دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانه ای که امروز در جهان انتشار یافت ضمن اعلام اینکه 500 روز فرصت باقی مانده تا جهانیان با اقدام درباره آرمان های توسعه هزاره به اجرای آن ها سرعت بخشند گفت اجازه دهید کاری کنیم تا هر روز به حساب آید.

چهارپیشنهاد بان کی مون برای ساختن جهانی بهتر


سلامت نیوز :دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانه ای که امروز در جهان انتشار یافت ضمن اعلام اینکه  500 روز فرصت باقی مانده تا جهانیان با اقدام درباره آرمان های توسعه هزاره به اجرای آن ها سرعت بخشند گفت اجازه دهید کاری کنیم تا هر روز به حساب آید.


به گزارش سلامت نیوز در بیانیه بان کی مون آمده است از زمان اجرای آرمان های توسعه هزاره در سال 2000 تا کنون،  فقر جهانی به نصف کاهش یافته است. دختران بیشتری در مدرسه هستند. خانواده های بیشتری دسترسی بهتر به منابع آبی با کیفیت تر دارند. مادران بیشتری پس از زایمان زنده می مانند و کودکان بیشتری زندگی سالم تری را می گذرانند. وی افزود ما تهاجمی گسترده در مبارزه با مالاریا، سل و سایر بیماری های کشنده تدارک دیده ایم.

دبیر کل می گوید اقدام در چهار حوزه می تواند به تقویت این روند کمک کند:
نخست: سرمایه گذاری های  استراتژیک در سلامت، آموزش، انرژی و دفع بهداشتی فاضلاب، با تاکید وِیژه بر توانمند سازی زنان و دختران که نتایج را در مجموع ارتقاء  می دهد.
دوم: تاکید بر فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورها، جوامع و گروه های اجتماعی که با وجود بهترین تلاش هایی که می کنند، دشوارترین راه به سوی پیشرفت را فرا رو دارند.
سوم: متعهد بودن به وعده های مالی که داده ایم. اینک زمان دشواری های بودجه ای است. اما بودجه هیچگاه نباید بر پشت ضعیف ترین افراد جوامع متوازن گردد.
چهارم: تعمیق همکاری بین دولت ها، جامعه مدنی، بخش خصوصی و سایر شبکه ها در سراسر جهان که کمک کرده اند تا آرمان های توسعه هزاره موفق ترین عامل به جلو بردن مبارزه با فقر جهانی در تاریخ باشد.


وی می افزاید چالش ها هراسناک هستند. با این حال ما ابزار بسیار بیشتری نسبت به ابتدای هزاره در اختیار داریم – از توسعه در دسترس بودن فن آوری گرفته تا درک رشد یافته تر در مورد اینکه چه عملی کارآمد و کدام ناکارآمد است.


دبیر کل می گوید اینک اقدام، منجر به نجات زندگی ها، ساختن زیر بنایی محکم برای توسعه پایداربسیار فراتر از 2015 خواهد شد و کمک می کند تا زمینه ای برای صلح با دوام و منزلت انسانی فراهم گردد.


ایشان در خاتمه می گوید 500 روز فرصت داریم تا به اقدام درباره آرمان های توسعه هزاره سرعت بخشیم. اجازه دهید کاری کنیم تا هر روز به حساب آید.
شایان ذکر است رهبران جهان از تمامی کشورها در سال 2000 در اجلاس هزاره مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده واعلامیه هزاره ملل متحد را به تصویب رساندند، سندی که هشت آرمان از آن بر گرفته شده و تعهد گردیده تا سال 2015 تمامی کشور های جهان به آن ها دست یابند.

این آرمان ها عبارتند از: ریشه کنی گرسنگی و فقر شدید، تحقق آموزش ابتدایی همگانی، ارتقای برابری جنسیتی وتوانمند سازی زنان،  کاهش میزان مرگ و میر کودکان، بهبود بهداشت مادران، مبارزه با گسترش ایدز، مالاریا و سایر    بیماری ها، حصول اطمینان از پایداری محیط زیست و ایجاد  مشارکتی جهانی برای توسعه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha