دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 118029

خال‌ها نقطه‌های کوچکی روی بدن هستند که در افراد مختلف ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند.

سلامت نیوز: خال‌ها نقطه‌های کوچکی روی بدن هستند که در افراد مختلف ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در حالی که داستان‌های متفاوتی در مورد وجود خال در نقاط مختلف بدن گفته می‌شود، این نقطه‌های بسیار ریز قابلیت آن را دارند که رنگ پوست را تغییر دهند. برخی افراد با خال‌های روی بدنشان متولد می‌شوند و برخی از خال‌ها نیز با گذشت زمان روی بدن ظاهر می‌شوند. همچنین افرادی با پوست روشن‌تر معمولا تعداد خال‌های بیشتری روی بدنشان دارند.

در بیشتر اوقات، وجود خال‌ها روی بدن خطری برای سلامت فرد ندارند اما با این حال آکادمی پوست‌شناسی آمریکا افراد را نسبت به این خال‌ها و تغییرات آنها آگاه ساخته‌اند که به شرح زیر است:

- یک نوع سرطان پوست موسوم به ملانوم که روی خال یا در اطراف آن رشد می‌کند.

- رسیدگی به موقع به ملانوم آن را قابل درمان می‌سازد.

- اولین علامت ملانوم اغلب تغییر خال یا بروز خال جدید روی پوست است.

- کنترل پوست می‌تواند در تشخیص به موقع ملانوم موثر باشد.

به گزارش پریونشن، اگرچه این پدیده نادر است اما با این حال تقریبا از بین هر یک میلیون نفر در یک فرد خال‌ها ممکن است سرطانی و به ملانوم بدخیم تبدیل شوند.

همچنین طبق بررسی متخصصان دانشگاه کلمبیا موارد جزیی وجود دارد که هنگام معاینه بدن باید مورد توجه قرار گیرند:

- تغییر در اندازه خال

- ناصاف و ناهموار شدن پوست در اطراف خال

- تغییر در رنگ خال

نتایج به دست آمده از یک بررسی جدید نشان می‌دهد خال‌ها ممکن است عامل خطرزا در ابتلای زنان به سرطان پستان باشند. طبق بررسی موسسه ملی سلامت، اطلاعات جمع‌آوری شده از 74 هزار و 500 زن نشان می‌دهد زنانی که روی بدنشان تعداد 15 خال یا بیشتر دارند 35 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند.

متخصصان همچنین معتقدند نمی‌توان گفت بین خال و سرطان پستان رابطه وجود دارد اما با این حال وجود خال‌ها نشان می‌دهد سطح بالاتری از هورمون در بدن فرد ترشح می‌شود که می‌تواند افزایش‌دهنده خطر ابتلا به سرطان باشد. در مجموع بیشتر خال‌های موجود روی بدن بی‌ضرر هستند هرچند افراد باید نسبت به تغییرات ذکر شده هوشیار باشند و با پزشک مشورت کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha