فراکسیون محیط زیست مجلس روز گذشته طی جلسه ای با حضور مسئولان سازمان محیط زیست و صدا وسیما میزان امواج حاصل از پارازیت ها و تاثیرات خطرناک این امواج روی سلامت انسان ومحیط زیست را مورد بررسی قرار داد .

سلامت نیوز: فراکسیون محیط زیست مجلس روز گذشته طی جلسه ای با حضور مسئولان سازمان محیط زیست و صدا وسیما میزان امواج حاصل از پارازیت ها و تاثیرات خطرناک این امواج روی سلامت انسان ومحیط زیست را مورد بررسی قرار داد .

در این جلسه ضمن اعلام غیر استاندارد بودن میزان امواج پارازیت در برخی نقاط تهران و خطرات و تاثیرات نامطلوب این امواج بر سلامت افراد ، درباره ضرورت تدوین و تصویب چار چوب های نظارتی در بحث پارازیت وامواج و نیز تدوین استاندارد های ملی و بومی در این زمینه تاکید وتصمیم گیری شد. کمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اعلام این مطلب به روزنامه خراسان گفت:متاسفانه در این جلسه مسئولان و زارت ارتباطات و وزارت اطلاعات ، با وجود دعوت از آنان، حضور نداشتند.

انتشار امواج پارازیت در محیط یک موضوع نگران کننده است

وی تصریح کرد : در این جلسه بررسی میزان امواج حاصل از پارازیت ها ی ماهواره ای و تاثیر پارازیت روی سلامت انسان و همچنین اختلالات مرتبط در دستور کار قرار گرفت که بنا بر بررسی های انجام شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس ، متاسفانه موضوع انتشار امواج حاصل از پارازیت ها ی ماهواره‌ای در محیط در حال حاضر یک موضوع نگران کننده است چرا که متاسفانه این امواج در برخی نقاط تهران خارج از حد استاندارداست و وجود آن ها برای حیات و سلامت انسان ها بسیار مضر است به نحوی که تاثیر مستقیم این پارازیت ها را با بروز برخی بیماری ها نمی توان نادیده گرفت . براین اساس در جلسه مشترک کمیسیون با مسئولان صدا وسیما این موضوع مورد بررسی قرار گرفت به نحوی که صدا وسیما گزارش مستدلی در این زمینه ارائه کرد مبنی براین که متاسفانه توان برخی از این امواج در برخی نقاط با لاتر از حد استاندارد و خطرناک است و آنان پیگیری جدی این موضوع را از طریق مسئولان ذی ربط از فراکسیون محیط زیست خواستار شدند .

انجام کار کارشناسی روی موضوع پارازیت ها

وی با اشاره به انجام کار کارشناسی روی موضوع پارازیت ها از سوی مرکز پژوهش های مجلس و همچنین اعلام تاثیرات این امواج روی سلامت افراد گفت : براساس نظرمتخصصان وپزشکان هرچه توان این امواج وهمچنین مدت زمان انتشارآن ها بیشترباشد در این صورت برای افراد آسیب پذیر تر مانند کودکان وسالمندان و... بسیار مضر است و می تواند سرطان زا باشد. وی ادامه داد : در حال حاضر امواج پارازیت ها در 2 طیف یون دا ر وغیر یون دار منتشر می شود که متاسفانه طبق گزارش های اعلام شده و در نتیجه بررسی های انجام شده ، میزان استفاده از این امواج خارج از حد استاندارد است. عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که ایجاد پارازیت با توجه به شرایط تکنولوژیک کارکرد مصونیت بخشی خود را از دست داده است، افزود: پارازیت برای سلامتی آحاد جامعه مضر است و حتی به گفته مسئولان صداوسیما در پخش برنامه های مفید صداوسیما نیز اختلالاتی ایجاد کرده است و حتی یکی از مسابقات والیبال تیم ملی کشورمان به خاطر این موضوع پخش نشد ضمن آن که اعلام شد تاثیرات این مسئله در نقاطی از تهران همچون منطقه اکباتان بسیار زیاد است. پیر موذن در ادامه همچنین از الزام نهادهایی مانند شورای عالی امنیت ملی کشور ، دولت ومحیط زیست برای تدوین استاندارد های ملی وبومی در این زمینه و تدوین چارچوب‌های نظارتی شفاف بر ارسال امواج پارازیت خبر داد و گفت : همچنین مقرر شد رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس این موضوع را به طور جدی از طریق دولت و شورای عالی امنیت ملی مورد پیگیری قرار دهد تا در صورت وجود خلاء های قانونی با ارائه طرح یا لایحه ای این خلاء ها برطرف شود .

ضرورت تسریع در تدوین استانداردهای ملی و بومی

وی تسریع در تدوین استانداردهای ملی و بومی و نیز تدوین چارچوب های نظارتی شفاف بر امواج پارازیت را از مهم ترین مصوبات نشست این فراکسیون برشمرد. پیرموذن با بیان این که در حال حاضر شورای عالی امنیت ملی ، هیئت دولت و وزارت خانه ها در این خصوص اقداماتی را در دست انجام دارند ، تصریح کرد : تاکید فراکسیون محیط زیست در این جلسه تسریع انجام این اقدامات واعلام نتایج آن ها حداکثر تا یک ماه آینده بود .وی ادامه داد : در حال حاضر 2 سازمان تنظیم مقررات وسازمان انرژی اتمی بیشترین مسئولیت را در زمینه نظارت بر انتشار امواج وتدوین استاندارد‌های لازم بر عهده دارند . نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سازمان تنظیم مقررات وابسته به وزارت ارتباطات و سازمان انرژی اتمی نسبت به نظارت براین موضوع و همچنین تعیین حد استاندارد امواج یون ساز مسئولیت دارند و باید قاطعانه با درک مسئولیت قانونی، وظایف خود را انجام دهند و مراتب را به جامعه اعلام کنند.

وی ادامه داد : در این جلسه در خواست ما این بودکه در راستای حل این معضل2 موضوع باید لحاظ شود یکی آن که توان و قدرت این امواج در حد استاندارد باشد و از سوی دیگر در مواردی که جنبه امنیت ملی دارد و بنابه ضرورت از این امواج استفاده می‌شود، این اقدام در زمان محدود انجام شود وبه صورت مستمر نباشد . وی تصریح کرد : همچنین مقرر شد درجلسه بعدی در این زمینه که ظرف یک ماه آینده بر گزار می شود ، مسئولان وزارت ارتباطات نیز حتما حضور داشته باشند . شایان ذکر است که مدتی است درباره تاثیر پارازیت ها بر سلامت انسان اظهار نظرهای مختلف و گاه ضدونقیضی می شود. در این رابطه تابش رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس نیز به تازگی با اشاره به تاثیرگذاری پارازیت بر پیش بینی نشدن توفان تهران گفته بودکه علاوه بر مضر بودن پارازیت ها در سلامت انسان ، ادامه بی توجهی به وجود آن‌ها به بروز حوادثی چون توفان تهران و به موقع پیش بینی نشدن آن می‌انجامد.وی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، در مضر بودن پارازیت ها بر سلامت انسان شکی نیست و کمیته ای نیز در وزارت ارتباطات برای تحقیق در این زمینه تشکیل شده است. معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز اوایل تیرماه از بررسی موضوع مقابله با پارازیت ها در هیئت وزیران خبر داد و گفت: در این رابطه جلسه هایی با مسئولان و کارشناسان در ارتباط با امواج و پارازیت ها داشته ایم و پیگیری ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.به گزارش خانه ملت، ابتکار با بیان این که بررسی موضوع امواج و پارازیت ها در وزارت ارتباطات با ابهاماتی چون چگونگی اندازه گیری، منابع، آثار و عوارض آن و بحث ابعاد مختلف موضوع همراه است، افزود: تا زمانی که ابهامات این موضوع رفع نشود نمی توان گامی در راستای مقابله با پارازیت‌ها برداشت.در جلسه ای با مسئولان وزارت ارتباطات به این نتیجه رسیدیم که موضوع پارازیت ها و راه مقابله با آن در سطح وزرا با تشکیل جلسه بررسی شود.

این در حالی است که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اواخر سال گذشته اعلام کردکه تشعشعات ناشی از پارازیت‌ها در حدی نیست که برای سلامت مضر باشد.وی تصریح کرد: به طور کلی کارشناسان سازمان انرژی اتمی تشعشعات ناشی از پارازیت ها را کنترل شده می دانند و اعتقاد دارند که درحال حاضر این تشعشعات در حدی نیست که برای سلامت مردم مضر باشد و نباید مردم را نگران کرد.

ادعای معاون محیط زیست درباره سرطان زایی پارازیت ها

اما در این باره سعید متصدی معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اواخر سال گذشته با تاکید براین که امواج و پارازیت ها سرطان زاست،د رگفت و گو با ایرنا گفت: این سازمان درصدد است با به کارگیری راه های قانونی و همچنین استفاده از تحقیقات داخلی و خارجی این مشکل عمومی را برطرف کند. وی تاکید کرد: وقتی پارازیت ها در فضا پخش می شود سرطان ایجاد می‌کند اما این که به چه میزان سرطان زایی دارد و چگونه و از کجا در فضا پخش می شود، مسائلی است که باید جدی گرفته شود.وی اظهار داشت: وزارت ارتباطات در این زمینه کمیته ای تشکیل داده که سازمان محیط زیست هم عضو این کمیته است.

وزیر بهداشت: پارازیت ها در حد استانداردهای بین المللی است

اماوزیر بهداشت در این باره نظری متفاوت دارد.وی اواخر بهمن سال گذشته به صراحت اعلام کرد: به طور کلی با بررسی های انجام شده می توان گفت که هیچ جای نگرانی از بابت تأثیر پارازیت ها بر سلامت مردم نیست و به طور عمده سطح آن ها در حد استانداردهای بین المللی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha