سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11780

گوجه فرنگی سرشار از مادهای به نام لیکوپن بوده که از آنتی اکسیدان‌ها به شمار می‌آید و در واقع لیکوپن ماده‌ای ضد سرطان است و خوردن گوجه فرنگی از بروز سرطان لوزالمعده پروستات و رحم پیشگیری می‌کند.

میوه این گیاه که قسمت اصلی آن است به صورت خام یا پخته در سالاد، انواع سس‌ها، سوپ و انواع مواد غذایی به طور وسیع در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گوجه فرنگی از هزاران سال پیش مورد توجه بوده و برای برخی از درمان‌های طبیعی از آن استفاده می‌شده است.

مهمترین ترکیبات گوجه فرنگی شامل حدود 80 درصد آب و بقیه آن را پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوگز و فروکتوز، ویتامین‌های A، K، C، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین ب 5 ، اسید فولیک، ویتامین E ، اسید آمینه و املاح معدنی از جمله کلسیم ، فسفر آهن، سدیم ، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز، کبالت، روی و آرسنیک است و به تازگی وجود ید نیز در گوجه فرنگی گزارش شده است.

گوجه فرنگی سرشار از ماده‌ای به نام لیکوپن بوده که از آنتی اکسیدان‌ها به شمار می‌آید و در واقع لیکوپن ماده ای ضد سرطان است و خوردن گوجه فرنگی از بروز سرطان لوزالمعده، پروستات و رحم پیشگیری می‌کند.

گوجه فرنگی حاوی اسید فولیک و مواد غذایی که دارای این ترکیب شیمیایی است مقاومت بدن را دربرابر حمله سرطان ریه افزایش می دهد.

گوجه فرنگی در بعضی افراد ایجاد حساسیت می‌کند که باید به آن توجه كرد. دانه‌های آن حاوی نوعی روغن است که برای تهیه مارگارین، سالاد و انواعی از صابون استفاده می‌شود.

کمک به رقیق شدن خون، رفع ورم مخاط روده، کاهش کلسترون خون، کمک به تنظیم فشارخون و برطرف کردن ورم مفاصل از دیگر فواید گوجه فرنگی است.

توصیه می‌شود؛ افرادی که معده حساس دارند و یا از زخم‌های معده یا روده رنج می‌برند نباید در خوردن گوجه فرنگی افراط کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha