شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 117814

هر روز که می‌گذرد بر تعداد افراد سیگاری دنیا اضافه و سن شروع سیگار کاهش پیدا می‌کند.

استفاده از مواد اعتیاد آور در سیگار

سلامت نیوز: هر روز که می‌گذرد بر تعداد افراد سیگاری دنیا اضافه و سن شروع سیگار کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،با توجه به هشدارهایی که محققان و پزشکان نسبت به خطرات استعمال سیگار می‌دهند، ولی آمار مصرف این ماده دخانه همچنان بالاست و قربانیان زیادی می‌گیرد. خبرها حاکی از آن است که شرکت‌های تولید‌کننده سیگار از موادی در داخل این ماده دخانی استفاده می‌کنند که محرک و اعتیادآور بوده و گرایش افراد را به مصرف دوباره آن بالا می‌برد. این مواد که اغلب مواد شیمیایی را تشکیل می‌دهند، علاوه‌بر اعتیادآور بودن، کشنده نیز هستند.

طعم‌دهنده‌ها
شرکت‌های سازنده با افزودن طعم‌دهنده‌هایی مانند شیرین‌بیان و شکلات، تندی دود حاصل از سوختن تنباکو را کاهش داده و از این طریق امکان تحمل دود سیگار را به‌خصوص برای افرادی که برای دفعات اولیه اقدام به سیگار کشیدن می‌کنند، بیشتر می‌کنند. از این طریق، افراد بیشتری گرایش به مصرف سیگار پیدا می‌کنند.

«نیتروسامین»های مخصوص تنباکو
سیگارهایی که به سبک آمریکایی تولید می‌شوند از تنباکوهای ترکیبی تولید می‌شوند که حاوی مقادیر بالایی از مواد سرطان‌زای موسوم به «نیتروسامین» هستند. این مواد در کنار سایر مواد شیمیایی به کار رفته در سیگار، خطر ابتلا به انواع سرطان را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

ترکیبات آمونیاک
افزودن ترکیبات آمونیاک به سیگار سرعت آسیب‌رسانی نیکوتین به مغز را افزایش می‌دهد.

متسع کننده‌های برونش
این قبیل مواد شیمیایی اضافه شده به سیگار، انسداد راه‌های هوایی ریه را باز کرده و عبور دود حاصل از سوختن تنباکو را از میان ریه‌ها تسهیل می‌کند.

افزایش نیکوتین
شرکت‌های سازنده میزان نیکوتین استفاده شده در سیگار را تحت کنترل داشته و تا حدی این ماده را اضافه می‌کنند که اعتیاد‌آور بوده و فرد را به مصرف آن وادار کند.

اسید «لوولینیک»
افزودن نمک‌های اسیدی اورگانیکی مانند اسید «لوولینیک» تندی نیکوتین را کاهش داده و دود ناشی از سوختن تنباکو را نرم‌تر کرده و تحریک‌پذیری آن را کاهش می‌دهد.

منتول
ماده شیمیایی «منتول» گلو را خنک و بی‌حس کرده و در نتیجه تحریک‌پذیری آن ناحیه نسبت به دود سیگار کاهش پیدا کرده و دود به آرامی و بدون هیچ ناراحتی از گلو وارد مجاری تنفسی می‌شود.

فیلترهای تهویه
سوراخ‌های تهویه‌ای که در فیلتر سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد باعث می‌شود افراد سیگاری هنگام کشیدن سیگار با شدت بیشتری دود را استنشاق کرده و در نتیجه مواد سرطان‌زای موجود در سیگار عمیق‌تر وارد ریه‌ها می‌شود.

مواد قندی و استالدهید
افزودن مواد قندی به تنباکو باعث می‌شود تحمل عبور دود از ریه‌ها و استنشاق آن راحت‌تر و قابل تحمل‌تر شود. همچنین، «استالدهید» به‌عنوان ماده‌ای آلی و سرطان‌زا  به‌منظور بالا بردن درصد اعتیاد‌آوری سیگار به آن اضافه می‌شود.

نیکوتین اعتیادآورترین ماده یافت شده در سیگار است و با کشیدن سیگار، در عرض 6 ثانیه وارد ریه ها می شود. درواقع، نیکوتین ماده ای سمی به شمار می رود که در دراز مدت با تأثیر بر قلب و عروق خونی و هورمون‌ها، آنها را به‌خطر می‌اندازد.

بیش از 4000 ماده شیمیایی در دود تنباکو وجود دارد که از این میان حداقل 69 ماده سرطان زا شناخته شده اند. مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، هیدروژن سیانیدها، آرسنیک، فرمالدئیدها و آمونیاک از جمله مواد خطرناکی هستند که بر اثر سوختن سیگار تولید می شوند.

599 ماده مخدر در تولید سیگار به کار می رود که بسیاری از شرکت های سازنده این ماده دخانی، از افشای نام این مواد که اغلب سرطان زا نیز هستند، سر باز می  زنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha