وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از اول مهرماه هیچ بیمار غیر ایرانی تحت عمل پیوند عضو قرار نمی‌گیرد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از اول مهرماه هیچ بیمار غیر ایرانی تحت عمل پیوند عضو قرار نمی‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، سید حسن هاشمی، با اشاره به مصوبات دومین جلسه شورای عالی پیوند اعضا، اعلام کرد: شورای عالی پیوند یکی از پرافتخار‌ترین بخش‌های حوزه پزشکی در کشور است که در این دولت احیا شده و در دومین جلسه این شورا به دو تصمیم بسیار حیاتی رای مثبت داده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه قرار شده پیوند عضو فقط برای اتباع ایرانی امکان پذیر باشد، افزود: با توجه به تعداد زیاد بیماران ایرانی در فهرست پیوند اعضا، انجام این بیمار برای اتباع غیرایرانی به کلی ممنوع خواهد شد.

 هاشمی ادامه داد: کشور ما در زمینه پیوند عضو توانمندی‌های زیادی دارد و ما می‌توانیم مهارتمان را در این علم در عرصه بین المللی عرضه کنیم.

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از وزارت اطلاعات در زمینه شناسایی تخلفات حوزه پیوند اعضا اظهار کرد: متاسفانه در ۲۰ سال گذشته رفتارهای نادرست و تخلفاتی در حوزه پیوند شکل گرفته بود که با تصمیم اخیر شورای عالی پیوند قطعا این تخلفات برچیده خواهد شد.

وی ضمن بیان اینکه در ده سال گذشته ۶۰۸ بیمار غیر ایرانی مورد عمل پیوند قرار گرفته‌اند، افزود: البته آمار‌ها شاید بیشتر از این تعداد باشد چون خیلی از اتباع غیر ایرانی از مسیرهای غیرقانونی و متفرقه اقدام به پیوند عضو کرده بودند.

به گفته  هاشمی آمار دقیقی از موارد غیرقانونی پیوند عضو وجود ندارد ولی از این به بعد هر تخلفی که در حوزه پیوند عضو صورت گیرد، از سوی دستگاه‌های قضایی به عنوان قاچاق اعضای بدن محسوب خواهد شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه، بیمار ایرانی در اولویت پیوند عضو است، خاطرنشان کرد: در زمینه توریسم درمانی نیز اولویت‌ها باید روی بخش‌های دیگر متمرکز بوده و بعد پیوند عضو به فهرست خدمات افزوده شود.

هاشمی در مورد بیماران غیر ایرانی بستری در بیمارستان‌ها که در انتظار عمل پیوند هستند، گفت: در جلسه شورای عالی پیوند مقرر شده معاونت درمان وزارت بهداشت تا اول مهر ماه سال جاری برای این بیماران تعیین تکلیف کند ولی از این تاریخ به بعد هیچ گونه بیمار غیر ایرانی برای پیوند عضو پذیرش نخواهد شد.

انجام اعمال پیوند در بیمارستان‌های خصوصی ممنوع می‌شود

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به دومین مصوبه شورای عالی پیوند توضیح داد: تاکید ما این است که در بیمارستان‌های خصوصی پیوند عضو انجام نشود و ضروری است این گونه اعمال به سمت بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی هدایت شود.

هاشمی با بیان اینکه اهمیت این تصمیم در مراقبت از بیماران بعد از پیوند است، تصریح کرد: این گونه مراقبت‌ها در بیمارستان‌های دولتی و آموزشی به خوبی صورت می‌گرد و در صدد هستیم اعتباری به بخش هتلینگ این بیمارستان‌ها اختصاص دهیم تا بیماران در وضعیت مناسب‌تری به سر ببرند.

به گفته وزیر بهداشت ما از همکاری بخش خصوصی استقبال می‌کنیم تا بتوانیم در هر استانی بیمارستانی مخصوص پیوند انواع عضو داشته باشیم. البته اصراری به تصدی‌گری دولت نداریم و هدف فقط ایجاد مراکز پیشرفته پیوند است.

هاشمی تاکید کرد: آمادگی داریم برای بخش خصوصی هم در زمینه مالیات، هم در زمینه خریداری فضای فیزیکی و تجهیز آن مشوق‌هایی را در نظر بگیریم و معتقدیم که باید بیمارستان‌های 1800 تختخوابه را در هر استان فقط برای انجام اعمال پیوند احداث کنیم.

هاشمی در ادامه گفت: در حال حاضر نیروی انسانی و متخصصان امر پیوند عضو از مراکز و امکانات پیوند بیشتر هستند و اگر این مراکز گسترش یابند، در امر آموزش نیز می‌توانیم گام‌های موثری برداریم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر اغلب این مراکز قدمت بالای ۵۰ سال داشته و قابل نوسازی و بازسازی نیستند، افزود: به بخش خصوصی قول می‌دهیم که اگر در حوزه ایجاد مراکز درمانی برای بیماری‌های روانی، پیوند اعضا و سوختگی‌ها سرمایه گذاری کنند، این سرمایه را به آن‌ها بازگشت خواهیم داد.

وزیر بهداشت با اشاره به نقش بیمه‌ها در زمینه هزینه‌های اعمال پیوند گفت: متاسفانه نقش بیمه‌ها در این حوزه زیاد پررنگ نیست و با توجه به اینکه برخی از اعمال پیوند از قبیل پیوند قلب، روده، پانکراس و لوز المعده بسیار پرهزینه هستند، انتظار داریم، بیمه‌ها نیز در تامین منابع این اعمال همکاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha