سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

یک دندانپزشک عفونت دهان و دندان و از بین رفتن غدد بزاقی دهان در بیماران سرطانی در نتیجه شیمی درمانی با پرتو درمانی را از عوامل بوی بد دهان دانست.

مهمترین دلیل بوی بد دهان

سلامت نیوز: یک دندانپزشک عفونت دهان و دندان و از بین رفتن غدد بزاقی دهان در بیماران سرطانی در نتیجه شیمی درمانی با پرتو درمانی را از عوامل بوی بد دهان دانست.

علی یزدانی، متخصص دهان و دندان در گفت و گو با فارس اظهار داشت: اولین عامل بوی بد دهان وجود ضایعاتی در نسوج دهان و دندان از جمله پوسیدگی است که به دلیل عفونت در دهان ایجاد بوی ناخوشایند می‌کند.

وی همچنین وجود پلاک روی دندان را عامل دیگری برای بود بد دهان دانست و گفت: پلاک روی دندان باعث التهاب لثه و خونریزی می‌شود که اغلب طعم ناهنجار و بوی بد دهان را افزایش می‌دهد.

یزدانی تأکید کرد: در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده مناسب از مسواک و نخ دندان، همچنین ترمیم و درمان دندانهای پوسیده، بوی بد دهان به طور کامل از بین می رود؛ همچنین بهتر است بعد از اتمام مسواک زدن، روی سطح زبان نیز چند مرتبه مسواک کشیده شود زیرا میکروبهای موجود بر روی پرزهای زبان می‌تواند به ایجاد بوی بد در دهان منجر شود.

به گفته این دندان‌پزشک، پوسیدگی دندان، آسیب دیدن ریشه دندان، رسیدن عفونت به استخوان فک، ورم و آپسه در دهان هم ایجاد بوی ناخوشایند می کند که باید هرچه سریعتر درمان شود.

وی افزود: کمبود بزاق دهان در افرادی که سرطان دارند، شیمی درمانی یا رادیوتراپی (پرتودرمانی) به ویژه در ناحیه سر و گردن نیز به سبب از بین رفتن غدد بزاقی به بروز بوی نامطبوع در دهان می انجامد و معمولاً آسیب غدد بزاقی برگشت ناپذیر است.

یزدانی افزود، استفاده از برخی مواد غذایی از قبیل سیر و پیاز، وجود لوزه های چرکی و نیز معده خالی نیز در بروز بوی بد دهان بی تاثیر نیست.

این دندانپزشک خاطرنشان کرد: افرادی که بیماری دیابت دارند نیز از بوی بد دهان رنج می برند اما در 90 درصد موارد بوی بد دهان ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha