رئیس مرکز بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان این که خوشبختانه ویروس ابولا در ایران وارد نشده است، از راه اندازی 170 اتاق ایزوله در نقاط مختلف کشور خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس مرکز بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان این که خوشبختانه ویروس ابولا در ایران وارد نشده است، از راه اندازی 170 اتاق ایزوله در نقاط مختلف کشور خبر داد.


محمد مهدی گویا، رئیس مرکز بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در برنامه «ره آورد» شبکه رادیویی سلامت با بیان این که ویروس ابولا در ایران وارد نشده است، گفت: امکانات لازم برای این که اگر افراد مشکوکی با علائم این بیماری در کشور دیده شد، نه تنها در تهران بلکه در سراسر کشور وجود دارد و در حال حاضر 170 اتاق ایزوله برای این منظور راه اندازی و تدارک دیده ایم؛ نه به خاطر ابولا بلکه به دلیل بیماری هایی که به شرایط ایزوله نیازمند است.


وی ابولا را یک بیماری ویروسی دانست و افزود: ویروسِ عامل ایجاد کننده این بیماری، جزء دسته ویروس های ایجاد کننده تب های خونریزی دهنده تقسیم می شود. ابولا در اثر تماس با ترشحات یا خون بدن آلوده همچون خفاش، خوک، میمون به انسان منتقل می شود. همچنین انسانی که مبتلا به ابولا شده است نیز می تواند ویروس را انتقال دهد.


گویا ادامه داد: این بیماری حدود 40 سال است که شناسایی شده است و هر چند وقت یک بار در یکی از کشورهای آمریکایی و آفریقایی مواردی از ابولا دیده می شود. منتهی این دفعه چیزی که پیچیده و نگران کننده است، شدت و تعداد این بیماری است و هنوز در کشورهایی مثل لیبریا، گینه، سیرالئون و نیجریه مشاهده شده و کنترل نشده است.


وی با اشاره به علائم ابولا اظهارکرد: وقتی فردی در معرض عامل عفونت قرار می گیرد، 2 الی 21 روز طول می کشد تا علائمی نظیر تب ناگهانی، درد و کوفتگی، تهوع و استفراغ، خونریزی از دهان و دستگاه گوارشی، نارسایی کبد و کلیه در وی ظاهر شود. متأسفانه 90 الی 100 درصد از مبتلایان به ابولا جان خود را از دست می دهند.


رئیس مرکز بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در پایان به شهروندان توصیه کرد که به کشورهای لیبریا، گینه، سیرالئون و نیجریه در صورت ضرورت سفر کنند؛ و اگر مورد مشکوکی از بیماری و علائم آن مشاهده کردند، حتما به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا اقدامات لازم صورت گیرد.


گفتنی است، برنامه «ره آورد» کاری از گروه سلامت اجتماعی شبکه رادیویی سلامت است که روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 18 الی 18:40 از موج اف ام ردیف 102 مگاهرتز تقدیم شنوندگان صدای دانش، نشاط و آرامش می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha