پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 117735

کمیته ملی کنترل سرطان تشکیل شد تا شاید فکری برای کاهش یا کنترل رشد ٦ برابری سرطان در ایران کند. قرار است این کمیته تمام آنچه درباره سرطان گفته و تحقیق می‌شود را گردآوری کند .

سلامت نیوز: کمیته ملی کنترل سرطان تشکیل شد تا شاید فکری برای کاهش یا کنترل رشد ٦ برابری سرطان در ایران کند. قرار است این کمیته تمام آنچه درباره سرطان گفته و تحقیق می‌شود را گردآوری کند . 

برای کنترل این بیماری صعب‌العلاج که سالانه ٩٠‌هزار ایرانی را مبتلا می‌کند و بیش از ٢٠‌میلیون تومان به هر بیمار هزینه وارد می‌کند، برنامه‌ریزی کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد شیوع سرطان از‌ سال ٦٨ تا ٨٨، بیش از ٦ برابر در کشور افزایش داشته، حتی پیش‌بینی می‌شود آمار ابتلا به سرطان در ایران تا ٢٠‌سال آینده دو برابر شود. حالا به گفته وزارت بهداشت، حدود ٤٠٠‌هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران زندگی می‌کنند، آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل و تهران به‌عنوان سرطان‌خیزترین استان‌های کشور معرفی شدند. سرطان ریه، پستان، روده بزرگ، معده و پروستات پنج سرطان شایع کشور هستند. کمیته ملی کنترل سرطان در نظر دارد تا با محوریت وزارت بهداشت و با توجه به اهداف چشم‌انداز نظام سلامت کشور فعالیت کند، این کمیته از انجمن‌های علمی تخصصی، مراکز تحقیقاتی، افراد صاحب‌نظر و برجسته، سازمان صداوسیما، معاونت‌های تحقیقات و فناوری، درمان و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی ایران تشکیل شده.

علی مطلق‌قنبری، مدیر برنامه ملی مبارزه با سرطان در همین باره در گفت‌وگو با روزنامه «شهروند» می‌گوید: «این کمیته زیر نظر وزارت بهداشت و با حضور معاونان این وزارتخانه ازجمله معاونان بهداشت و درمان، معاونت آموزش و سازمان غذا و دارو و نماینده انجمن‌های علمی و مراکز تحقیقاتی در زمینه سرطان، سازمان انرژی اتمی و صداوسیما تشکیل شده است.» به گفته او، احکام تشکیل این کمیته صادر شده اما هنوز وارد فاز اجرایی نشده. قنبری‌مطلق به اهداف این کمیته اشاره می‌کند. «وظیفه کمیته ملی سرطان، هماهنگی بین فعالیت‌های مختلف در زمینه کنترل سرطان است که پیشگیری، تشخیص زودهنگام، تشخیص درمان و حمایت‌های مراقبتی به‌عنوان اهداف اصلی در نظر گرفته شده است.» قنبری پیش از این گفته بود که متوسط آمار ابتلا به سرطان در مردان در هر صد‌هزار نفر ٢٠٥ نفر در ‌سال است. این عدد در ایران ١٣٢ نفر در هر صد‌هزار نفر است. آمار ابتلای زنان به سرطان در دنیا ١٦٥ نفر در هر صد‌هزار نفر است که در ایران ١٢٣ نفر در هر صد‌هزار نفر سالانه سرطان می‌گیرند که اگر برنامه ثبت ١٠٠درصدی سرطان را در کشور داشته باشیم این عدد شاید کمی بیشتر شود. مدیر برنامه ملی مبارزه با سرطان، تأکید می‌کند که این کمیته در نظر دارد تا تمام تلاش‌هایی که در زمینه سرطان انجام می‌شود را هماهنگ کند به همین خاطر هم از نهادهای مردم‌نهاد نیز کمک گرفته شده است.  گفتنی است تشکیل این کمیته یکی از ارکان اصلی اجرای پروژه PACT در کشور با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان بهداشت جهانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha