چند سالی است که مردم ایران با پدیده ای به نام ریز گرده ها آشنا شده اند و نامش را می شنوند.ریزگردهایی که ارمغانی جز تنگی نفس و ناراحتی برای مرز نشینان نداشته اند و انبوهی از مشکلات را با خود به همراه دارند.

سلامت نیوز: چند سالی است که مردم ایران با پدیده ای به نام ریز گرده ها آشنا شده اند و نامش را می شنوند.ریزگردهایی که ارمغانی جز تنگی نفس و ناراحتی برای مرز نشینان نداشته اند و انبوهی از مشکلات را با خود به همراه دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفافف رئیس سازمان مدیریت بحران کشوردر تازه‌ترین اظهارات خود درباره ریزگردها گفت: خشکسالی‌های 15 ساله سیستان‌ و بلوچستان و در پی آن از بین‌رفتن تالاب‌هامون و خشک‌شدن بستر آن باعث وقوع پدیده‌های ریزگرد در منطقه شده و این ریزگردها به دلیل بحرانی‌شدن منطقه حساسیت ملی پیدا کرده است.

چند سالی است که مردم ایران با پدیده ای به نام ریز گرده ها آشنا شده اند و نامش را می شنوند.ریزگردهایی که ارمغانی جز تنگی نفس و ناراحتی برای مرز نشینان نداشته اند و انبوهی از مشکلات را با خود به همراه دارند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشوردر تازه‌ترین اظهارات خود درباره ریزگردها گفت: خشکسالی‌های 15 ساله سیستان‌ و بلوچستان و در پی آن از بین‌رفتن تالاب‌هامون و خشک‌شدن بستر آن باعث وقوع پدیده‌های ریزگرد در منطقه شده و این ریزگردها به دلیل بحرانی‌شدن منطقه حساسیت ملی پیدا کرده است. ورود ریزگردها از کشورهای همسایه به ایران به همراه خشک‌شدن تالاب‌ها و شکل گیری ریزگرد‌هایی با منشا داخلی روند شیوع و ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی و تنفسی را در بسیاری از مناطق مرزی جنوبی و غربی کشور سرعت بخشید. به‌طوری که پیش‌تر علی‌اکبر نصیری، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زابل اعلام کرد: سالانه ۵۰۰ نفر به بیماری سل در سیستان مبتلا می‌شوند که از این حیث سیستان رتبه نخست ابتلا به این بیماری را در ایران دارد. با وجود آنکه مسئولان بارها وعده مهار ریزگرد‌ها در این مناطق را داده‌اند، انتشار ریزگرد‌ها همچنان یکی از مشکلات ساکنان منطقه سیستان‌وبلوچستان محسوب می‌شود.

در همین رابطه، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد: امروز مهم‌ترین بحث در سیستان‌وبلوچستان پدیده طوفان، ریزگرد و به خطرافتادن سلامت و جان مردم است.

معاون وزیر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت بحران با تمام امکانات و خدمات خود آماده کمک به سیستان‌وبلوچستان است . نجار همچنین افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در سیستان‌وبلوچستان باید به آن پرداخته شود مقابله با پدیده ریزگرد و مدیریت آب‌های موجود و فرامرزی است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ارائه بسته‌های حمایتی همچون بیمه، معافیت‌های مالیاتی، اجرای برنامه‌های مدون اقتصادی و ساماندهی مرزنشینان می‌تواند تا حدود زیادی بحران ایجاد شده در منطقه را کاهش دهد و ماندگاری مردم را در استان بیشتر کند. او خاطرنشان کرد: توجه به زیرساخت‌های راه‌های استان، امداد رسانی به‌موقع و هوایی، ایجاد مراکز بحران و انبار ذخیره کمک‌های غذایی و دارویی به مردم باید موردتوجه دولت، در سیستان‌وبلوچستان باشد.‌

نجار در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف برخی دستگاه‌ها در زمان وقوع حادثه نیز گفت: بسیاری از دستگاه‌ها به وظیفه ذاتی خود هنگام بحران عمل نمی‌کنند و در بحث پیشگیری از حوادث هم کمتر ورود پیدا می‌کنند که این موارد نباید هرگز تکرار شود. رئیس مدیریت بحران در پایان تصریح کرد: برای سال‌جاری حدود هزار میلیارد تومان اعتبار به جمعیت هلال‌احمر جهت امدادرسانی به‌خصوص در بخش امدادرسانی هوایی اختصاص یافته است. او تاکید کرد: برای پیشگیری از صدمات و لطمات سنگین بلایای طبیعی از جمله زلزله در کشور مهندسین ناظر به تعهدات شغلی و انسانی خود پایبند باشند. معاون وزیر کشور با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور بلاخیز دنیا است افزود: ایران در آسیا مقام چهارم و در دنیا مقام ششم را از نظر بلاخیز بودن دارد و به طور متوسط سالیانه دو میلیون نفر در ایران در معرض زلزله هستند.

حال باید دید آیا تدابیری که از طرف سازمان های مربوطه اندیشیده می شود می تواند کمکی به پدیده و بحران ریز گردها در کشور کند و آیا می توان امید داشت تا در ماه ها و سالهای آینده مشکلات مردم مرز نشین به خصوص در شرق و غرب کشور مرتفع شود و شاهد مدیریت این پدیده در نقاط مرزی کشور باشیم یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha