معاون سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات گسترده صورت گرفته در کشور به واسطه افزایش میزان برخورداری مردم از شاخصه های سلامت در سالهای اخیر اظهار داشت: فضای لازم برای ایجاد 1600 تخت بیمارستانی استاندارد در کشور فراهم شده است.

سید حسن امامی رضوی بعداز ظهر امروز در جلسه شورای سلامت استان هرمزگان افزود: با تلاش گسترده صورت گرفته در سراسر ایران به خصوص استانهای کمتر برخوردار تنها در یک زمینه شمار پایگاههای امداد جاده ای به عنوان شاخصه ای از بهره مندی حوزه سلامت در سال 84 در مجموع استانهای کشور 200 پایگاه وجود داشت که تا پایان سال 86 این میزان به 800 پایگاه افزایش یافته است.

وی زمان رسیدن بر بالین مجروح در تصادفات شهری را از 16 دقیقه در سال 84 به هشت دقیقه در سال 86 عنوان کرد و گفت: در بخش تصادفات جاده ای نیز با تلاش فراوان یگانهای امدادی که حتی حضور آنها به دقایق و ثانیه ها در رسیدن بر بالین فرد تصادفی مورد تاکید و توجه است از 30 دقیقه در سالهای گذشته به 16 تا 18 دقیقه در سالجاری رسیده که نشان دهنده روند پرشتاب توسعه خدمات درمانی و سلامت در کشور است.

امامی رضوی ادامه داد: تنها در سال 86 بیش از 60 پزشک متخصص به هرمزگان اختصاص یافته و در همین استان مشغول به کار شده اند که البته باید تلاشها در جهت بهبود شاخصه های سلامت در هرمزگان به سرعت ادامه یابد.

معاون سلامت وزیر بهداشت بهره گیری از همکاریهای بین بخشی و استفاده از ظرفیتهای موجود در استانها در قالب شوراهای سلامت را بسیار مفید و سازنده ارزیابی کرد و گفت: هرمزگان در مسیر رفع محرومیتها هنوز با شاخصه های کشوری فاصله دارد و باید تا رسیدن به استانداردهای کشوری و حتی فراتر از آن همه دستگاهها و گروهها فعالانه در این مسیر تلاش کنند.

وی از مجموع کارهای صورت گرفته در بخش بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هرمزگان تقدیر کرد و بیان داشت: کار احداث و ایجاد اورژانس ویژه بانوان در هرمزگان به عنوان مرکزی جهت ارائه خدمات اورژانسی خاص به بانوان در این استان در حال نهایی شدن است که امیدواریم به زودی شاهد افتتاح آن باشیم.

در بخش دیگری از این جلسه، استاندار هرمزگان شرایط عمومی این استان در حوزه سلامت را نیازمند به برنامه ریزی موثر و کارآمد و تلاش هدفمند دانست و گفت: هرمزگان به واسطه مرزی بودن و قرار گیری در مسیر ترانزیتی، مستعد انتقال بیماریهای متعدد و آسیبهای مختلف است که باید توجه بیشتری به آن صورت گیرد.

عبدالعلی صاحب محمدی عدم مناسب بودن امکانات پزشکی استان و نیاز به انتقال برخی به بیماران به خارج از استان و اعزام به استانهای همجور را برای درمان تاسف بار عنوان و اظهار داشت: روز به روز شرایط استان و شهرستانهای آن در حال بهبود است و به عنوان مثال شهرستان حاجی آبادی که تا قبل از دولت نهم حتی یک پزشک متخصص و بیمارستان مناسبی نداشت امروز جراحیهای متعدد در آن صورت می گیرد و بیمارستان مجهز و نوساز آن پذیرای گسترده بیماران در جهت رفع مشکلاتشان است.

وی افزود: در شهرستان جاسک برای اولین بار در طول تاریخ این منطقه جراحی تخصصی انجام شد و بیمارستان این شهرستان نیز با امکاناتی بسیار متفاوت از گذشته در حال ارائه خدمات به مردم است اما نباید بار ناشی از انتقال و اعزام یک بیمار به مراکز درمانی مرکز و سایر استانها را فراموش کرد.

استاندار هرمزگان به دو موضوع نگهداشت نیروی انسانی و توزیع نظام سلامت در پهنه استان اشاره کرد و گفت: باید به گونه ای توسعه یافتگیهای استان را در زمینه های مختلف ارتقا داد تا از رهگذر آن بتوان هم برای نیروی متخصص جذابیت خلق کرد و هم با توسعه امکانات مانع از بروز برخی بیماریهای ناشی از کم برخورداری شد.

صاحب محمدی ادامه داد: در توسعه سلامت، نگاه فرهنگی را نباید فراموش کرد و باید با استفاده از ظرفیتهای فرهنگی آموزشهای لازم را به افراد جهت جلوگیری از ابتلای به بیماریهای خاموش و مریضیهای نهفته را انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha