دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1180

گروهی از ستاره‌شناسان، مهندسان و دانشمندان روز شنبه در همایش "انجمن پیشبرد علوم آمریكا" از سازمان ملل متحد درخواست كردند با توجه به نزدیك شدن كم‌سابقه برخورد یك شهاب‌سنگ بزرگ به كره زمین در سال ‪ ،۲۰۳۶‬سازمان ملل متحد باید مسئولیت اقدامات لازم جهت جلوگیری از برخورد این قبیل اجسام آسمانی با زمین را تقبل كند.

خطر برخورد شهاب‌سنگها با زمین

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، منجمان هم‌اكنون در حال بررسی مسیر حركت شهاب‌سنگی به نام "آپوفیس" هستند كه از شانس یك در ‪ ۴۵‬هزار برای برخورد با زمین در روز ‪ ۱۳‬آوریل سال ‪ ۲۰۳۶‬برخوردار است.

در همین راستا سازمان هوانوردی و فضایی آمریكا "ناسا" قصد دارد در آینده نزدیك برنامه شناسایی شهاب‌سنگهای دارای خطر برخورد با زمین خود را گسترده‌تر كرده و صدها سنگ آسمانی با این مشخصات را زیرنظر بگیرد.

به گفته "راستی اشوایكارت" فضانورد بازنشسته "ناسا"، خطر شهاب‌سنگها تنها به شهاب‌سنگ "آپوفیس" مربوط نمی‌شود و نیاز به تعیین اصولی مشخص در زمینه مواجهه با این قبیل وقایع ضروری به نظر می‌رسد.

"اشوایكارت" یكی از خدمه سفینه "آپولو ‪ "۹‬است كه در ماه مارس سال ‪ ۱۹۶۹‬از كنار قمر ماه عبور كرد. روز شنبه در همایش انجمن پیشرفت علوم آمریكا در سانفرانسیكو اعلام كرد، قصد دارد هفته آینده گزاشی برای كمیته استفاده صلح‌آمیز از فضا در سازمان ملل متحد ارسال كرده و خواهان تنظیم راه‌كارهای بین‌المللی در صورت تهدید كره زمین توسط سنگهای آسمانی شود.

وی افزود انجمن كاشفان فضا در آمریكا كه شامل گروهی از فضانوردان و منجمین قدیمی است، در سال جاری میزبانی كارگاه‌های آموزشی سطح بالایی را با همین موضوع بر عهده خواهد گرفت تا بتواند برنامه مشخصی را برای مواجهه با این حوادث آماده كرده و برنامه پیشنهادی خود را تا سال ‪۲۰۰۹‬ برای سازمان ملل ارسال كند.

به گفته "اد لو"، یكی از نخستین فضانوردان حضور یافته در ایستگاه فضایی بین‌المللی، یكی از پذیرفته‌ترین روشهای مقابله با سنگهای آسمانی كه به زمین نزدیك می‌شوند عبارت است از ارسال یك سفینه به سوی شهاب‌سنگ كه با حركت در كنار شهاب‌سنگ برای مدتی مشخص، با استفاده از نیروی جاذبه خود مسیر شهاب‌سنگ را اندكی منحرف كرده و از برخورد آن با زمین جلوگیری ‌كند.

"لو" اعلام كرد به طور مثال برای شهاب‌سنگی به بزرگی شهاب‌سنگ "آپوفیس" با قطر ‪ ۱۴۰‬متر، یك سفینه باید به مدت ‪ ۱۲‬روز در نزدیكی آن پرواز كند تا بتواند با كمك اثر جاذبه اندك خود، مسیر حركت شهاب‌سنگ را به میزان جزیی تغییر داده و مانع برخورد آن با زمین شود. چنین ماموریتی در حدود ‪ ۳۰۰‬میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

سازمان "ناسا" اعلام كرده است عواقب برخورد شهاب‌سنگی به بزرگی "آپوفیس" با زمین به جنس شهاب‌سنگ و نیز زاویه برخورد آن با زمین بستگی دارد اما به هر حال چنانچه چنین سنگ آسمانی در یك شهر فرود بیاید، تمامی شهر را نابود خواهد كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha