متخصص طب اورژانس گفت: هیپوگلایسمی (HYPOGLYCEMIA) یا افت قند خون یکی از اورژانس های شایع مرتبط با دیابت است.

چه کسانی بیشتر دچار افت قندخون می شوند؟

سلامت نیوز: متخصص طب اورژانس گفت: هیپوگلایسمی (HYPOGLYCEMIA) یا افت قند خون یکی از اورژانس های شایع مرتبط با دیابت است.

دکتر حامد اقدم در گفتگو با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: هیپوگلایسمی اغلب در اثر درمان با انسولین و در برخی موارد به دنبال مصرف برخی داروهای خوراکی درمان دیابت رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: افزایش فعالیت فیزیکی با انجام ورزش، به تأخیر انداختن صرف غذا یا حذف وعده غذایی معمول و یا حتی مصرف وعده های غذایی با حجم کمتر از معمول نیزموجب بروز این مشکل می شوند.

وی افزود: همچنین با افزایش سن و کاهش کلیرانس انسولین از کلیه ها، خطر بروز هیپوگلیمی در افراد دیابتی افزایش می یابد.

متخصص طب اورژانس علائم هیپوگلیسمی را به صورت کلی در دو گروه علایم اتونوم (وابسته به سیستم عصبی خودکار بدن) و نوروگلیکوپنیک (عصب شناختی) تقسیم کرد.

وی این علائم را افزایش ضربان قلب، تپش قلب، گرسنگی، سرگیجه، لرزش، اضطراب و حالات عصبی، تحریک پذیری، تهوع، تعریق، خواب آلودگی، گیجی و اشكال در تكلم برشمرد.

وی تأکید کرد: در برخی موارد و به دنبال بروز علائم کولینرژیک سایز مردمک تغییر پیدا کرده، ضربان قلب فرد کاهش پیدا می کند و همچنین میزان ترشح بزاق افزایش می یابد.

اقدم هشدار داد: در مواردی هیپو گلیسمی همراه با تشنج و نقص عصبی کانونی( همانند آنچه در سکته های مغزی به وجود می آید)رخ می دهد و در موارد شدید حتی ممکن است با مرگ و میر همراه باشد.

وی با اشاره به این که برخی افراد در هنگام خواب دچار هیپوگلیسمی می‌شوند علائم شبانه آن را خواب بد و كابوس دیدن و فریاد كشیدن، تعریق زیاد و خیس شدن لباس ها، احساس خستگی و تحریك پذیری در هنگام بیدار شدن از خواب اعلام کرد.

متخصص طب اورژانس تصریح کرد: خوشبختانه درمان این مورد به محض تشخیص قطعی به سادگی صورت می گیرد وخود پاسخ به درمان نیز میزان قطعیت تشخیص را بالاتر می برد.

وی افزود: در مواردی که هیپوگلیسمی بر اثر مصرف انسولین ایجاد شده باشد، مصرف 10 گرم گلوكز خوراكی، قند خون را طی 30 دقیقه تقریباً 40 میلی گرم در دسی لیتر بالا می‌برد و مصرف 20 گرم گلوكز در طی 45 دقیقه قند خون را 60 میلی گرم در دسی لیتر بالا می‌برد.

اقدم خاطرنشان کرد: حدود 15 دقیقه بعد از صرف كربوهیدرات قند خون باید دوباره چك شود. اگر باز هم پایین بود، یك بار دیگر 15 گرم كربوهیدرات باید مصرف شود و تا زمانی كه قند خون حداقل به 70 میلی گرم در دسی لیتر برسد، باید این كار تكرار شود.

وی توصیه کرد: بهتر است اگر یك ساعت به زمان صرف غذا وقت باقی است، یك میان وعده ی كوچك نیز خورده شود.

متخصص طب اورژانس بیان کرد: در مواردی که فرد به نوعی هوشیاری خود را از دست داده ؛ می توان با تزریق یک دوز دکستروز 50% و تکرار آن در صورت نیاز، قند خون را به میزان طبیعی رساند، و پس از کسب هوشیاری می توان با استفاده از کربوهیدرات های طولانی اثر یا انفوزیون مداوم دکستروز 10 درصد درمان را ادامه داد و تقریباً هر دوساعت یک بار قند خون را ارزیابی کرد.

وی تأکید کرد: در مواردی که دسترسی به رگ محیطی وجود ندارد، می توان با تزریق زیرجلدی یا عضلانی 1 میلی گرم گلوکاگون (در بزرگسالان) موجب افزایش قند خون به میزان 100 میلی گرم در دسی لیتر شد.

اقدم یادآور شد: باید به خاطر داشت که در موارد هیپوگلیسمی ناشی از مصرف داروی خوراکی از گروه سولفونیل اوره ها (نظیر گلیبن کلامید) فرد باید برای بررسی بیشتر و به دلیل احتمال بالای عود دوباره حداقل به مدت 24 ساعت در بیمارستان بستری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha