علایم اولیه هپاتیت B بسیار شبیه سرماخوردگی بوده و با علایمی مانند آبریزش بینی، تب و سرفه خود را نشان می‌دهد.

علایم این بیماری خطرناک مشابه سرماخوردگی است

سلامت نیوز:  علایم اولیه هپاتیت B بسیار شبیه سرماخوردگی بوده و با علایمی مانند آبریزش بینی، تب و سرفه خود را نشان می‌دهد.

دکتر بهداد مهدویان،متخصص بیماری‌های عفونی در روزنامه شهروند نوشت: علایم اولیه هپاتیت B بسیار شبیه سرماخوردگی بوده و با علایمی مانند آبریزش بینی، تب و سرفه خود را نشان می‌دهد. 
دو دسته هپاتیت کلاسیک و غیرکلاسیک وجود دارد؛ هپاتیت‌های کلاسیک که شایع‌تر هستند شامل هپاتیت A، B، C، D و E هستند. 
در میان این نوع هپاتیت‌ها هپاتیت A از همه شایع‌تر است که این نوع هپاتیت به همراه هپاتیت نوع E از راه آب و غذای آلوده منتقل می‌شود. 
این نوع هپاتیت‌ها راه انتقال مشابهی با بیماری ایدز داشته و از طریق تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، مادر آلوده به جنین، وسایل تیز و برنده آلوده و نیز از راه ارتباط جنسی منتقل می‌شوند. 
در بسیاری از موارد هپاتیت‌های B، Cو D بدون علامت بوده است.  تنها در برخی موارد بیمار با علامت افزایش آنزیم‌های کبدی مراجعه می‌کند که در این زمینه آزمایش تشخیص هپاتیت برای او انجام می‌شود. 
در فرم حاد این نوع هپاتیت‌ها علایم مقدماتی مشابه سرماخوردگی مانند تب، سرفه، آبریزش بینی، ضعف، بی‌حالی و بی‌اشتهایی در افراد ظاهر می‌شود. 
پس از رفع این علایم، نشانه‌های اصلی بیماری مانند تغییر رنگ ادرار و مدفوع ایجاد می‌شود و درنهایت تغییر رنگ پوست و به‌ویژه ملتحمه چشم به زردی ظاهر می‌شود. 
برخلاف هپاتیت‌های A و E که با یک بار ابتلا به آنها مصونیت مادام‌العمر در افراد ایجاد شده و هیچگاه مزمن نمی‌شوند، هپاتیت‌های نوع B  C و D می‌توانند به صورت مزمن در بدن فرد باقی‌مانده و در درازمدت ایجاد نارسایی کبد کنند. 
در افرادی که دچار اختلالاتی ازجمله نقص سیستم ایمنی هستند و نیز در ١٠‌درصد افراد عادی هپاتیت‌های نوع B، C و D می‌تواند بعد از ٢٠ تا ٣٠‌سال منجر به سرطان کبد در افراد شود. 
در درمان هپاتیت نوع A و E استراحت و استفاده از مایعات توصیه می‌شود و در موارد حاد فرد بیمار باید در بیمارستان بستری شود. 
در درمان هپاتیت‌های نوع B، C و D درمان دارویی کمکی وجود دارد. این داروها می‌توانند مزمن شدن هپاتیت را کاهش داده یا روند پیشروی به سمت نارسایی و نیز سرطان کبد را کاهش دهند. 
در موارد معدودی نیز این داروها می‌توانند به‌طور کل ویروس هپاتیت را از بدن فرد پاک کنند. 
افرادی که در خانواده آنها فرد مبتلا وجود داشته یا در محیط‌های پرخطر فعالیت کرده یا رفتارهای پرخطری دارند باید از این واکسن در جهت پیشگیری از ابتلا به این نوع هپاتیت استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha