قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که در دولت تدبیر و امید به دنبال شفاف سازی مسائل در بین مردم هستیم، گفت: سازمان نظام پزشکی و سازمان غذا و دارو باید قوانینی که در حوزه تبلیغات پزشکی مورد بی توجهی قرار گرفتند، را احیاء کنند.

سلامت نیوز: قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که در دولت تدبیر و امید به دنبال شفاف سازی مسائل در بین مردم هستیم، گفت: سازمان نظام پزشکی و سازمان غذا و دارو باید قوانینی که در حوزه تبلیغات پزشکی مورد بی توجهی قرار گرفتند، را احیاء کنند.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر ناصر کلانتری، قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه «ره آورد» شبکه رادیویی سلامت با بیان این که آنچه که امروز در مباحث پزشکی، بهداشت، و درمان است، تحت عنوان صنعت درآمده و یک فعالیت تجاری محسوب می شود، افزود: وقتی در این صنعت مقررات و استانداردهای مصوب رعایت نشود، خطرات احتمالی خیلی بیش تر از موارد دیگر است. بطور نمونه اگر داروی بی اشتهایی تبلیغ شود ممکن است این دارو، عارضه قلبی و اختلال د عملکرد قلب در پی داشته و منجر به مرگ شود. در این هنگام است که به عمق خطرناک بودن تبلیغات بدون استاندارد و نظارت پی می بریم.

وی با بیان این که متأسفانه در بخش رسانه های جهانی بشدت شاهد این مشکل هستیم و جامعه بدلیل کمی آگاهی و نداشتن دانش کافی در این زمینه، فریب این تبلیغات را می خورند، بیان کرد: تبلیغ کننده داروهای لاغری و ... کافی است تنها دو درصد از جامعه را فریب دهند، رقمی که کسب می کنند، میلیادی است و بعد هر عارضه ای که پیش می آید، نه وجود دارند و نه پاسخگو هستند. توصیه اکید است که به تبلیغات در امور پزشکی به هیچ وجه اهمیت و توجه نکنید؛ چرا که قطعاً غلط است.زیرا در قانون جهانی داریم که تبلیغ اعمال و فعالیت های خدمات پزشکی ممنوع است. شما فقط می توانید نام پزشک و تخصص وی را در رسانه ای بیان کنید. از این رو توصیه می کنیم به سایت های معتبر بخصوص سایت های وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و دیگر سایت های پاسخگوی مردم مراجعه کنید.

این مقام مسئول ادامه داد: متأسفانه اخیراً در رسانه های جمعی بویژه رسانه های نوشتاری مشاهده می شود دستگاه ها و داروهای لاغری و چاقی موضعی و امثال آن تبلیغ می شود که به جرأت می توان گفت هیچ کدام شان حقیقت ندارد و تمام آن ها تبلیغ نادرست و فریب افکار عمومی است. بر روی این رسانه ها نه نظارت می شود و نه صحت پزشکی دارد. در زمینه تبلیغات حوزه پزشکی قانونی داشتیم و داریم که برای هر تبلیغ بجز نام و تخصص پزشک، یعنی تبلیغ برای فعالیت های او باید حتماً از سازمان نظام پزشکی مجوز دریافت کرده باشد؛ ولی مطمئن نیستم که امروز بر این تبلیغات نظارتی صورت گیرد.

خوشبختانه این نوع افکار در رسانه ملی که یک دانشگاه سراسری و عمومی است، مشاهده نمی شود؛ ولی بعضاً در ارائه خبرهای پزشکی یک مقدار عجولانه برخورد می شود. مثلاً تحقیقی در جایی انجام و نتایج آن در بین صد نفر دیده شده است، بهتر است این گونه خبرها در محافل علمی مطرح شود تا در صدا و سیما؛ وقتی مشاهده کردیم که نتایج آن تبدیل به شواهد شد می توان آن را در رسانه ملی مطرح کرد. بطور مثال مردم می گویند صدا و سیما گفته چاری سبز برای تقویت قلب مناسب است. سپس هفته آینده خبری نقل می شود که اگر چای سبز کم بخورید بهتر است. این گونه حرکت با افکار عمومی باعث بی اعتمادی مردم به خبرهای رسانه ملی می شود.


قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان با بیان این که در دولت تدبیر و امید به دنبال شفاف سازی مسائل در بین مردم هستیم، گفت: سازمان نظام پزشکی و سازمان غذا و دارو باید قوانینی که در حوزه تبلیغات پزشکی مورد بی توجهی قرار گرفتند، را احیاء می کنند و قطعاً تبلیغات در درون کشور را تنظیم و سازماندهی خواهند کرد، بنحوی که اگر در رسانه ای تبلیغی چاپ شده است قطعاً مجوز را از کمیته فنی در این زمینه اخذ کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha