یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴

گرچه نرخ مرگ‌ومیر ناشی از شیوع ویروس ابولا گستردگی سابق را ندارد اما همچنان اکثر مبتلایان از این بیماری جان سالم به در نمی‌برند.

پنج ویروس مهلک‌تر از ابولا

سلامت نیوز: گرچه نرخ مرگ‌ومیر ناشی از شیوع ویروس ابولا گستردگی سابق را ندارد اما همچنان اکثر مبتلایان از این بیماری جان سالم به در نمی‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، کارشناسان حوزه سلامت در آمریکا معتقدند در حالی که بیش از 2000 نفر در غرب آفریقا بر اثر ابتلا به ویروس ابولا جان خود را از دست داده‌اند خطر شیوع آن در میان مردم آمریکا و دیگر کشورهای توسعه یافته وجود ندارد.

پزشکان آمریکایی براین‌باورند که در حقیقت ویروس‌های دیگری وجود دارند که نسبت به ویروس ابولا خطرناک‌تر و تهدیدآورتر هستند. همچنین گرچه برخی از این ویروس‌ها میزان مرگ و میر کمتری نسبت به ابولا دارند در میان کشورهای توسعه یافته شایعتر هستند و در مقایسه با ابولا تلفات بیشتری بر جای می‌گذارند.

لایوساینس در مطلبی به پنج ویروس که در مقایسه با ویروس ابولا خطرناک‌تر هستند اشاره کرده است:

هاری: طی 100 سال گذشته، هاری به عنوان تهدیدی عمومی برای سلامت مردم آمریکا به طور قابل توجهی کاهش یافته است. اکنون در حدود دو نفر در سال در این کشور بر اثر ابتلا به ویروس هاری جان خود را از دست می‌دهند. این ویروس از طریق بزاق حیوانات آلوده همچون سگ و خفاش و هنگام گازگرفتگی وارد بدن مشخص می‌شود.

افراد به محض آنکه توسط حیوان آلوده دچار گازگرفتگی شدند باید واکسن هاری دریافت کنند تا از بروز عفونت جلوگیری شود. هاری در میان ویروس‌ها یکی از بالاترین میزان مرگ و میرها را دارا است. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، تقریبا سالانه در آفریقا و آسیا 55 هزار نفر بر اثر هاری جان خود را از دست می‌دهند.

اچ‌آی‌وی: اگرچه تعداد مرگ و میرهای سالانه بر اثر ویروس ایدز طی سال‌های اخیر کاهش یافته اما برآوردها حاکی از آن است بیش از یک میلیون نفر از مردم جهان در سال 2012 میلادی بر اثر این ویروس ‌و سندرم نقص خودایمنی فوت کرده‌اند. این ویروس به سلول‌های ایمنی بدن حمله می‌کند و با گذشت زمان موجب ضعف سیستم ایمنی می‌شود.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا، در سال 2010 میلادی حدود 15 هزار و 500 نفر در این کشور بر اثر ابتلا به ایدز فوت کرده‌اند. همچنین در مجموع از زمان شناسایی این بیماری در سال 1981 میلادی، 650 هزار نفر در آمریکا جان خود را بر اثر ایدز از دست داده‌اند.

آنفلوآنزا: ویروس آنفلوآنزا به نظر مرگبار و خطرزا نیست اما هر سال تعداد قربانیان آن بیش از ابولاست. تعداد دقیق افرادی که سالانه بر اثر ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فصلی فوت می‌کنند مورد بحث است اما طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا به طور متوسط در سال بین 3000 تا 49 هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا کشته می‌شوند.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، ویروس آنفلوآنزا به شدت مسری است و در مقایسه با قربانیان آن تعداد زیادی به این ویروس مبتلا می‌شوند به گونه‌ای که در سال، سه تا پنج میلیون نفر بر اثر ابتلا به این ویروس بیمار می‌شوند. همچنین در سال در سراسر جهان 250 هزار تا 500 هزار نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند.

ویروس‌های ناقله از پشه: این ویروس‌ها که از گزیدگی پشه آلوده منتقل می‌شود شامل تب زرد، تب دانگ و نیل غربی می‌شوند و سالانه در سراسر جهان بیش از 50 هزار قربانی برجای می‌گذارند. حداقل 40 درصد مردم جهان در معرض مرگ و بیماری‌های ناشی از نیش پشه آلوده به ویروس‌ها هستند.

تب دانگ که در بخش‌های آمریکای جنوبی، مکزیک، آفریقا و آسیا شیوع دارد، سالانه موجب مرگ 22 هزار نفر می‌شود. علاوه بر این تب زرد از تب دانگ نیز مرگبارتر است به گونه‌ای که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، 30 هزار نفر در جهان بر اثر آن جان خود را از دست می‌دهند.

روتاویروس: تمام افراد در معرض ابتلا به این ویروس نیستند. هرچند کودکان سراسر جهان از گروه‌هایی به حساب می‌آیند که این ویروس در دستگاه گوارش می‌تواند مشکلات جدی برای آنان ایجاد کند. تقریبا 111 میلیون مورد از التهاب‌های معده در جهان از روتاویروس ناشی می‌شود. همچنین اکثریت قابل توجهی از مبتلایان به این ویروس از میان کودکان زیر پنج سال هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha