رییس سازمان پزشکی قانونی کشور به ارائه آماری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی در جامعه پرداخت و گفت: سرمنشاء آسیب‌های اجتماعی در کشور، اعتیاد است.

پزشکی قانونی: میزان خودکشی افزایش یافته

سلامت نیوز: رییس سازمان پزشکی قانونی کشور به ارائه آماری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی در جامعه پرداخت و گفت: سرمنشاء آسیب‌های اجتماعی در کشور، اعتیاد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، احمد شجاعی اظهار کرد: نظام باید بتواند آسیب‌های اجتماعی در جامعه را کاهش دهد؛ چرا که برای ما واقعاً تأسف‌بار است که مدعی نظام اسلامی باشیم در صورتی که در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در زمینه‌ رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی عقب هستیم.

وی با بیان اینکه اعتیاد سرمنشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، بیان کرد: متاسفانه 55 درصد طلاق‌ها در کشور ناشی از اعتیاد است. همچنین 65 درصد از معضلاتی همچون همسر آزاری و 30 درصد کودک‌آزاری‌ها و 25 درصد قتل‌ها مرتبط با اعتیاد است.

شجاعی با تاکید بر اینکه از 216 هزار زندانی، 96 هزار نفر از آن‌ها مرتبط به موضوع اعتیاد هستند، گفت: آیا این موضوع برای ما افت نیست و جزء آسیب‌های جدی کشورمان محسوب نمی‌شود. در یک نظرسنجی مشخص شد که 95 درصد مردم کشور اولین نگرانی‌شان، مسئله اعتیاد است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه در بحث نزاع در سال 92 نسبت به سال 91 کاهش داشته‌ایم اظهار کرد: سالانه 600 هزار نفر به علت نزاع به سازمان پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند. علت وقوع نزاع در کشور به‌دلیل این است که مردم آستانه تحمل‌شان پایین آمده است؛ لذا وظیفه همه دستگاه‌ها این است که تلاش کنند میزان تحمل مردم بالا رود.

وی افزود: متاسفانه خودکشی در کشور افزایش یافته است و آمار مربوط در این زمینه بسیار نگران‌کننده است. در سال گذشته 4055 نفر در اثر خودکشی در کشور فوت کردند و این آمار نشان می‌دهد که سلامت روانی جامعه مطلوب نیست.

شجاعی با طرح این سؤال که راهکار مقابله با آسیب‌های اجتماعی چیست؟ اظهار کرد: باید در این زمینه کارهای تحقیقاتی انجام شود و بررسی کنیم چرا خودکشی در استان‌های غربی کشور زیاد است و چرا نزاع در بعضی از استان‌ها بیشتر است. در واقع باید فرهنگ‌سازی در جامعه در این زمینه صورت گیرد و به مردم آموزش دهیم؛ چرا که مهم‌ترین عامل جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در کشور، فرهنگ‌سازی است.

شجاعی با بیان اینکه سازمان پزشکی قانونی توانمندی‌ بالایی دارد و می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور داشته باشد گفت: یکی از وظایف سازمان پزشکی قانونی، آموزش است و این سازمان پتانسیل علمی بالایی دارد و بیش از 80 درصد کارکنان این سازمان تحصیلات عالیه دارند و سرنخ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود.

رییس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به تاسیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور که مجموعه مستقلی است، گفت: این مرکز دارای هیات امناء است و در زمینه‌ بررسی آسیب‌های اجتماعی اقدامات خوبی را انجام می‌دهد و از پتانسیل خوبی برخوردار است. این مرکز تفاهم‌نامه‌ای را با ستاد مبارزه با مواد مخدر منعقد کرده و به عنوان مثال این مرکز در حال مطالعه مرگ‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در کشور است. همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با پلیس راهبری کشور انعقاد کرده و مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم با ریشه‌یابی علل آسیب‌های اجتماعی در جامعه در کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور مفید باشیم، اظهار کرد: در واقع چند سالی است ما شاهد کاهش مرگ‌و‌میرهای حوادث ترافیکی در کشور هستیم به‌طوری که در یک بازه زمانی نزدیک به 30000 نفر مرگ‌و‌میر حوادث ترافیکی داشته‌ایم ولی اکنون این آمار به 18000 نفر رسیده است. همچنین ما حدود 20000 نفر را در سنین جوانی در اثر حوادث رانندگی از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم در بحث اعتیاد نیز آموزش‌های لازم را ارائه دهیم و فرهنگ‌سازی کنیم جامعه سالم‌تر می‌شود؛ لذا با تفاهم و همکاری و فعالیتی که مرکز تحقیقات پزشکی قانونی دارد می‌توانیم تحقیقات متعددی را انجام دهیم و نتایج آن را به مراجع ذی‌ربط ارجاع دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha