رئیس سازمان غذا و دارو درباره تعیین تکلیف قیمت دارو در نیمه دوم سال توضیح داد.

قیمت دارو در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد؟

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو درباره تعیین تکلیف قیمت دارو در نیمه دوم سال توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا دکتر رسول دیناروند در حاشیه دومین اجلاس معاونین درمان، روسا و مدیران بیمارستان‌های سراسر کشور در پاسخ به سوال ایسنا درباره تکلیف قیمت دارو در نیمه دوم سال، گفت: همانطور که برای نیمه اول سال قول داده بودیم قیمت‌ها افزایش نیافت و تمام موارد در این زمینه رعایت شد. سیاست وزارت بهداشت آن است که به امر تولید آسیبی وارد نشود چرا که بخش زیادی از داروهای مصرفی کشور تولید داخل هستند.

وی در این باره ادامه داد: قاعدتا با توجه به تورم، انتظار آن است که برخی قیمت‌ها اصلاح شود. بر این اساس در مواردی که نیاز به اصلاح وجود دارد به تدریج و به طوری که به بیمه‌ها و مردم فشار وارد نشده و در عین حال تولید کننده نیز بتواند به تولیدات خود ادامه دهد، اصلاحات مورد نیاز انجام خواهد شد.

فهرست دوم بیمه شدن داروها هنوز نهایی نشده
دیناروند در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فهرست دوم داروهای مورد توافق میان وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه جهت برخورداری از پوشش بیمه‌ای گفت: متاسفانه فهرست دوم داروها هنوز نهایی نشده است البته این فهرست از طرف وزارت بهداشت آماده است و منتظریم ایرادات آن برطرف شود. خوشبختانه در این زمینه همکاری زیادی میان وزارت بهداشت و بیمه‌ها وجود دارد.

وی در این باره افزود: به دنبال اجرای طرح تحول سلامت مشکل اکثریت بیماران برطرف شده است البته تعدادی از بیماران در زمینه داروهای خاص و صعب العلاج خواهان آن هستند که حمایت‌ها از داروهای وارداتی مشابه تولید داخل نیز افزایش یابد. این موضوع مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

وی در این باره افزود: برای افرادی که ترجیحشان آن است که داروی خارجی مصرف کنند، باید مقداری از هزینه‌ها را خود بپردازند که البته سعی شده این اختلاف پرداختی نیز امسال در حد پایین باقی بماند.

علت رسانه‌ای نشدن شرکت‌های متخلف لبنیانی
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره علت رسانه‌ای نشدن اسامی شرکت ‌های متخلف لبنیاتی در زمینه استفاده از روغن پالم گفت: شرکت‌های معتبری وجود دارند که بیش از 100 محصول تولید می‌کنند که ممکن است در یکی از محصولات آنها تخلفی وجود داشته باشد، بنابراین اگر بخواهیم بیش از تخلف مربوطه با این شرکت‌ها برخورد کنیم ممکن است کل تولید آن شرکت آسیب ببیند و این امر از نظر شرعی صحیح نیست. مطمئنا با احراز شدن تخلفات طبق روال قانونی برخوردهای لازم صورت می‌گیرد و تخلف مربوطه نیز به دستگاه قضایی معرفی می‌شود. اگر هم در جرم مربوطه اعلام عمومی ضرورت داشته باشد بی تردید انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: باید جریمه‌ای که گذاشته می‌شود متناسب با جرم باشد. از بیش از 40 شرکتی که به سلامت آنها مشکوک بودیم، هر کدام که تخلفشان احراز شده باشد برخوردهای لازم انجام و در صورت نیاز پروانه باطل می‌شود. بارها تاکید کرده‌ام که مصرف روغن پالم مشکل فوری ایجاد نمی‌کند اما مصرف بیش از اندازه آن توصیه نمی‌شود. برای وزارت بهداشت نیز مهم آن است که سرانه مصرف روغن پالم کاهش یابد.

دیناروند در پایان بر لزوم وجود داشتن فراورده‌های لبنی در سبد غذایی مردم ادامه داد: مصرف لبنیات مردم نباید دچار آسیب شود به همین دلیل است که وزارت بهداشت به سرعت به موضوع پیش آمده رسیدگی کرد و در این راستا نمونه‌ برداری‌های وسیع و بازرسی‌ها انجام و به تخلفات رسیدگی شد. مردم از صحت فراورده‌های موجود در بازار اطمینان داشته باشند. شیر و لبنیات باید در سفره‌ی مردم باقی بماند و سرانه مصرف آن باید افزایش یابد. در عین حال همواره توصیه ما مصرف شیر کم چرب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha