یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰

کارشناسان روان‌شناسی و جامعه‌شناسان معتقدند محیط‌هایی که زنان به تنهایی در آن کار می‌کنند، اسباب امنیت و آرامش بیشتری را برای آنان فراهم می‌کند.

امنیت روانی لازمه موفقیت بانوان


سلامت نیوز :کارشناسان روان‌شناسی و جامعه‌شناسان معتقدند محیط‌هایی که زنان به تنهایی در آن کار می‌کنند، اسباب امنیت و آرامش بیشتری را برای آنان فراهم می‌کند.
 
 استرس زنان در محیط‌های کاری مختلط
به گزارش روزنامه حمایت یک کارشناس و مشاور امور خانواده با بیان اینکه باید زنان و مردان حد مجاز رفتارهای خود در فضای کار را بدانند، گفت: اختلاط بین زنان و مردان در محیط کار استرس زنان را افزایش می‌دهد و می‌تواند آثار سویی بر زندگی شخصی افراد داشته باشد.

افسانه نیک‌راد به فارس گفته است: اشتغال در دنیای امروز معناهای متفاوتی پیدا کرده است و اگر فضا امن نباشد، شاغلان به صورت ناخودآگاه از لحاظ روحی دچار آشفتگی می‌شوند که این موضوع بر روی موفقیت و امنیت کار نیز اثرگذار است.

وی ادامه می‌دهد: در کشور ما چارچوب‌ها و حد و حدود خاصی وجود دارد؛ مسئله امنیت، احساس آرامش داشتن و سلامت کاری برای زنان در محیط کار بسیار حایز اهمیت است چون زنان اضافه بر سازمان وارد فعالیت اقتصادی می‌شوند و اصل یا شرایط ویژه برای خانم‌ها این است که مدیریت خانه و خانواده داشته باشند چراکه رسیدگی به زندگی و فرزند و رسیدگی به امور احساسی و عاطفی خانواده یک روند جدی است.

نیک‌راد ادامه داد: زنان و مردان باید حدود و شرح وظایف خود را بدانند و در جامعه مسایل عرفی، شرعی و اسلامی را هم رعایت کنند و اگر خدای ناکرده کسانی باشند که مشکلات اخلاقی یا رفتاری داشته باشند یک سازمان را می‌توانند به هم بریزند.
 
 ارتقای سلامت خانواده‌ها با بهبود فضای کار
یک کارشناس امور زنان با بیان اینکه هیچ‌کس مخالف فعالیت اجتماعی زنان نیست و هیچ‌کس نمی‌گوید زنان خانه‌نشین باشند، گفت: سلامت فضای کار، سلامت خانواده‌ها را ارتقا می‌دهد و از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری می‌کند. زهرا سجادی گفت: اگر  فضای کاری ما به گونه‌ای باشد که مسئولیت اولیه را تحت الشعاع قرار دهد فاقد ارزش است و کار و اشتغال زمانی ارزشمند است که تزاحمی با مسئولیت اولیه زنان نداشته باشد.

این کارشناس امور زنان تصریح کرد: هم اکنون بسیاری از زنان در بیرون از خانه‌ها مشغول به کار و فعالیت هستند و هیچکس نیز مخالفتی با فعالیت آنها ندارد اما در کنار این افراد عده‌ای نیز هستند که این توان را در خود نمی‌بینند که بتوانند خارج از خانه بدون اینکه به تربیت فرزندان خللی وارد شود مشغول به فعالیت شوند و به همین دلیل خواسته و انتظار آنها این است که بتوانند در منزل و یا در محیط‌ هایی که نزدیک به خانه آنان است بتوانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: هیچ‌کس نمی‌گوید زنان کار نکنند و فعالیت اجتماعی نداشته و خانه‌نشین باشند اما خود خانم‌ها ترجیح می‌دهند محیط کار به گونه‌ای باشد که بتوانند به مسئولیت اصلی خود برسند. 

سجادی ادامه داد: موارد زیادی دیده شده است که در کنار هم بودن زنان و مردان در محیط کار باعث ایجاد فضاهایی شده است که مشکلات خانوادگی خود را برای یکدیگر بازگو می‌کنند و دلسوزی‌های همکاران، زندگی آنان را متلاشی کرده است.  

وی افزود: اقداماتی که به تازگی در جامعه در جهت تکریم زنان در حال انجام است بسیار پسندیده و قابل تقدیر است و انتظار ما از دولت این است که در این جهت گام بردارد و پاسخگوی خواسته جامعه زنان بر اساس مبادی اسلام باشد.
 
 امنیت روانی؛ لازمه موفقیت زنان در جامعه
یک استاد دانشگاه با بیان اینکه عده‌ای محیط کار را با پارتی اشتباه می‌گیرند، گفت: امنیت روانی لازمه موفقیت زنان در جامعه است.

زینب‌میناامیری‌مقدم بابیان اینکه امنیت روانی خواسته تمام زنان شاغل در اجتماع است، گفت: یکی از فاکتورهای موفقیت زنان داشتن امنیت روانی است تا زمان خود را بدون درگیر شدن به مسایل حاشیه‌ای صرف کار و فعالیت خود کنند.

وی ادامه داد: تمام موفقیت‌هایی که ممکن است یک خانم  به آن دست پیدا کند ارتباط مستقیم با امنیت فضای کاری او دارد و در وهله دوم باید وضعیت برای ارتقای علمی و اخلاقی زنان آماده باشد و از سوی دیگر تفاوتی میان زنان و مردان در دسترسی به مواهب اجتماعی وجود نداشته باشد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود رعایت حجاب در محیط کار است و البته حجاب تنها چادر نیست و تنها مخصوص بانوان نیز نیست و باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که زنان و مردان خود را موظف به رعایت حجاب در فضای کار بدانند.

امیری مقدم ادامه داد: هم‌اکنون افرادی وارد محیط کار می‌شوند که آن را با پارتی و عروسی اشتباه می‌گیرند! درحالی که هیچ قانونی برای اصلاح وضعیت وجود ندارد و لازم است با قانونگرایی و تدوین قوانین در جهت سالم‌سازی فضای کار اقدامی در این امر انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha