وکیل دانش آموزان شین آبادی می گوید: «متاسفم از اینکه بگویم بیمه نزد برخی خانواده ها رفته و به زور از آنها رضایت گرفته است. از آنها تعهد گرفته اند که هیچ اعتراضی نکنند خوشبختانه بعضی از خانواده ها هنوز نرفته اند و چنین تعهدی نداده اند.»

بیمه به زور از خانواده کودکان شین آبادی رضایت گرفت/وقت دخالت رییس جمهور فرا رسیده است

سلامت نیوز: وکیل دانش آموزان شین آبادی می گوید: «متاسفم از اینکه بگویم بیمه نزد برخی خانواده ها رفته و به زور از آنها رضایت گرفته است. از آنها تعهد گرفته اند که هیچ اعتراضی نکنند خوشبختانه بعضی از خانواده ها هنوز نرفته اند و چنین تعهدی نداده اند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری پیام نو،حدثه آتش سوزی مدرسه شین آباد پیرانشهر اتفاق افتاد تا وزارت آموزش و پرورش مدرسه را نوسازی کند و سنگ های مرمر و گرانیت زیبایی در نمای مدرسه انقلاب اسلامی روستایی دور افتاده به کار ببرد و نوش دارویی بعد از مرگ سهراب به کودکان آن روستا بدهد. با اینهمه هنوز سرنوشت کودکان شین آبادی و آینده نامعلوم این دختران آنقدر مبهم و پر از سختی است که خانواده های آنها به ناچار به ساختمان کوثر ریاست جمهوری رفتند تا با حضور نمایندگان وزرای تعاون و آموزش و پروروش و مسئولین ریاست جمهوری در حضور وکیل شان از دشواری های زندگی در چنین شرایطی سخن بگویند؛ جلسه ای که به گفته حسین احمدی نیاز وکیل خانواده های این کودکان امیدوارانه بود تا دیه کامل آنها به همراه مستمری مادام العمر پرداخت شود و همچنین فکری برای روند درمان آنها و نیز آینده آنها شود.

در این جلسه ضمن بررسی وضعیت سخت معیشت خانواده ها و مشکلات رفت و آمد آنها از پیرانشهر به تهران در خصوص هزینه هایی که می بایست پرداخت شود و نشده است صحبت شد که بر اساس گفته های حسین احمدی نیاز وکیل این خانواده ها، آموزش و پرورش مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای معیشت آنها در نظر گرفته بود که با احتساب تعداد خانواده ها این مبلغ چیزی حدود ۳ میلیون در سال می شد که واقعا هیچ دردی از خانواده ها دوا نمی کرد و اساسا مبلغ ۳ میلیون برای یک سال بی احترامی به آنها نیز بود.

پروسه درمان دختران تا ۸ سال دیگر طول می کشد

 حسین احمدی نیاز وکیل پرونده خانواده های کودکان شین آباد در خصوص وضعیت کلی این خانواده ها و کودکانشان می گوید: «وقتی مدرسه انقلاب اسلامی شین آباد آتش گرفت، کلیه ۳۶ دختر آن کلاس در حریق سوختند. شهروندان شین آباد فرزندانشان را به مدرسه فرستاده بودند تا آنجا تحصیل کنند و آموزش ببینند نه اینکه در آتش بسوزند و آینده شان نابود شود.آنچه در این مدرسه اتفاق افتاد قصوری از وزارت آموزش و پرورش به علت فقدان امکانات در آن مدرسه بود. لذا این وزارت خانه در قبال این دختران که هنوز کودک هستند و به طور کامل تا الی الابد سوخته شده اند و آرزوهای بزرگی دارند، مسئولیت دارد. درست است که این کودکان چند سال تحت درمان هستند اما چهره زیبای آنها از بین رفته است و صورت معصومانه و کودکانه آنها سوخته است. آرزو و حس مادر شدن آنها تا پایان عمر از دست رفته است. تمام زندگی این دختران در مسیر درمانگاه و بیمارستان تا خانه در حال طی شدن است؛ درمانی که هنوز ادامه دارد و خواهد داشت. این پروسه به صورت معمولی تا حدود ۷ یا ۸ سال ادامه خواهد داشت و در این مدت هزینه های رفت و آمد آنها، هزینه های خورد و خوراکشان، هزینه های زندگی و صدماتی که بر آنها تحمیل شده، روی دوش خانواده های آنهاست.»

سنگ اندازی های بیمه ایران در دولت احمدی نژاد

وکیل خانواده های کودکان مدرسه شین اباد در خصوص فرآیند پیگیری پرونده می گوید: «در وهله اول رئیس دولت به عنوان یک رئیس جمهور حقوقدان و رئیس تمام وزارت خانه های تحت امر و به استناد به سوگندی که طبق اصل ۱۲۱ و ۱۱۳ قانون اساسی برای حفظ حقوق مردم خورده اند انتظار داریم به پرونده این کودکان ورود کند؛ مشکلات آنها را حل کند؛ برای ادامه تحصیل با توجه به مشکلاتی که دارند، معلمان مخصوص بگیرند؛ هزینه هایی برای زندگی سخت و پر از سختی آنها در نظر گرفته شود.»

وی افزود: «تمام کودکانی که وارد مدرسه می شوند، از پوشش بیمه برخوردار هستند. متاسفانه بیمه ایران یک طرفه درصد مبلغ خسارت این کودکان را به دلیل مونث بودن آنها نصف محاسبه کرده است که در پیگیری این پرونده نسبت به این قضیه اعتراض داریم که چرا باید چنین رفتاری با این کودکان بشود. بنابراین ما به دنبال این هستیم که دیه باید به قیمت روز لحاظ بشود.  از صندوق تامین خسارات نیز باید مازاد این دیه پرداخت شود در حالیکه بیمه اعلام کرده مازاد شامل این مورد نمی شود. بنابراین بر روی رقمی که پزشکی قانونی اعلام کرده اعتراض داریم چراکه دیه را به طور کامل لحاظ نکرده اند.»

حسین احمدی نیاز در خصوص مباحث انجام شده مربوط به بیمه گفت: «نماینده بیمه مرکزی و بیمه ایران به این جلسه نیامده بود اما نماینده بیمه وزارت آموزش و پرورش حضور داشت و قول دادند مشکلاتی که تا کنون بیمه ایجاد کرده رفع بشود و دیه به صورت کامل پرداخت شود.»

احمدی نیاز در مورد ابعاد شکایت این پرونده می گوید« شکایت ما در این پرونده چند مبحث دارد که شامل  دولت، بیمه و آموزش و پرورش می شود. بیمه از این جهت طرف دعواست که بایستی دیه را به صورت کامل بپردازد لذا دیه و ارش این کودکان صد در صد اقامه دعوا بایستی به قیمت روز محاسبه شود.

هنوز پرونده در قوه قضاییه تشکیل نشده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا در جلسات دادگاه وکلای هر سه نهاد حضور دارند پاسخ می دهد «متاسفانه باید این را بگویم که هنوز پرونده آتش سوزی و سوختن کودکان شین آباد در قوه قضاییه تشکیل نشده است. تقاضای ما از دادستان پیرانشهر این است که هنوز مقصر این فاجعه را در ماجرای آتش سوزی پیدا نکرده اند و اعلام جرم نکرده اند. اگر آموزش و پرورش هست که بالاخره باید مشخص بشود. دیوار یا بخاری که نمی تواند مسئول باشد؛ معلم هم نمی تواند مقصر باشد که همه تقصیر را به گردن معلم بیاندازیم.»

وی ادامه می دهد: «آموزش و پرورش به عنوان مسبب این قضیه و منشا ورود ضرر و زیان به این کودکان در دادسرا پرونده تشکیل می شد که متاسفانه تا کنون این اتفاق نیفتاده است.»

حسین احمدی نیاز در خصوص پیگیری ها با توجه به عدم تشکیل پرونده و مشکلات آن می گوید:«حق و حقوق این کودکان را دنبال می کنیم. خواسته هایی داریم که در چند مبحث تقسیم می شوند؛ همانطور که گفتم درخواست هایمان از دولت و بیمه و آموزش و پرورش است که توضیح دادم. مضاف بر اینکه از قوه قضاییه این سوال را داریم که اولا پرونده آتش سوزی مدرسه انقلاب اسلامی شین آباد  در دادگستری پیانشهر به کجا رسید؟ آیا مسببین این قضیه محکومیت پیدا کرده اند یا خیر؟ دوم اینکه چون این دانش آموزان بیمه بوده اند، بیمه باید نسبت به پرداخت خسارت اقدام کند. ما دانش آموزان را پزشکی قانونی فرستادیم و آنجا درصدی را برای دیه و درصدی برای ارش تعیین شد که ما نسبت به این درصد اعتراض کردیم و گفتیم این درصد دقیق نیست و تقاضا داریم مجددا بررسی شود. دوباره قسمتی از آن اصلاح شد ولی هنوز نظر ما در این قضیه تامین نشده است که ضرورت دارد هیات کارشناسی در پزشکی قانونی مجددا نسبت به برآورد خسارت این کودکان تشکیل شود و رسیدگی مجدد بکند. سوم اینکه بیمه بر اساس قیمت روز دیه و ارش را محاسبه کند. یعنی امروز اگر ۲۶ مرداد سال ۹۳ است، دیه بر اساس قیمت امروز مشخص شود و مهمتر اینکه بیمه به طور کامل پرداخت شود نه آنکه به سبب اناث بودن بیمه آنها نصف شود.»

مبالغ نامعلومی که به کودکان نرسیده است

احمدی نیاز ضمن گلایه از عدم حمایت نهادهای مسئول می گوید: «متاسفانه هیچ نهادی نبوده است. مصوبه ای در دولت قبلی تصویب شد که یک و نیم میلیارد تومان برای درمان این کودکان به بیمارستان حضرت فاطمه زهرا پرداخت شد. یک میلیارد تومان هم به سازمان رفاه و تامین اجتماعی برای رفاه حال این کودکان پرداخت شد. اما تا به امروز نمی دانیم هزینه کرد این یک میلیارد تومان چگونه بوده است. هنوز ریالی به هیچکدام از این خانواده ها از این مبلغ اختصاص یافته پرداخت نشده است.»

سوء استفاده بیمه ایران از عدم آگاهی خانواده برای گرفتن رضایت

احمدی نیاز در مورد مشکلات پیش آمده در پرونده می گوید: «متاسفم از اینکه بگویم بیمه نزد برخی خانواده ها رفته و به زور از آنها رضایت گرفته است. از آنها تعهد گرفته اند که هیچ اعتراضی نکنند خوشبختانه بعضی از خانواده ها هنوز نرفته اند و چنین تعهدی نداده اند. در اَرش باید صد درصد اَرش پرداخته شود اما بیمه آمده و از ناآگاهی حقوقی این خانواده ها سو استفاده کرده و خواسته نصف اَرش را به این خانواده ها پرداخت کند که می بایستی صددرصد پرداخت می شد. متاسفانه بیمه ایران چنین اقدامی کرده است. بیمه ایران زیر نظر بیمه مرکزی است و بیمه مرکزی هم زیر نطر دولت است. از آقای رئیس جمهور به عنوان یک حقوقدان و حافظ و مجری حقوق مردم درخواست داریم به رئیس بیمه مرکزی یا مدیر عامل بیمه ایران دستور ویژه بدهد تا چنین اقدامی را تکرار نکنند و این مشکل را هم حل کنند.»

هفته ای ۱۴ ساعت مسافت تهران – پیرانشهر در اتوبوس

وکیل خانواده های کودکان سوخته روستای شین آباد درباره نوع دشواری های رفت و آمد آنها می گوید: «این خانواده ها در همان روستای پیرانشهر زندگی می کنند اما تمام زندگی آنها در مسیر روستا تا تهران می گذرد و زندگی آنها به طرز نگران کننده ای دشوار شده است. هر هفته ۱۴ ساعت مسافت با اتوبوس در این مسیر را طی می کنند که در یکی از مصوبات گفته شده رقم ۱ میلیارد تومان برای هزینه های تردد این کودکان در نظر گرفته شده است اما متاسفانه این کار هم صورت نگرفته شده است. مطابق اصل ۱۲۷ قانون اساسی رئیس جمهور می تواند در موارد خاص بر حسب ضرورت با تصویب هیات وزیران، نماینده یا نمایندگان ویژه تعیین کنند. در این موارد خاص، تصمیمات نماینده رئیس جمهور در حکم رئیس جمهور یا هیات وزیران خواهد بود. بنابراین ضرورت داشت با توه به اینکه این حادثه در دولت قبلی اتفاق افتاد و نماینده ویژه ای هم تعیین نشد، آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت فعلی به این مورد خاص رسیدگی بیشتری کنند و نماینده ویژه ای معین کنند.»

وی ادامه می دهد «الان در تهران این ماجرا را رسیدگی می کنیم که  قرار است به پیرانشهر برویم. در تهران با خانواده ها نشست داریم و به حرف آنها گوش می کنیم و مشکلات آنها را به مسئولین منتقل می کنیم و پرونده را نیز پیگیری می کنیم. روز پیش (۲۵مرداد ۹۲) فشار روی این خانواده ها به حدی بود که مجبور شدند که به ساختمان ریاست جمهوری رفتند تا اعتراضشان را آنجا بگویند. آنها خواستار رسیدگی به مشکلات معیشتی شان هستند. خواستار رسیدگی به مستمری کودکانشان هستند. این دختران ۲ سال است که زیر تیغ جراحی هستند، این تیغ هایی که بر بدن طریف آنها می خورد، دردآور است و این درد و رنج بی پایان را با پول نمی توان خرید و سنجید. این دردی است که وزارت آموزش و پرورش بر آنها تحمیل کرده است. حال چگونه می شود برای درد آنها مبلغ تعیین کرد. چگونه می توان دختری که حس زنانگی اش نابود شده؛ حس مادر شدنش از بین رفته ودرد مداوم زندگی می کنند چگونه می توان درمانی متصور شد و آن را با پول سنجید؟»

دادستانی پیرانشهر همچنان ورود نمی کند!

وکیل این خانواده ها در پایان می گوید: «ما درخواست های مکتوب را به دولت داده ایم و تقاضا کرده ایم نماینده ای برای این مسئله ویژه معین شود. درغیر این صورت مجبوریم اقامه دعوا کنیم اما چون متاسفانه چون هنوز نتجه مشخصی از رسیدگی پرونده در قوه قضاییه وجود نداشته است، از قوه قضاییه خواستاریم به دلیل جنبه عمومی جرم، دادستان پیرانشهر به این قضیه ورود کند و اقامه دعوا می بایستی می کرد لذا این خلا در حقوق و پرونده این دختران وجود دارد و اگر آنها ورود نکنند و اعلام جرم نکنند ما مجبوریم اقامه دعوا کنیم و شکایت را به صورت شخصی پیش ببریم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha