میزان كشندگی ابولا بالاست و انتقال این بیماری به مراقبین و پرسنل بهداشتی به طور شایع اتفاق می‌افتد. در مطالعات انجام شده مدركی دال بر نقش ذرات معلق در هوا در گرفتاری انسانها موجود نیست و تماس با خون و ترشحات بدن بیمار و یا لاشه میمونهای بیمار، عامل اصلی انتقال بیماری محسوب می‌شود.

سلامت نیوز:میزان كشندگی ابولا بالاست و انتقال این بیماری به مراقبین و پرسنل بهداشتی به طور شایع اتفاق می‌افتد. در مطالعات انجام شده مدركی دال بر نقش ذرات معلق در هوا در گرفتاری انسانها موجود نیست و تماس با خون و ترشحات بدن بیمار و یا لاشه میمونهای بیمار، عامل اصلی انتقال بیماری محسوب می‌شود.

دکتر بی‌تا ربانی؛ متخصص بیماری‌های داخلی در پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون نوشت: ویروس ابولا عامل بیماری تب خونریزی دهنده ابولا (Ebola Hemorrhagic fever ) برای اولین بار در سال 1976 شناخته شد. اپیدمی‌های این بیماری معمولاً با یك مورد منفرد كه از مخزن ناشناخته‌ای از طبیعت انتقال یافته، شروع شده و عمدتاً از طریق تماس نزدیك با فرد بیمار و مایعات بدن وی گسترش می‌یابد.

اپیدمی‌های اولیه ابولا در كشورهای سودان و زئیر رخ داد كه هر دو با استفاده از سوزن و سرنگ‌های غیراستریل ارتباط داشته است.

میزان كشندگی ابولا بالاست و انتقال این بیماری به مراقبین و پرسنل بهداشتی به طور شایع اتفاق می‌افتد. در مطالعات انجام شده مدركی دال بر نقش ذرات معلق در هوا در گرفتاری انسانها موجود نیست و تماس با خون و ترشحات بدن بیمار و یا لاشه میمونهای بیمار، عامل اصلی انتقال بیماری محسوب می‌شود.

مشخصه بیماری ابولا یك درگیری چند سیستمی است كه با ظهور ناگهانی سر درد شدید، درد عضلانی، تب، تهوع و استفراغ آغاز شده و به سمت ضعف، اسهال شدید، بثورات پوستی، تظاهرات خونریزی دهنده در پوست و مخاطات و شوك پیشرفت می‌كند.

هیچ درمان اختصاصی ضد ویروسی برای ابولا موجود نیست و درمان‌های حمایتی نیز در اغلب موارد مؤثر نیست و با توجه به اینكه هیچ واكسنی جهت پیشگیری در دسترس نیست، به نظر می‌رسد تنها راه پیشگیری محدود كردن تماس‌های نزدیك با بیماران و مایعات بدن آنها است.

اپیدمی فعلی بیماری ابولا كه در غرب آفریقا رخ داده با توجه به تعداد موارد ابتلا و میزان مرگ و میر، جدی‌ترین طغیان بیماری است كه تاكنون گزارش و ثبت شده است.

با عنایت به هشدار سازمان جهانی بهداشت، در برخی كشورها محدودیت‌هایی برای ورود مسافران از كشورهای غرب آفریقا خصوصاً گینه، لیبریا و سیرالئون گذاشته شده است. با توجه به گزارش موارد بیماری در مسافرینی كه از این مناطق به كشور خود بازگشته‌اند، توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری به این مناطق خودداری گردد و در صورت مسافرت ضروری، با توجه به دوره كمون بیماری كه از 2 تا 21 روز متغیر است، بروز علائم تب، سردرد، اسهال، استفراغ و خونریزی طی یك ماه پس از تاریخ مراجعت را جدی گرفته و حتماً به پزشك مراجعه کنند.

با توجه به احتمال انتقال ویروس ابولا از طریق خون، ضروری است؛ مسافرانی كه به این مناطق سفر كرده‌اند تا یك ماه پس از مراجعت و افرادی كه در تماس نزدیك با این مسافران بوده‌اند تا یك ماه پس از آخرین زمان تماس از اهدای خون خودداری کنند.

قابل ذكر است افراد مبتلا به بیماری خونریزی دهنده ابولا به علت حضور RNA ویروس در خون تا مدتها پس از درمان، تا یك سال پس از بهبودی كامل علائم قادر به اهدای خون نخواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha