سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲

زندگی بدون مشکل هیچ هیجانی ندارد. روانشناسان معتقدند که مشکل را باید بخشی از زندگی به حساب آوریم بنابراین در این‌جا یادگیری مهارت‌های زندگی که یکی از آنها مهارت مقابله با استرس است لازم به نظر می‌رسد.

آنتی‌استرس ها کدامند؟

سلامت نیوز:زندگی بدون مشکل هیچ هیجانی ندارد. روانشناسان معتقدند که مشکل را باید بخشی از زندگی به حساب آوریم بنابراین در این‌جا یادگیری مهارت‌های زندگی که یکی از آنها مهارت مقابله با استرس است لازم به نظر می‌رسد.

اصغرکیهان‌نیا، روانشناس در روزنامه شهروند نوشت: یادگیری مهارت‌ مقابله با استرس در مدیریت فشارهای روانی موثر است. ورزش سخت، تغذیه و خواب مناسب و پرهیز از مصرف موادی مانند سیگار، الکل و مخدر جزو آنتی‌استرس‌ها محسوب می‌شوند.

زندگی بدون مشکل هیچ هیجانی ندارد. روانشناسان معتقدند که مشکل را باید بخشی از زندگی به حساب آوریم بنابراین در این‌جا یادگیری مهارت‌های زندگی که یکی از آنها مهارت مقابله با استرس است لازم به نظر می‌رسد.
هرچه زندگی متمدن‌تر می‌شود به دلیل مقرراتی که وضع می‌کنیم خود به خود دچار نگرانی‌ها و گرفتاری‌هایی می‌شویم که تنش و فشار روانی را بر ما وارد می‌کنند.
استرس‌ها گسترده هستند. شغل و از دست دادن آن نوعی استرس است، داشتن نوجوان ناسازگار و فرزندی که درس نمی‌خواند، همچنین پیش‌بینی حوادثی که احتمال وقوع آنها کم است می‌تواند در ما تنش ایجاد کند.
برای هر نوع استرس باید مدیریت بحران داشته باشیم بنابراین باید برای هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد یا در انتظار وقوع آن هستیم اقداماتی انجام دهیم که به آن مدیریت بحران می‌گویند.
در موقع بحران یا وقتی افکار وقوع بحران به ذهنتان خطور می‌کند ابتدا دراز بکشید سپس ٥ نفس عمیق کشیده و بعد به تنفس عادی خود ادامه دهید در همان حالت درباره موضوع فکر کنید و چنانچه در وقوع آن مقصر بوده‌اید سهم خود را تعیین کنید.


اگر لازم است با کسانی که آنها را قبول دارید مشورت کنید و سپس تصمیم بگیرید. چنانچه فردی اطرافتان وجود ندارد یا مایل به مطرح کردن مشکل خود نیستید با متخصصان حوزه بهداشت روان که روانپزشکان، روانشناسان و مشاوران هستند مشورت کنید.  مشورت با هر یک از این متخصصان به مشکل شما بستگی دارد. مثلا چنانچه در حالات خلقی شما تغییراتی به وجود ‌آمده است به روانپزشک مراجعه کنید. چنانچه از ترس‌های مرضی خود مانند ترس از ارتفاع یا نزدیک شدن به حیوانات خسته شده‌اید به روانشناس بالینی و اگر در زمینه انتخاب شغل، رشته تحصیلی، اختلافات زناشویی یا شیوه‌های فرزندپروری به مشورت نیاز دارید به مشاوران خانواده و تحصیلی مراجعه کنید.
طبق فرموده حضرت علی(ع) در بحران‌ها و عصبانیت‌ها نه تصمیم بگیرید و نه دستور دهید. همچنین می‌توانید از توصیه‌هایی که بزرگان دین در این زمینه داشته‌اند مانند تغییر مکان، نوشیدن یک لیوان آب خنک و ذکر دعا و صلوات استفاده کنید.
آرام‌سازی عضلانی می‌تواند در کاهش تنش و اخذ تصمیم منطقی به ما کمک کند.
موقع تصمیم‌گیری این جمله را که «بالاتر از سیاهی رنگی نیست» با خود تکرار کنید تا به شما آرامش دهد.  به یاد داشته باشید که شما تمام تلاش خود را انجام می‌دهید اما قادر به کنترل کردن همه عوامل نیستید بنابراین چنانچه مشکل حل نشد خود را سرزنش نکنید.  آنتی‌استرس‌ها، ورزش‌های سخت که ما را به عرق می‌اندازد، تغذیه، خواب خوب و عدم استفاده از سیگار، الکل و مواد مخدر چهار فاکتوری هستند که می‌توانند استرس‌های ما را کنترل کنند.  به یاد داشته باشید که بدن در مقابل ورزش کردن اندورفین آزاد می‌کند که آزاد شدن این ماده موجب نشاط فرد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha