معاون درمان وزیر بهداشت مهم‌ترین دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت را با گذشت سه ماه از استقرار آن در سراسر کشور تشریح کرد.

گام بعدی طرح تحول سلامت چیست؟

سلامت نیوز: معاون درمان وزیر بهداشت مهم‌ترین دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت را با گذشت سه ماه از استقرار آن در سراسر کشور تشریح کرد.

دکتر محمد حاجی آقاجانی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی‌های انجام شده از طرح تحول نظام سلامت با گذشت سه ماه از استقرار آن در 557 بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت، گفت: خوشبختانه در سه ماهه نخست استقرار، طرح تحول توانسته است در تمام برنامه‌ها توفیق‌های زیادی به دست آورد.

تحقق دو دستور درمانی رییس جمهور طی سه ماه

وی افزود: مهم‌ترین اتقاق در سه ماه نخست اجرای طرحT تحقق دو دستور و خواسته مهم رییس جمهور است؛ کاهش پرداختی‌های مردم در بیمارستان‌های وزارت بهداشت به کمتر از 10 درصد که به طور کامل در کشور محقق شده است و اینکه بیماران جهت دریافت خدمات، تامین داروها، لوازم تجهیزات پزشکی و خدمات آزمایشگاهی، تصویربرداری و ... به خارج از بیمارستان هدایت نشوند و خدمات را در بیمارستان یا زنجیره داخل دانشگاه علوم پزشکی مربوطه دریافت کنند. این دو خواسته مهم رییس جمهور در کمتر از سه ماه در سراسر کشور عملیاتی شده است و امروز تحقق این دو هدف بزرگ را در 557 بیمارستان کشور شاهد هستیم.

نوسازی هتلینگ بیمارستان‌ها تا پایان سال

آقاجانی ادامه داد: پیشرفت‌ها در سایر برنامه‌ها نیز خوب است. در برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ کارها به مرور در حال انجام و تجهیزات در حال خریداری است. به این ترتیب تا پایان سال هتلینگ بیمارستان‌ها را نوسازی خواهیم کرد.

ورود 3000 متخصص به طرح ماندگاری مناطق محروم

به گفته معاون وزیر بهداشت، در طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم تا کنون سه هزار پزشک متخصص وارد این طرح شده‌اند و به دنبال حمایت‌هایی که از آنها صورت می‌گیرد، زمان اقامت‌شان در شهرهای محروم افزایش خواهد یافت.

بیش از 700 متخصص در بیمارستان‌های 64 تخته و بالاتر مقیم شدند

افزایش پنج درصدی زایمان طبیعی

وی افزود: در برنامه مقیمی پزشکان در بیمارستان‌های بالای 64 تختخواب بیش از 700 پزشک متخصص هر شب در این بیمارستان‌ها مقیم هستند و به بیماران اورژانس رسیدگی می‌کنند. در برنامه ترویج زایمان طبیعی نیز توفیقی که در سه ماهه اول استقرار طرح حاصل شده آن است که زایمان طبیعی در مقابل زایمان سزارین به میزان پنج درصد افزایش یافته است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به هدف برنامه یعنی افزایش 10 درصدی زایمان طبیعی دست یابیم.

ورود 7000 متخصص و فوق تخصص به برنامه ارتقای ویزیت در درمانگاه‌های بیمارستانی

آقاجانی همچنین گفت: در برنامه ارتقای ویزیت در درمانگاه‌های بیمارستان‌های دولتی نیز، توسعه کلینیک‌های ویژه در دستور کار است و حدود هفت هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در این برنامه وارد شدند. به مرور توسعه کلینیک‌های ویژه و ارتقای استانداردهای ویزیت را شاهد خواهیم بود. در برنامه امداد هوایی نیز در 14 استان کشور اورژانس هوایی به طور رسمی شروع به کار کرد.

گام بعدی در طرح تحول نظام سلامت

معاون درمان وزیر بهداشت در توضیح برنامه آتی طرح تحول نظام سلامت افزود: شش ماه فاز مطالعاتی و تدوین طرح را پشت سر گذاشتیم و از 15 اردیبهشت تا 15 مرداد ماه فاز استقرار برنامه‌ها سپری شد. از 15 مرداد ماه نیز برنامه پایش، نظارت و ارزیشابی برنامه‌ها در سراسر کشور آغاز شده است. برنامه ستاد تحول در حوزه درمان اجرای دقیق پایش و نظارت این برنامه‌هاست.

وی در پایان تاکید کرد: در باب برنامه‌های بهداشت و پیشگیری نیز برنامه‌های مفصل و جامعی در معاونت بهداشت وزارتخانه تدارک دیده شده که به زودی رونمایی و آغاز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha