سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

یک جامعه شناس و متخصص علوم رفتاری از زنانه شدن آسیبهای اجتماعی به دلیل کمرنگ شدن اصول اخلاقی و ارزشهای دینی خبر داد و گفت: الگو برداری از رسانه های غربی باعث کمرنگ شدن اصول اخلاقی درمیان زنان و به تبع آن افزایش آسیبهای اجتماعی شده است.

سلامت نیوز: یک جامعه شناس و متخصص علوم رفتاری از زنانه شدن آسیبهای اجتماعی به دلیل کمرنگ شدن اصول اخلاقی و ارزشهای دینی خبر داد و گفت: الگو برداری از رسانه های غربی باعث کمرنگ شدن اصول اخلاقی درمیان زنان و به تبع آن افزایش آسیبهای اجتماعی شده است.

دکتر امان الله قرایی مقدم در گفتگو با مهر در مورد زنانه شدن آسیب های اجتماعی گفت: آسیب های اجتماعی زنان با شیب به سمت بالا در حرکت است و نسبت به گذشته در مواردی مانند اعتیاد، مواد مخدر، فساد و فحشا، بی بند و باری، نابسامانی خانوادگی، جرم و جنایت و ... بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه کمرنگ شدن ارزش ها و اعتقادات دینی باعث افزایش آسیب های اجتماعی و زنانه شدن آن شده است، تاکید کرد: در گذشته خانواده ها از انسجام و ثبات بیشتری برخوردار بودند اما در حال حاضر به دلیل استفاده از ماهواره و تاثیر و الگوبرداری از غرب، نابسامانی در میان خانواده ها ایجاد شده به طوری که با کمرنگ شدن ارزش ها و اعتقادات دینی، این بی بند و باری ها نیز افزایش پیدا کرده است و در مجموع می توان گفت که آسیبهای اجتماعی بیشتر و زنانه شده است.

این جامعه شناس اظهار داشت: افزایش روابط قبل از ازدواج دختر و پسر، تجرد 30 درصدی جوانان و تشکیل زندگی مستقل و تنها از سوی آنان، ازدواج های سفید و سیاه، تضعیف اخلاقیات و هنجارهای اجتماعی در میان دختران و پسران و ... از جمله عواملی است که باعث شده انواع آسیب های اجتماعی از خیابان گردی گرفته تا اعتیاد، پایبند نبودن به اصول اخلاقی، دزدی، جرم های زنانه و ... در جامعه بیشتر شود.

افزایش آسیبهای اجتماعی در جامعه نسبت به گذشته

قرایی مقدم با اشاره به اینکه جرم هایی که زنان انجام می دهند با مردان متفاوت است، گفت: زنان با روش هایی مانند مسموم کردن همسران و استفاده از سم و همچنین مشارکت در دزدی با مردان همکاری می کنند که تمامی اینها ناشی از پایبند نبودن به اصول اخلاقی و ارزش های اعتقادی و دینی است.

به گفته وی، هنگامی که طلاق در جامعه بالا می رود آسیب های اجتماعی نیز به تبع آن افزایش پیدا می کند و پس از طلاق نیز، اعتیاد، بی بند و باری، خودفروشی و دزدی، جرم و انواع آسیب های مختلف نیز در جامعه شکل می گیرد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه تعادل نیروها (برانگیزنده و بازدارنده) در ایران به هم خورده است، گفت: بیکاری، فقر، کمرنگ شدن اعتقادات، اعتیاد والدین جزو عوامل برانگیزنده هستند و در مقابل آن نیز پلیس، زندان و اعدام نیز جزو عوامل بازدارنده هستند که در حال حاضر عوامل برانگیزنده بر بازدارنده پیشی گرفته اند که این باعث شده برای زنان تعادل به هم بخورد.

قرایی مقدم به راهکارهای جلوگیری از زنانه شدن آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: باید دولت اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از طلاق، فقر، و بی کاری انجام دهد و با برنامه ریزی صحیح و ارائه تسهیلات لازم باعث افزایش ازدواج در جامعه شود.

این استاد دانشگاه از وجود 3.5 میلیون حاشیه نشین در تهران خبر داد و گفت: آسیبهای اجتماعی در مناطق حاشیه نشین به دلیل ناهنجاریها، فقر و مشکلاتی که دارند بیشتر از مناطق دیگر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha