سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران،‌ با هشدار نسبت به مساعد نبودن شرایط تهران برای مواجهه با زلزله، گفت: با توجه به اینکه برای کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله تهران نیازمند اعتبار هستیم اما متاسفانه نه تنها فکری برای رفع کمبود بودجه تهران نمی‌شود بلکه دایم این اعتبارات به شهرهای دیگر سرازیر می‌‌شود.

سلامت نیوز: سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران،‌ با هشدار نسبت به مساعد نبودن شرایط تهران برای مواجهه با زلزله، گفت: با توجه به اینکه برای کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله تهران نیازمند اعتبار هستیم اما متاسفانه نه تنها فکری برای رفع کمبود بودجه تهران نمی‌شود بلکه دایم این اعتبارات به شهرهای دیگر سرازیر می‌‌شود.

حسین طلا در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه در زمان وقوع زلزله تهران مدیریت بحران آمادگی کافی برای مقابله با این پدیده را ندارد، افزود: واقعیت آن است که در این سال‌ها کارهای زیادی از سوی مجموعه‌های مختلف مانند اداره گاز انجام شده اما متاسفانه باز هم در حوزه ساختار، مدیریت و امکانات دچار چالش‌های جدی هستیم.

نماینده مردم تهران،‌ ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: تهران شهری است که از یک کلانشهر به ابرشهر تبدیل شده بدون آنکه زیرساخت‌های متناسب با آن گسترش یابد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری گزارش موسسه جایکا درباره زلزله تهران، تصریح کرد: بر اساس گزارشی که موسسه جایکا اعلام کرده اگر در شهر تهران زلزله‌ای به وقوع بپیوندد تقریبا کشته‌ها قریب دو میلیون خواهند بود، حال سوال این است که از آن موقع تاکنون تا چه اندازه نسبت به نوسازی و مقاوم‌سازی بافت ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها تهران عمل کرده‌ایم؟
 

 50 درصد بیمارستان‌های تهران فرسوده هستند

وی با انتقاد از اینکه حدود 50 درصد بیمارستان‌های تهران فرسوده هستند، تاکید کرد: این فرسودگی به گونه‌ای است که با کمترین ریشتر زلزله‌ای تهران دچار مشکل خواهد شد، همچنین معابر شهر تهران با وجود برخی برج‌هایی که در کوچه‌ها ساخته شده نیز توان مقابله با زلزله را ندارند.

طلا یادآور شد:‌ به عنوان مثال سال 88 قصد داشتند ساختمانی 5 طبقه در سعادت‌آباد را تخریب کنند، شب‌هنگام 25 کارگر در مکانی خوابیده بودند اما این ساختمان  پایین رفته و 25 نفر انسان زیر خاک رفته بودند؛ از همه تاسف‌بارتر این بود که سه روز طول کشید تا جسدهای این 25 نفر از زیر خاک بیرون کشیده شود؛ حال تصور کنید که اگر در تهران زلزله‌ای به وقوع بپیوندد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 شرایط برای مقابله با زلزله تهران مناسب و مساعد نیست/ آتش سوزی و سیل تهران را تهدید می‌کند

نماینده مردم تهران،‌ ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم،‌ با تاکید بر اینکه شرایط موجود برای مقابله با زلزله تهران مناسب و مساعد نیست، گفت: به نظر می‌رسد با بررسی سوابق زلزله‌های دیگر کشورها می‌توان به نتایج خوبی رسید به عنوان مثال زلزله‌ای در کوبه اتفاق افتاد که متاسفانه  4 برابر کشته‌ها بعد از زلزله و بر اثر خفگی و آتش‌سوزی کشته شدند.

وی تاکید کرد: حجم گاز شیرهایی اتوماتیکی که اداره گاز نصب کرده مشکلاتی را ایجاد می‌کند،‌ از سویی دیگر مخازن آب نیز در مقابل شکستگی‌های زلزله مقاومت ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با یادآوری کمبود اعتبار برای مقابله با زلزله تهران،‌ افزود: برای رفع مشکل نیازمند اعتبار هستیم اما آنچه که امروز مشاهده می‌شود این است که نه تنها فکری برای رفع کمبود بودجه تهران نمی‌شود بلکه دایم از شیره وجودی تهران می‌بلعند.

طلا تصریح کرد: به عنوان مثال بودجه کل کشور از دو ناحیه نفتی و مالیاتی تامین می‌شود و این در حالی است که 53 درصد بودجه مالیاتی کل کشور را استان تهران می‌دهد و 30 استان دیگر تنها 47 درصد می‌دهند، اما متاسفانه کل اعتباراتی که سال گذشته به استانداری تهران بابت عمران 41 شهر و 815 روستا دادند 78 میلیارد تومان بوده که در جواب اعتراضات نیز می‌گویند تهران شهری است که می تواند خود را اداره کرده و از موقعیت مالی برخوردار است.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران،‌ گفت: به نظر می‌رسد نگاه به شهر تهران به مثابه پایتخت نیست اما با توجه به خطرات جدی که تهران را تهدید می‌کند این نگاه باید اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha