دکتر رجب پور همچنین با توجه به تبلیغات ماهواره ای درمان قطعی دیابت با جراحی متابولیک در یکی از کشور های خارجی و پرسش های پر شمار شهروندان در خصوص صحت و سقم این تبلیغات گفت:پرسش هایی که معمولاً در این زمینه مطرح می شود این است که این روش جراحی تا چه حد موثر است؟ آیا همه روش های مختلف به ی اندازه موثر هستند؟ دوام اثر این روش ها چقدر است؟ آیا این روش بی خطر است؟ عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت این روش ها چیست؟ ایا این روش مقرون به صرفه می باشد یا خیر؟

جراحی متابولیک برای درمان دیابت چقدر موثر است ؟

سلامت نیوز :این سازمان مردم نهاد با همکاری انجمن توسعه سلامت مهر پارسی و  فرهنگسرای سلامت مشهد همایش آموزشی با عنوان دیابت و درمان  برگزار نمود.

معاون اجرایی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت نیز در این همایش گفت: هدف از برگزاری همایش دیابت و درمان ایجاد نشاط درونی، آگاه سازی و ترویج خودمراقبتی برای بیماران دیابتی و آموزش برای نگهداشتن قند خون در حد نرمال در این افراد می باشد.

نیما خسروی افزود: به طور معمول تا پیش از آن که مبتلا به بیماری نشده ایم موضوع مورد بحث پیشگیری است که تحرک کافی ؛ تغذیه مناسب و مدیریت تنش از موارد پیشگیری هستند اما هنگامی که گرفتار بیماری دیابت شدیم تنها راه حل درمان است.

وی بیان کرد: درمان دیابت دور از دسترس نیست اما در حال حاضر درمان قطعی ندارد و این بیماران نباید اجازه دهند برخی از سوداگران و تبلیغات ماهواره ای که ادعا می کنند می توانند با عمل جراحی متابولیک یا دارو دیابت را درمان کنند، آنان را فریب دهد.


وی گفت: درمان دارویی دیابت همراه با کلید های سه گانه (تحرک ؛ تغذیه و مدیریت استرس) می تواند بیمار را از آسیب ها و عوارض بیماری دورنگه دارد.

وی افزود: درمان دیابت یک مبارزه تمام عیار و همت عالی از سوی دیابتی هارا می طلبد که البته قرص ها و انسولین ها نیز در این مبارزه به کمک آنها می آیند.

وی ادامه داد: مدیر عامل بنیاد بین المللی دیابت اخیرا در همایش سمن های کشور که در وزارت کشور برگزار شد ،مشکلات بیماران و سازمانهای مردم نهاد را با رییس جمهوری درمیان گذاشتند که امید است دیابت نیز در گروه بیماریهای خاص قرار گیرد تا توجه بیشتری به آن شود.


دکتر امین صالح پور گفت: براساس آمارهای جهانی درصد رشد ابتلا به دیابت در بین افراد 20 تا 79 سال بسیار بالاست و نشان می دهد که طی 20 سال آینده درصد رشد ابتلا به این بیماری در خاورمیانه به 90 درصد می رسد. اکنون بیش از 382 میلیون نفر در جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند و همچنان آمار ابتلا رو به افزایش است.

وی اظهار کرد: براساس آمار موجود درصد رشد ابتلا به دیابت به دلیل شرایط تغذیه ای و فرهنگی در منطقه خاورمیانه نسبت به دیگر نقاط دنیا بیشتر است.

وی گفت: برای درمان دیابت باید قند خون افراد به یک حد متوسط رسیده و این میزان ثابت نگه داشته شود که تحقق این مساله نیازمند رعایت برخی مسائل بویژه مصرف دارو و انسولین است.

وی افزود: قند نقش بنزین مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن را بازی می کند و لوزالمعده انسولین لازم را برای سوخت و ساز در بدن تامین می نماید.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: چاقی، فشار خون بالا، کم تحرکی و داشتن زمینه ارثی ابتلا به دیابت، باعث فشار آمدن روی لوزالمعده فرد شده و میزان قند خون افزایش می یابد اما تا زمانی که لوزالمعده در بدن فعالیت دارد فرد نیازی به تزریق انسولین ندارد.

وی افزود: زمانی که پزشک به بیمار مبتلا به قند خون بالا دارو تجویز می کند به این معناست که هنوز لوزالمعده فرد قادر به تولید انسولین می باشد و با مصرف دارو می توان از فشار وارده به لوزالمعده کاست.

دکتر فرهاد رجب پور مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت در این همایش گفت :هرچند تاکنون درکشور برای پیشگیری از بیماری دیابت اقدام های مناسبی به عمل آمده است، اما برای کنترل این بیماری راه درازی در پیش داریم،یکی از مهمترین اقدام هایی که باید صورت گیرد تهیه و تدوین دستورالعمل هایی برای کنترل و درمان بیماری دیابت و عوارض آن است .


وی افزود:اهداف مراقبت از بیماران دیابتی فراهم آوردن مهارت های لازم برای تغییر روش زندگی و رسیدن به سلامت مطلوب ، ایجاد ادراک کافی برای مبارزه با مشکلات جدید و حداکثر انعطاف پذیری ، کنترل عوامل خطر بیماری عروقی و آسیب های چشمی، کلیوی و رشته های عصبی در بیماران و تشخیص زودرس و کنترل هرگونه آسیب عروقی می باشد.


دکتر رجب پور افزود برای خود مراقبتی آموزش اثرهای مناسب رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی بر قند خون ،اطمینان از کنترل مطلوب قند خون ،مقابله با ناخوشی ها و شرایط جدید ،تنظیم دوز انسولین و کنترل هیپوگلیسمی (در صورت وقوع) وبه کارگیری مهارت ها (در صورت استفاده از گلوکومتر) به طور سالیانه یا در صورت بروز مشکل در خود مراقبتی توصیه می شود.


جراحی متابولیک، ساز و کار اثر، سود ها و زیان ها
در کل این روش درمان هنوز به عنوان خط اول درمان توصیه نمی شود
دکتر رجب پور همچنین با توجه به تبلیغات ماهواره ای درمان قطعی دیابت با جراحی متابولیک در یکی از کشور های خارجی و پرسش های پر شمار شهروندان در خصوص صحت و سقم این تبلیغات گفت:پرسش هایی که معمولاً در این زمینه مطرح می شود این است که این روش جراحی تا چه حد موثر است؟ آیا همه روش های مختلف به ی اندازه موثر هستند؟ دوام اثر این روش ها چقدر است؟ آیا این روش بی خطر است؟ عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت این روش ها چیست؟ ایا این روش مقرون به صرفه می باشد یا خیر؟

جراحی متابولیک می تواند موثر باشد و در برخی مطالعات تا 84% میزان بهبودی گزارش شده است ولی اطلاعات طولانی مدت در دسترس نمی باشد. این روش عمدتاً در افرادی که برای مدت طولانی به دیابت مبتلا هستند موثر نمی باشد و بیشتر در افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که کمتر از 10 سال به دیابت مبتلا هستند  هیچ اطلاعاتی از اثر دراز مدت جرای در دسترس نیست. این به عنوان درمان قطعی دیابت پذیرفته نیست. این روش جرای بر روی افراد دیابتی چاق (BMI>35) که کمتر از 10 سال از دیابت آن ها گذشته موثر می باشد.


وی گفت جراحی متابولیک عوارض کوتاه مدت و دراز مدت دارد، بهبودی در همه بیماران حاصل نمی شود،نیاز به مراقبت و پیگیری طولانی مدت داشته و تاثیر دراز مدت و بی خطر بودن آن در دراز مدت مشخص نیست. در کل این روش درمان هنوز به عنوان خط اول درمان توصیه نمی شود و نیازمند پژوهش بیشتر می باشد.

شایان یادآوری است که در این همایش طی قرعه کشی هدایایی به شرکت کنندگان اعطا شد، یک طرح پژوهشی  با حمایت بنیاددیابت باعنوان "بررسی رابطه بین افسردگی ،اضطراب ، استرس با کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع 2"  متعلق به آقای مرتضا حاجی حسینی رونمایی گردید.همچنین روانشناسان بنیادیابت (خانم ها فریبا کمالی و شیرین جانسوز)نیز همراه با کودکان دیابتی به بازی های درمانی پرداختند .
در حاشیه همایش دیابت و درمان برنامه غربالگری برای شرکت کنندگان به عمل آمد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha