عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس٬ با غیرقانونی خواندن ازدواج دختران زیر 15 سال، گفت: اگر دفترخانه‌ای بدون اخذ حکم رشد، صیغه عقد و ازدواج دختران زیر 15 سال را جاری کند قانون را نقض کرده است.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس٬ با غیرقانونی خواندن ازدواج دختران زیر 15 سال، گفت: اگر دفترخانه‌ای بدون اخذ حکم رشد، صیغه عقد و ازدواج دختران زیر 15 سال را جاری کند قانون را نقض کرده است.

محمدعلی اسفنانی در گفت وگو با خانه ملت٬ با یادآوری آمارهای منتشر شده درباره ثبت 31 هزار ازدواج‌های غیرقانونی در دختران زیر 15 سال در سال 92، گفت: به کار بردن لفظ ازدواج‌های غیرقانونی برای دختران کم سن و سال به لحاظ قانونی است که ازدواج زیر سن 16 سال را برای آنان ممنوع کرده منتها مجازاتی برای متخلفان درنظر گرفته نشده است.

نماینده مردم فریدن٬ فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه در گذشته مجازات‌هایی برای ازدواج‌های زیر 15 سال در نظر گرفته شده بود٬ افزود:‌ اما در حال حاضر این نوع ازدواج و ثبت آن  در کشور مجازاتی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت ازدواج‌های زیر 15 سال در کشور به نحوی نیست که اگر کسی این امر ممنوع را انجام داد آثار حقوقی بر آن مترتب شود٬ گفت: هر چند ازدواج‌های به این شکل اثر بطلانی نخواهد داشت اما در اصل موضوع تخطی از قانون صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به طور مثال معامله با طفل که به سن رشد یا بلوغ نرسیده و یا معامله با مهجور ممنوع است آثار آن هم این است که اگر کسی چنین معامله ای نجام داد اثر بطلان و قهقرایی دارد اما در خصوص ازدواج‌های زیر 15 سال نمی توان گفت ازدواج افراد باطل می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با یادآوری اخذ مجوز رشد از دادگاه برای ازدواج دختران زیر 15 سال که شرایط ویژه دارند، گفت: کسانی که به این شکل می‌خواهند ازدواج کنند از دادگاه مجوزی مبنی بر رشد می‌گیرند که این مشکلی از لحاظ قانونی ندارد.

وی تاکید کرد: اگر دفترخانه‌ای بدون اخذ حکم رشد از افراد، صیغه عقد و ازدواج دختران زیر 15 سال را جاری کند قانون را نقض کرده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: ثبت ازدواج افراد زیر 15 سال دچار مشکل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha