دندانی رنج می‌برند، قادر به مصرف انواع مواد اسیدی مانند گوجه فرنگی، مرکبات، آب‌میوه و سایر میوه‌های گرد نیستند یا اینکه هنگام مصرف این قبیل مواد، درد زیادی را تحمل می‌کنند. این مواد به دلیل اسید بالایی که دارند مینای محافظتی دندان را از بین برده و لایه‌های زیر عاج را در معرض نابودی قرار می‌دهد. اگر شما هم از حساسیت دندان‌ها شاکی هستید، بهتر است پس از مصرف چنین مواد غذایی‌ای، با خوردن پنیر یا یک لیوان شیر، قدرت اسیدی آن را کاهش دهید.

 سفیدکننده‌های دندان و برخی خمیردندان‌ها
معمولا همه از داشتن دندان‌هایی سفید و براق لذت می‌برند و حتی  برخی ترجیح می‌دهند سلامت دندان‌ها را فدای زیبایی و سفیدی آنها کنند. از این رو، استفاده از سفید‌کننده‌های دندانی و برخی خمیردندان‌های سفید‌کننده را در دستور کار خود قرار می‌دهند. این قبیل خمیردندان‌ها اغلب حاوی مواد قوی پاک‌کننده‌ای هستند که با ضعیف کردن مینای دندان، حساسیت آنها را افزایش می‌دهند.

   تحلیل لثه‌ها
ریشه‌های دندان حاوی هزاران لوله باریکی است که به مرکز اعصاب دندان‌ها منتهی می‌شود. معمولا ریشه‌ها در پوشش حفاظتی بافت لثه پنهان شده ولی با ابتلا به بیماری‌های دندانی، لثه‌ها تحلیل رفته و ریشه‌ها حساس می‌شوند.

   مسواک زدن محکم
برخی تصور می‌کنند محکم مسواک زدن باعث تمیزتر شدن دندان‌ها و از بین رفتن بیشتر جرم‌های دندانی می‌شود ولی محققان بر این باورند که مسواک زدن با شدت زیاد با مسواک‌های زبر باعث تحلیل لثه‌ها می‌شود.

   مراجعه مکرر به دندان‌پزشکی
پزشکان توصیه می‌کنند که هر چند ماه یک بار باید برای حفظ سلامت دندان‌ها به دندان‌پزشک مراجعه کنید ولی وقتی این مراجعات بیش از حد تکرار می‌شود، دندان‌ها را دچار حساسیت بیش از حد می‌کند. جرم‌گیری دندان، روکش‌گذاری و ترمیم دندان‌ها ازجمله روش‌هایی است که در کوتاه‌مدت باعث افزایش حساسیت‌های دندانی می‌شود.

   شکستگی دندان‌ها
فشار بیش از حد وارده به دندان‌ها می‌تواند خطر بروز شکستگی را افزایش دهد به‌عنوان مثال، خوردن یخ و جویدن آبنبات می‌تواند این احتمال را افزایش دهد. وقتی دندان می‌شکند، اعصاب نهفته در داخل بافت دندانی تحریک‌پذیر می‌شود. همچنین در این شکاف ممکن است باکتری‌هایی تجمع کنند که منجر به بروز التهاب می‌شوند.
 

به هم فشردن دندان‌ها
مینای دندان از سخت‌ترین مواد موجود در بدن است ولی به هم فشردگی بیش از حد دندان‌ها به هم که گاه هنگام انجام فعالیت‌های سخت یا حتی هنگام خواب صورت می‌گیرد، در درازمدت می‌تواند باعث از بین رفتن مینای دندان و تحریک‌پذیر کردن اعصاب دندانی ‌شود.  دندان‌قروچه هنگام خواب یکی از اصلی‌ترین موارد آسیب‌ دندان‌هاست.

   فساد دندان‌ها
فساد دندانی ریشه دندان‌ها را در معرض پوسیدگی قرار داده و محرک‌هایی چون گرما، سرما، شیرینی و حتی جریان هوای مستقیم می‌تواند ریشه‌ها را حساس کند.  حفظ بهداشت دهان و دندان، تغذیه مناسب و مراجعه به دندان‌پزشک از راهکارهای مبارزه با فساد دندان‌ها به شمار می‌رود.
      نظ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha